Informacje o Festiwalu

17. Międzynarodowy Festiwal Teatrów A PART, Katowice

Na katowickich ulicach zrobiło się cieplej, czas więc wypuścić na nie performerów. Niech rozbiegną się po nich onieśmieleni bezimienni emigranci spragnieni informacji, jak się żyje, mówi i oddycha w nowej przestrzeni - pokażmy artystom z hiszpańskiej Kamchatki, że w śląskich progach znajdzie się miejsce dla zbłąkanego wędrowca

Przyczyną dezorientacji teatralnych postaci jest nie tylko zaplątanie się w obcą przestrzeń. Stare antyutopie nie rdzewieją. Choć przez wszelkie gatunki sztuk przemaszerowały już niezliczone pochody ślepców, to jednak z tej, wydawałoby się mocno już nieświeżej metafory, 16 lat temu Saramago wyczarował niezwykle sugestywną wizję koszmarnej republiki ślepców. Ta uwiodła nie tylko hollywoodzkich twórców z fenomenalną Julianne Moore na czele, ale także wiele grup teatralnych. Wśród nich znalazł się krakowski Teatr Kto. Za ich sprawą na boisku uniwersyteckim pojawią się postaci naprędce organizujące swoje życie w ciemności, niepogodzone z nim, czasem nieludzko wściekłe i bezbronne. A całą tę grozę dźwiga ostatnia, która widzi – zagubione w tym całym koszmarze dziewczę w czerwonej sukience.

A Part to oczywiście nie tylko przedstawienia plenerowe. Do teatralnych sal warto zajrzeć choćby po to, by spotkać się z żywymi klasykami teatru offowego obchodzącymi swoje większe i mniejsze jubileusze. Z jednej strony Theaterlabor im Tor 6 na 25. urodziny sprawił sobie nietypowy prezent – jego aktorzy sięgnęli po nieśmiertelną „Łysą śpiewaczkę” Ioneski. Z drugiej – Teatr Porywacze Ciał właśnie skończył osiemnastkę i na tę okoliczność postanowił sięgnąć do korzeni – na naszych oczach dokona wiwisekcji na filmie, z którego niegdyś zapożyczył pomysł na swoją nazwę. Naturalnie „Inwazja Porywaczy Ciał” w interpretacji Porywaczy jest wywrócona na nice – nieco mniej groźna, nieco mądrzejsza, a przede wszystkim o wiele śmieszniejsza. W końcu po 18 latach Porywacze mogą z dumą powiedzieć, że udało im się ładne „kilka” ludzkich ciał uratować od bezduszności i bezmyślności, jaka staje się udziałem bohaterów filmu.

Zresztą jeśli o żywych klasykach mowa, to warto wspomnieć, że na A Parcie pojawi się także słynne z gumowych ciał i insektopodobnych ruchów czarneNIEBObiałe z nowym spektaklem „E.S.M.” (Ewa.Salome.Maria).

Ciekawym pomysłem jest też „Red Dragon” Suki Off – kolejna w dorobku tej grupy wariacja na temat boleśnie przepoczwarzających się form. Tym razem motywem, wokół którego krąży spektakl, jest skóra – opakowanie, zewnętrzna warstwa, którą trzeba zedrzeć, zrzucić i zdrapać, by wreszcie to ona okazała się istotniejsza od zawartości.

Zajrzyjmy też za drzwi podziemnej organizacji, która zagra z nami w przewrotną grę. Teatr Usta Usta Republika tworząc jej zasady, stawia przed nami ciekawą logiczną zagadkę. Załóżmy więc, że istnieje mityczny spisek we wszystkich, nawet najdrobniejszych szczegółach decydujący o naszych losach, lecz spisek ten całkowicie opiera się na… przypadku. Czy więc organizacja, która decyduje jedynie o drobiazgowej egzekucji wyroków losu w rzeczywistości decyduje o czymkolwiek? Czemu więc udział w jej działalności daje złudzenie władzy? Czy naprawdę tylko przez campowy urok gadżetów rodem z jaskiń hazardu?

Do tej mieszanki dodajmy jeszcze św. Mikołaja rodem niczym z „Koszmaru Bożego Narodzenia”, który w „Podarunku” Teatru Momo bezradnie stara się spełnić swoje obowiązki wraz z pomocnikiem wyglądającym na młodszego brata Quasimodo, a zrozumiemy dlaczego nie warto czekać na Noc Świętojańską. Ja z pierwszym Apartowym spektaklem uważam lato już za „otwarte”.

***
Program festiwalu:

10.06 piątek
godz. 18.00 > Kinoteatr Rialto
Koncert: Mariusz Lubomski - otwarcie festiwalu
Mariusz Lubomski „śpiewomaluje” od ponad 20 lat, i o ile malowaniem zajął się już w wieku młodzieńczym, „śpiewem” debiutował w 1982 roku. Tworzy specyficzny rodzaj niezależnej piosenki autorskiej o charakterystycznym akustycznym brzmieniu, korzystającej z rytmów bossa novy, rytmów karaibskich i pieśni cygańskich, klasycznego bluesa z elementami funky, garażowego wręcz undergroundu, ostro rockowych brzmień i piosenek aktorskich, klimatu francuskich kabaretów i nowojorskich klubów jazzowych, zgrzytliwych songów Weila-Brechta i Toma Waitsa.
Bilety 25 zł

11.06 sobota

godz. 18.00 > Teatr Korez
„Absurdesque” - Theaterlabor Im Tor 6 (Niemcy)
Theaterlabor to jeden z najstarszych i najbardziej renomowanych profesjonalnych teatrów eksperymentalnych w Niemczech. Został założony w 1983 roku przez reżysera Siegmara Schroedera. Istotnym źródłem inspiracji dla twórców grupy, pracujących od wielu lat w niezmiennym składzie były metody teatralne Jerzego Grotowskiego i Eugenio Barby, a także włoska comedia dell’arte i azjatyckie style tańca i teatru. Theaterlabor wciąż eksperymentuje. Do każdego kolejnego przedstawienia wypracowuje odrębną estetykę dopasowaną do tematu spektaklu. Powstawanie sztuki to proces, w którym uczestniczą wszyscy zaangażowani weń artyści, a o rozwoju spektaklu, jego formie i muzyce decydują często asocjacje. Od początku istnienia teatr realizuje zarówno przedstawienia sceniczne, jak i plenerowe. W Polsce znany jest przede wszystkim z widowisk w przestrzeni otwartej. Siedziba teatru (Brama nr 6), znajdująca się w samym centrum Bielefeld, to jeden z najaktywniejszych ośrodków alternatywnej twórczości teatralnej w Niemczech. Przedstawienie „Absurdesque” z 2008 roku, zainspirowane „Łysą śpiewaczką” E. Ionesco to prezent, jaki sprawili sobie artyści na swoje 25-lecie. Czworo aktorów, cztery charaktery, misterna kompozycja ruchów i dźwięków oraz ukryta kamera składają się w tym spektaklu na szalona teatralną miksturę.
Spektakl po angielsku – dostępne polskie tłumaczenie, polska premiera. Bilety 25 zł

godz. 20.00 > Kinoteatr Rialto
Inwazja według Porywaczy Ciał
- projekcja filmu z udźwiękowieniem na żywo
Teatr Porywacze Ciał powstał w 1992 roku. Został założony przez ówczesnych studentów Wydziału Lalkarskiego PWST we Wrocławiu Katarzynę Pawłowską i Macieja Adamczyka. W swoich autorskich spektaklach twórcy mierzą się z mitami popkultury, kpią z nich, przedrzeźniają je, a jednocześnie pokazują jak dalece są przez nie ukształtowani. Z dużą swobodą poruszają się we współczesnej przestrzeni kulturowej, cytują, komentują, przetwarzają obrazy i wątki zaczerpnięte z innych dziedzin sztuki. Porywacze Ciał zrealizowali do tej pory kilkanaście autorskich spektakli, które były prezentowane na wielu festiwalach teatralnych w Polsce i za granicą. Grupa prowadzi warsztaty teatralne i współpracuje z artystami różnych dziedzin. Najnowszy projekt Porywaczy to swoisty hołd złożony filmowi science-fiction „Inwazja Porywaczy Ciał” z roku 1956, zrealizowanemu przez Don Siegela, od którego poznańscy twórcy zaczerpnęli nazwę dla swojego teatru. Artyści napisali nową listę dialogową do filmu oraz towarzyszą jego projekcji na żywo - tym razem nie jako aktorzy, ale improwizujący muzycy... Projekt powstał w ubiegłym roku z okazji 18. urodzin Teatru.
Bilety 15 zł

12.06 niedziela
godz. 18:00-20:48 (co 7 minut) > Kinoteatr Rialto
„777” – Teatr Usta Usta Republika z Poznania; reż. W. Wiński, scen.: W. Wiński, E. Kaczmarek, K. Macejko, scenogr. i kostiumy I. Binarsch, muzyka Snowman.
Kasyno-loteria zaaranżowane przez organizację o kryptonimie 777, która czuwa nad losami świata. Wyniki losowań i gier wpływają na przebieg wszystkich wydarzeń, od najdrobniejszych po najbardziej istotne. Każdy z widzów otrzymuje kupon, który staje się jego przepustką do udziału w loterii, stając się uczestnikiem gry. Od tej chwili może doświadczyć wszelkich odmian strachu i nadziei, zrewidować swoje myślenie o przesądach czy magii liczb.
Bilety 20 zł

13.06 poniedziałek
godz. 18.00 > Marchołt
Teatr bez sceny: „Przy drzwiach zamkniętych” – J.-P. Sartre; reż. i scenogr. A. Dopierała, przekład J. Kott. Wyst.: I. Fornalczyk, J. Wianecka, A. Dopierała. Inscenizacja słynnego dramatu Sartre’a. Troje bohaterów spotyka się w Piekle i musi zrewidować swoje dotychczasowe wyobrażenia o tym miejscu, przyznać się do popełnionych win i uświadomić sobie nieuchronność kary jako konsekwencji rzeczywistych zbrodni. Trzyosobowy reality show w zaświatach. Wydarzenie towarzyszące.
Bilety 15 zł

godz. 20.00 > Kinoteatr Rialto
„Red Dragon” - Suka Off
Suka Off to formacja artystyczna istniejąca od 1995 roku, jedna z nielicznych w Polsce w pełni niezależnych i nie dotowanych przez żadne instytucje publiczne. Ma na swoim koncie liczne realizacje z pogranicza różnych dziedzin sztuki: performance, akcje teatralne i klubowe, instalacje, fotografie, video art oraz wizualizacje muzyki, prezentowane w różnych przestrzeniach na terenie kraju i za granicą. Prace grupy pokazywane były w wielu krajach. Członkami grupy są Piotr Węgrzyński (założyciel, artysta wizualny, performer) i Sylvia Lajbig (filolog klasyczny, performerka). Działania Suki Off koncentrują się na kilku powracających motywach: ludzkiej cielesności, próbie zredefiniowania pojęcia płci, obserwacji mechanizmów natury ludzkiej, poszukiwaniu alternatywnych i radykalnych form komunikacji, estetyce postindustrialnej. „Red Dragon” to spektakl-instalacja, część cyklu „Dragon”, będącego próbą wykreowania syntetycznej formy. Odbywający się na scenie proces zrzucania skóry jest analogiczny do tego, jaki spotykamy w naturze, jednak w tym przypadku to skóra zrzuca ciężar ciała. Z drugiej strony obraz obdzierania ze skóry może przywodzić na myśl mityczne i historyczne postaci, takie jak Marsjasz czy Św. Bartłomiej. Zrzucenie skóry, oddzielenie jej od matrycy, jest odwróconym procesem tworzenia. Tylko dla widzów dorosłych.
Bilety 20 zł

14.06 wtorek
godz. 18.00 > Teatr Korez
Projekt „Casablanca Therapy” (Czechy, Dania, Polska, Słowenia)
„Casablanca Therapy” to międzynarodowy projekt zrealizowany w Pradze w Czechach w ramach przedsięwzięcia DNA (Development of New Art), wyprodukowany przez czeską organizację teatralną Nova Sit. Przedstawienie, w którym uczestniczą aktorki z Danii i Polski oraz aktor ze Słowenii zostało wyreżyserowane przez twórcę i reżysera słoweńskiej grupy Via Negativa, Bojana Jablanoveca. To spektakl o miłości i jej ofiarach, o miłości jako nieporozumieniu – temacie banalnym, starym jak świat, powszechnym i każdemu bliskim. Z jednej strony to po prostu melodramat, złożony z łzawych piosenek i klisz. Z drugiej to teatralna terapia, uzdrawiające spotkanie, w którym uczestniczą pospołu widzowie i aktorzy. To spektakl, który rozpaczliwie chce „dotykać” widza i być przezeń „dotykanym” i w ten sposób ryzykuje, że będzie nieustannym rozczarowaniem. Choć w spektaklu widać wyraźnie „cechy stylu” teatru Via Negativa, to jest on przedsięwzięciem oryginalnym, autonomicznym, całkowicie osobnym. Spektakl był prezentowany w Polsce dotąd tylko raz (Warszawa, Teatr Wytwórnia). Przedstawienie po polsku i angielsku – z napisami polskimi, przeznaczone tylko dla widzów dorosłych.
Bilety 25 zł

godz. 18.00 > Kinoteatr Rialto
Koncert: Spięty - Antyszanty
Spięty - dawniej kierowca 6-tonowej ciężarówki na trasie Hamburg-Wiedeń, teraz jedna z najbarwniejszych postaci polskiej sceny muzycznej. Debiutował w zespołach Aberration oraz Hope, jednak pierwszy znaczący sukces przyniosła mu współpraca z zespołem Koli, z którym nagrał płytę „Szemrany”. Od roku 1999, znany jest głównie jako wokalista i gitarzysta zespołu Lao Che, z którym do tej pory nagrał cztery płyty. Pierwsza solowa płyta Spiętego powstała na skutek połączenia jego dwóch życiowych pasji – muzyki i żeglarstwa, „Antyszanty” to wydawnictwo niebanalne i zaskakujące, jego brzmienie stanowi mieszankę elektroniki, folku i oszczędnego gitarowego grania. Przeczytaj nasz >>> wywiad ze Spiętym.
Bilety 30 zł

15.06 środa
godz. 20.00 > Teatr Korez
„Ba_Zen” - Nela Kornetova (Czechy)
Nela Kornetova jest wybitną młodą czeską artystką i performerką, absolwentką Akademii Muzyki i Sztuk Performatywnych w Brnie. Autorski spektakl „Ba_Zen” (transformacja słowa „basen”) to bezsłowne, półgodzinne solo. To relacja z jednego dnia życia człowieka na krawędzi, każdego i nikogo uwięzionego w pułapce swojego mieszkania. „Wybija północ, ale sen nie nadchodzi. Nikt tu nie przyjdzie, ani ja nigdzie stąd nie wyjdę. Trwam, żeby przetrwać noc. I pytam sam/sama siebie: czy jestem normalny/a? Czy to jest właśnie samotność? Kiedy utopię się w sosie własnego bycia? Czy przekroczyłem/am już Granicę?” Spektakl jest zainspirowany twórczością poetycką Martina Bernatka. Towarzyszące spektaklowi muzyka i dźwięki są kreowane podczas przedstawienia na żywo. Polska premiera.
Bilety 15 zł

godz. 22.00 > boisko Uniwersytetu Śląskiego
„Faust” – Teatr A Part z Katowic
Teatr A Part jest niezależną organizacją teatralną, założoną w 2004 roku w Katowicach przez Marcina Hericha, reżysera i dyrektora artystycznego festiwalu. A Part realizuje autorskie przedstawienia i widowiska. To teatr narracji wizualnej, metafory i symbolu, operujący szeroką gamą środków i chwytów scenicznych. Jego twórców interesuje w przekazie teatralnym to, co niewerbalizowalne, zawarte w emocjach, popędach i tajemnicach egzystencji: imponderabilia. „Faust” jest trzecią częścią plenerowego Tryptyku Egzystencjalnego, kolejnym, po „Feminie” i „El Nino” autorskim widowiskiem Teatru A Part. Przedstawienie jest osnute na kanwie mitu faustycznego, w żadnym razie nie jest jednak adaptacją znanych literackich pierwowzorów. Historia faustyczna oraz alchemiczny sztafaż są tu pretekstem do kreowania teatralnych obrazów dotyczących dwoistości natury ludzkiej, rozpostartej między potrzeby ciała i ducha, seksualne siły i pęd ku śmierci, potrzebę poznania i zagubienie, intelekt i emocje. Spektakl tylko dla widzów dorosłych.
Wstęp wolny

16.06 czwartek
godz. 18.00 > Kinoteatr Rialto
Via Negativa (Słowenia): „Drop Dead” („Umieram”), „Spotlight On Me” („Reflektor Na Mnie”), „Interwiew With An Artist” („Wywiad z Artystą”) - 2 przedstawienia solowe i spektakl-wywiad (w języku angielskim z polskimi napisami)
Via Negativa jest jednym z najciekawszych i najbardziej bezkompromisowych europejskich projektów scenicznych ostatniej dekady. To cykl przedsięwzięć z pogranicza teatru, performansu, happeningu i teatru tańca, realizowanych przez grono artystów różnych dziedzin pod okiem spiritus movens grupy Bojana Jablanoveca. Jablanowec, reżyser po Akademii Teatralnej w Lublanie przez szereg lat reżyserował w teatrach repertuarowych w Słowenii. W 1999 porzucił teatr repertuarowy dla teatralnych poszukiwań. W 2002 roku założył grupę Via Negativa, traktowaną jako artystyczny projekt eksperymentalny, ale także swoisty konstrukt intelektualny. Reżysera interesuje teatr jako medium służące przede wszystkim do komunikacji, jako miejsce, w którym artysta staje przed publicznością z konkretem, jasną deklaracją, osobiście, odważnie i w całej pełni. Stosując metodę redukcji estetycznej zasłony teatru na rzecz relacji między aktorem i widzem Via Negativa przesuwa punkt ciężkości akcji teatralnej z literatury bądź partytury scenicznej ku prawdziwej relacji. W Katowicach zobaczymy trzy projekty grupy: spektakle solowe Katariny Stegnar i Barbary Kukovec oraz zainscenizowany wywiad z aktorem Kristianem Al Droubi, który poprowadzi Magdalena Tuka. Przedstawienia są przeznaczone tylko dla widzów dorosłych. Via Negativa będzie występowała w Polsce po raz pierwszy. Polska premiera.
Bilety 30 zł

16.06 i 17.06
od godz. 16.00 > Katowice, Rynek
Kamchatka (Hiszpania)
Walk Performance – interaktywne, improwizowane działanie uliczne. Katalońska Kamchatka jest jednym z najciekawszych obecnie teatrów ulicznych realizujących przedstawienia w konwencji „walk performance”, podróży ulicami miasta. Zespół powstał w 2006 roku podczas warsztatów teatralnych prowadzonych przez znanego klauna i artystę cyrkowego Adriana Schvarzsteina, przez wiele lat związanego wcześniej ze słynnym belgijskim cyrkiem Ronaldo. Wyreżyserowany przez Schvarzsteina w 2007 roku spektakl „Kamchatka” – tytuł stała się także nazwą grupy – okazał się prawdziwym plenerowym hitem i jest grany do dzisiaj na ulicach całego świata. To bezpretensjonalne improwizowane działanie uliczne jest połączeniem wdzięku, dowcipu, melancholii i sprawności aktorskiej. Dziewięciu aktorów z walizkami przybyłych do miasta znikąd. Wrzuconych w nieznane miejsce, zmuszonych do uczenia się wszystkiego od początku - jak uczą się dzieci. Tu wszystko jest nowe. Chwila po chwili między przybyszami a miejscowymi zaczynają tworzyć się coraz mocniejsze więzi.
Wstęp wolny


17.06 piątek
godz. 18.00 > Marchołt
„Klepsydra” – Teatr A Part z Katowic; reż. M. Herich, scen., ruch scen. M. Wachowicz i M. Herich. Wyst. M. Wachowicz. Kameralny projekt sceniczny, zbiór etiud teatralnych z pogranicza wizualnego teatru ciała, gestu i emocji oraz teatru tańca. Tytuł, koncepcja sceniczna i zarysowana opowieść odnoszą się do dwoistości znaczenia słowa „klepsydra”. Spektakl dla dorosłych widzów.
Bilety 20 zł

18.06 sobota
godz. 20.00 > Marchołt
Wojciech Kowalski: „Porady Dobrego Wojaka Szwejka” wg. J.Haska. wydarzenie towarzyszące.
Bilety 15 zł

godz. 22.00 > boisko Uniwersytetu Śląskiego
„Babel” – Teatr Formy. Teatr Formy (dawny Współczesny Teatr Pantomimy) istnieje od 1996 roku. Został założony i jest prowadzony przez Józefa Markockiego, który wyrósł z Wrocławskiego Teatru Pantomimy Henryka Tomaszewskiego. Teatr Formy jako formacja artystyczna wyrasta z tradycji polskiego mimu zbiorowego. Twórców teatru interesuje współczesność i człowiek teraźniejszy - z tym, co go spotyka, drażni, wzrusza czy przeraża. Aby opowiadać o doświadczeniach homo sapiens XXI wieku, ale i o odwiecznych zmaganiach ideałów z ludzką niedoskonałością, Józef Markocki sięga po inspiracje literackie, a także po wspólne wielu kulturom mity i legendy. W spektaklu „Babel”, najbardziej znanym przedstawieniu grupy, aktorzy na oczach widza budują wieżę. W wieży rozpoczynają życie. Obserwujemy wyrwane motywy z życia różnych ludzi z zachowaniem nie linearnej narracji.
Wstęp wolny

19.06 niedziela
godz. 20.00 > Teatr Śląski (Duża Scena)
„E.S.M.” – Teatr czarneNIEBObiałe (Rosja)
Rosyjski Teatr czarneNIEBObiałe założyli w 1988 roku aktorka Marcella Soltan i Dmitrij Ariupin - reżyser, matematyk i fizyk, niegdyś współpracownik Moskiewskiego Teatru Plastycznego. Od tego czasu powstały spektakle: „Dzień Tatiany”, „Gwiazda zwana Piołun”, „Infantka”, „Dzielenie na ciało i ciepło”, „Tu był ZSRR”, „Imitator Dei”, „Astronomia dla insektów”, “Muzeum Schlemmera” i „Zabawki Bertranda” - przedstawienie, z którym moskiewski zespół objechał niemal całą Europę. Teatr czarneNIEBObiałe specjalizuje się w tworzeniu i rozwijaniu nowych technik ruchu, prowadzących aktora ku granicy iluzji, co lokuje jego spektakle w obrębie estetyki teatru snów. Podczas tegorocznego festiwalu teatr czarneNIEBObiałe pokaże swoje najnowsze przedstawienie, po raz pierwszy prezentowane w Polsce, zatytułowane „E.S.M.” („Ewa.Salome.Maria“). Zespół będzie gościł na festiwalu A PART po raz trzeci (poprzednio w 1998 i 2000 roku). Przedstawienie wizualne - bez słów.
Bilety 30 zł

19.06 i 20.06
godz. 15.00, 17.00, 18.00 > Kinoteatr Rialto
„W[doubleyou]–Undertow” – Granhoj Dans (Dania)
Granhøj Dans to międzynarodowa grupa taneczna z Aarhus w Danii, założona i prowadzony przez wybitnego choreografa Palle Granhøj. Przedstawienia teatru powstają w bliskiej współpracy choreografa z tancerzami oraz artystą wizualnym Per Victorem. Punktem wyjścia do wszystkich, realizowanych od ponad 20 lat przedsięwzięć grupy jest opracowana przez Granhøja „technika przekraczania przeszkód”. W procesie kreacji zadaniem aktora-tancerza jest praca nad własną osobowością, przekraczanie własnych ograniczeń i wydobycie z tego, co wewnętrzne cech ogólnych, rzucających światło na ludzka egzystencję w ogóle. Dlatego też Granhøj Dans pokazuje na scenie nie tyle tancerzy i choreografię, co po prostu: mężczyzn i kobiety – szczerych, prawdziwych i kompletnych. „W[doubleyou]-Undertow” to niezwykła instalacja taneczna, impresja o powstawaniu i dawaniu życia, oparta na figurach wyboru i labiryntu, w którym niewielka grupa widzów przy muzyce na żywo uczestniczy w intymnym i zmysłowym spotkaniu z trzema tancerzami. Maksymalna liczba widzów podczas jednej prezentacji – 18 osób. Czas trwania: 50 minut.
Bilety 25 zł

20.06 poniedziałek
godz. 20.00 > Teatr Korez
„Podarunek” – Teatr Momo
Chorzowski Teatr Momo powstał w 2003 roku. Specyficzne połączenie pantomimy, teatru ruchu, autorskiej muzyki oraz gry świateł sprawia, że teatr wypracował swoją indywidualną stylistykę. Bazowanie na ciele aktora, mimice, ruchu oraz plastyce i muzyce, a przede wszystkim na uczuciach i emocjach to główne wyznaczniki prezentowanych przez Momo spektakli. Pomysłodawcą wszystkich przedstawień Teatru jest jego założyciel i aktor Marek Kołbuk. Teatr Momo zabiera widzów w „magiczną krainę emocji", która odwołuje się do codziennych marzeń, problemów i pytań. Każde przedstawienie jest eksploracją innej sfery człowieczeństwa, innego obszaru emocji i wrażliwości. Prezentowany na festiwalu „Podarunek” to sceniczna makabreska. Obserwujemy na scenie poczynania koszmarnego Świętego. Mikołaja i jego pokracznego pomocnika. Jak piszą twórcy: „w swoim przekazie i treści spektakl odnosi się do relacji międzyludzkich opartych na obdarowywaniu oraz potrzeby otrzymywania: zarówno prezentów w swojej materialnej postaci, a przede wszystkim: uczuć, zrozumienia, szczęścia”.
Bilety 15 zł

godz. 22.00 > boisko Uniwersytetu Śląskiego
„Ślepcy” – Teatr KTO
Teatr KTO został założony przez absolwentów Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie w 1977 roku. Od 1985 roku grupa uprawia również teatr uliczny. Od 2005 roku KTO jest teatrem miejskim. Doświadczenia sceniczne, a także uliczne eksperymenty wykształciły specyficzny język teatru, którego tworzywem są: ciało aktora, głos, ruch, muzyka, a w bardzo ograniczonym wymiarze słowo. Teatr KTO stylem pracy i repertuarem nawiązuje do tradycji średniowiecznego teatru jarmarcznego, wędrownego, kuglarskiego. Wszystko to sprawia, że spektakle teatru są spontaniczne i gorąco przyjmowane przez różnego typu widownię. Teatralne archetypy i emocjonalny charakter widowisk skutecznie zlikwidowały barierę między Teatrem KTO a widzami, zarówno tymi z małych miast i miasteczek, jak i tymi z sal renomowanych festiwali teatralnych. Spektakle Teatru KTO prezentowane były na najważniejszych festiwalach teatralnych w Polsce, a także w wielu krajach świata. Dyrektorem Teatru KTO jest Jerzy Zoń. Podczas festiwalu w Katowicach teatr zaprezentuje ostatnią produkcje „Ślepcy”, duże widowisko plenerowe zainspirowane prozą portugalskiego noblisty Jose Saramago.
Wstęp wolny

Pola Sobaś-Mikołajczyk
Ultramaryna
4 czerwca 2011

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia

Łabędzie
chor. Tobiasz Sebastian Berg
„Łabędzie", spektakl teatru tańca w c...