Inauguracja Wschodnioeuropejskiej Platformy Sztuk Perfomatywnych

36. Krakowskie Reminiscencje Teatralne

5 i 6 października w Krakowie odbędzie się pierwszy zjazd East European Performing Arts Platform (Wschodnioeuropejska Platforma Sztuk Perfomatywnych). Weźmie w nim udział 80 twórców, kuratorów i krytyków teatralnych oraz tanecznych z 18 państw Europy Środkowej i Wschodniej

Zjazd podczas Krakowskich Reminiscencji Teatralnych, oficjalnie zainauguruje działalność EEPAP, która jest projektem Instytutu Adama Mickiewicza przygotowanym w ramach Zagranicznego Programu Kulturalnego Polskiej Prezydencji w UE.

East European Performing Arts Platform (Wschodnioeuropejska Platforma Sztuk Perfomatywnych to organizacja na rzecz rozwoju sztuk performatywnych: tańca i teatru, a także prac interdyscyplinarnych, powstających poza teatrami repertuarowymi i projektów site specific. Projekt obejmuje 18 państw Europy Środkowej i Wschodniej: Armenię, Azerbejdżan, Gruzję, Mołdawię, Ukrainę, Białoruś, Słowację, Czechy, Węgry, Rumunię, Bułgarię, Bośnię i Hercegowinę, Słowenię, Chorwację, Serbię, Macedonię, Kosowo, Polskę. Skupia niezależnych twórców teatralnych i tanecznych, kuratorów, krytyków oraz niezależne ośrodki artystyczne.

Podstawą działania platformy są trzy elementy: informacja, edukacja i koprodukcja. Informacji służy strona internetowa www.eepap.org, na której materiały o swojej działalności mogą publikować artyści, kuratorzy, dyrektorzy festiwali, teatrów. Edukację wesprze uruchomienie programu dla kuratorów i producentów. Trzeci cel realizowany będzie przez program rezydencji dla artystów. Platforma ma być przede wszystkim funkcjonalnym i przejrzystym narzędziem pracy dla twórców.

Pierwszym projektem EEPAP jest raport „Organizacja sztuk performatywnych w krajach Europy Środkowej i Wschodniej”. Prezentuje on wiedzę o stanie teatru i tańca w tym rejonie Europy. Publikacja jest efektem pierwszego etapu kilkuletniego projektu badawczego, którego celem jest próba nakreślenia kierunków rozwoju teatru i tańca w państwach Europy Środkowej i Wschodniej. Głównym celem autorów raportu było zebraniu wiedzy na temat konsekwencji przemiany systemu politycznego na przełomie lat 80. i 90. dla organizacji życia teatralnego i tanecznego; badali oni sposób kształtowania struktur determinujących pracę artystów w tym rejonie Europy w ciągu minionych dwudziestu lat. Dane zebrane zostały w oparciu o raporty przygotowywane przez specjalistów (krytyków, badaczy, twórców) z każdego z państw.

Spotkanie w Krakowie będzie nie tylko okazją do zaprezentowania działań EEPAP planowanych na lata 2012-13, ale także  zainauguruje debatę na temat raportu.

Magda Mich
Materiały Organizatorów
5 października 2011

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...