Intensywny marzec

Gdański Teatr Szekspirowski

Marzec w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim zapowiada się niezwykle intensywnie. W programie znalazły się spektakle teatrów flamandzkich oraz rodzimych scen teatralnych, znakomite koncerty artystów polskich i zagranicznych, a także pokazy filmów, spotkania z artystami i konferencje naukowe oraz wiele innych wydarzeń w przestrzeni całego miasta.

Już w najbliższą niedzielę, 8 marca, odbędzie się Koncert na Dzień Kobiet w wykonaniu dwóch wybitnych artystek polskiej sceny muzycznej, Gaby Kulki i Julii Marcell, które nie tylko zaprezentują swoje własne utwory, ale również wykonają materiał specjalnie przygotowany na te okazję.

Przed nami również kolejna odsłona organizowanego przez GTS cyklu Teatry Europy, w ramach którego odbędzie się Tydzień Flamandzki, którego różnorodne wydarzenia, dzięki ambicjom strony flamandzkiej, wyszły szeroko poza mury naszego teatru i objęły również inne instytucje oraz przestrzenia Gdańska.
Teatry Europy objęte są Patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

W ramach cyklu Teatry Polskie zobaczymy natomiast wyjątkowy tryptyk Teatru STU w Krakowie pt.: „Wędrowanie według Stanisława Wyspiańskiego. Wesele. Wędrowanie. Akropolis" w opracowaniu i reżyserii Krzysztofa Jasińskiego.

Gaba Kulka, Julia Marcell

Koncert na Dzień Kobiet
8 marca. godz. 19:00

Z okazji Dnia Kobiet w GTS zagrają dwie najważniejsze polskie wokalistki młodego pokolenia: Julia Marcell i Gaba Kulka. Obie artystki wydały w zeszłym roku swoje kolejne, znakomicie przyjęte płyty, obie są znane ze świetnych występów na żywo i stworzyły własny, rozpoznawalny styl, za który były wielokrotnie nagradzane. 8 marca wystąpią po raz pierwszy podczas jednego wieczoru, dając wraz ze swoimi zespołami oddzielne koncerty, ale również zagrają wspólnie - materiał opracowany specjalnie na tę okazję.
Gaba Kulka śpiewa, pisze piosenki i gra na fortepianie. Można powiedzieć, że jej muzyka to progresywny pop: pstrokata mieszanka gatunków, od fortepianowego rocka, przez jazz, po weillowski kabaret. Koncertuje w całej Polsce, występowała także Londynie, Berlinie, Kolonii, Frankfurcie, Pradze, Oslo i Tajpej.
Julia Marcell – wokalistka, kompozytorka, autorka tekstów, multiinstrumentalistka. Obok własnych piosenek, pisze również muzykę dla filmu i teatru. Laureatka m.in. Paszportu Polityki 2012 oraz Fryderyka 2012. Koncertuje wraz z zespołem na całym świecie - odwiedzili m.in. Niemcy, Holandię, Wielką Brytanię, Finlandię, Portugalię, Japonię i Stany Zjednoczone.

BILETY:
50 zł przedsprzedaż
60 zł w dniu koncertu

DRUGS KEPT ME ALIVE

tekst i reż.: Jan Fabre,
15 marca, godz. 18.00

Spektakl prezentowany w ramach Tygodnia Flamandzkiego:

Czas trwania: 60 min.

Jan Fabre, znany z wizjonerskich, plastycznych, realizowanych z dużym rozmachem przedstawień tym razem operuje bardziej intymną formą. Antony Rizzi w przejmującym monodramie autorstwa Fabre'a otwarcie mówi o uzależnieniu od narkotyków. Reżyser aranżuje sytuację spotkania aktora z widzem, przyjacielskiego zwierzenia, w którym tragedia miesza się z komizmem. Przyjmuje poetycką konwencję, unika dosłowności i brutalności, dzięki czemu performer może nabrać dystansu do opowieści, utrzymując przy tym intensywny kontakt z widzem. Opowiada o swoim doświadczeniu z narkotykami, życiu z wirusem HIV, seksie, który dawał mu poczucie władzy i kontroli. Nie jest to jednak opowieść o upadku i krzywdzie, ale eksperymencie, który miał na celu przekroczenie granic rzeczywistości.
BILETY:
Strefa A: 50/35 zł
Strefa B: 45/30 zł
Strefa C: 35/20 zł
Strefa D: 15 złhttp://www.bilety.teatrszekspirowski.pl/numerowane.html?id=100

Filmy w reżyserii Felixa Van Groeningena
Teatr w Oknie
15 i 19 marca, godz. 18:00 i 20:00
Prezentowane w ramach Tygodnia Flamandzkiego:

W kręgu miłości (tyt. oryg. The Broken Circle Breakdown, 2012)
15.03 18.00 i 20:00

Reżyseria: Felix van Groeningen
Scenariusz: Carl Joos, Felix Van Groeningen na podstawie sztuki The Broken Circle Breakdown Featuring the Cover-Ups of Alabama Johana Heldenbergha i Mieke Dobbels
Zdjęcia: Ruben Impens
Muzyka: Bjorn Eriksson
W rolach głównych: Veerle Baetens, Johan Heldenbergh, Nell Cattrysse,
Czas trwania: 111 min

Elise i Didier od siedmiu lat żyją w szczęśliwym, choć niekonwencjonalnym związku. Różni ich prawie wszystko, a łączy jedno – gorąca miłość od pierwszego wejrzenia i życiowa niezależność. On jest wolnym duchem i zagorzałym ateistą. Ona pracuje w salonie tatuaży, które sama robi i wierzy, że światem rządzi nie rozum, lecz dusza. Połączyła ich namiętność, a scaliła pasja do porywającej muzyki bluegrass, wspólne muzykowanie i narodziny córki Maybelle.
Nagle i niespodziewanie koło fortuny się odwraca. Kilkuletnia Maybelle zapada na poważną chorobę, a żarliwe uczucie Elise i Didiera poddane zostaje poważnej próbie. Oboje oddalają się od siebie i zaczynają żyć własnym życiem. Nadal walczą o córkę, wierząc, że miłość nie pozwoli im się poddać i nie zabierze tego, co kiedyś stało się jej owocem. Czy uda im się pokonać przeznaczenie?

BILETY: 10 złhttp://bilety.teatrszekspirowski.pl/nienumerowane.html?id=90

Boso, ale na rowerze (nid.: De Helaasheid der dingen, (2009)
19.03 18.00 i 20:00

Czas trwania: 108 minut
Reżyseria: Felix Van Groeningen
Scenariusz: Christophe Dirickx, Felix Van Groeningen
Główne role: Kenneth Vanbaeden, Valentijn Dhaenens
Muzyka: Jef Neve
Zdjęcia: Ruben Impens

Lata 80. XX wieku, małe miasteczko w Belgii. Trzynastoletni Gunter Strobbe mieszka wraz z ojcem i trzema wujkami w domu swych dziadków. Spokój i cisza nie są tu częstym gościem. Strobbowie to głównie hazardziści, pijacy i kobieciarze, żyjący w atmosferze błogiego lenistwa, nieróbstwa, kłótni, a przede wszystkim zakrapianej alkoholem szalonej zabawy. Absurdalne pomysły są tu na porządku dziennym, a im bardziej szalone, tym lepiej, bo wszyscy realizują je z większym zapałem.

"Boso, ale na rowerze" to zaskakująca i oryginalna kombinacja tragikomicznego romansu i czarnego humoru, połączonego z klimatem muzyki Roya Orbisona. Wiele scen ma charakter komiczny, a nawet absurdalny, ale wszystko podszyte jest tu głębszym znaczeniem. To nie tyle czysty sarkazm, co raczej tragikomiczna radość przez łzy.

BILETY: 10 zł

AFRICA

tekst i reż.: Peter Verhelst
występuje: Oscar van Rompay; NTGent

16 marca, godz. 19.00
Spektakl prezentowany w ramach Tygodnia Flamandzkiego

Reżyseria, tekst: Peter Verhelst
Występuje: Oscar van Rompay
Muzyka: Kreng

„Africa", to monolog napisany przez Petera Verhelsta dla Oscara Van Rompay. Nie jest to opowieść o prawdziwej Afryce, lecz o miejscu wyśnionym, do którego się dąży. To niezrozumiała przestrzeń pełna egzotyki, muzyki, seksu i przemocy, a także naturalnego piękna, kolorów i zapachów. Spektakl o pragnieniu białego człowieka, aby stopić się z Afryką.

Oscar Van Rompay, aktor teatru NTGent, jedno życie wiedzie w Belgii, a drugie w Kenii. Pół roku mieszka w Europie, a drugą połowę spędza w Afryce, gdzie prowadzi komercyjną uprawę drzew. Jako aktor, był odtwórcą roli muzułmańskiego terrorysty, analityka finansowego, dziecka, rolnika oraz mordercy. W autobiograficznym monologu „Africa" wciela się jednak w najtrudniejszą, jak do tej pory, rolę: siebie samego.

BILETY:
Strefa A: 50/35 zł
Strefa B: 45/30 zł
Strefa C: 35/20 zł
Strefa D: 15 zł

http://www.bilety.teatrszekspirowski.pl/numerowane.html?id=101Osama Abdulrasol Quartet
koncert
17 marca, godz. 19.00
Koncert prezentowany w ramach Tygodnia Flamandzkiego

MUZYCY: Osama Abdulrasol, Helena Schoeters, Philippe Thuriot, François Taillefer i Lode Vercampt

OsArt czyli Osama Abdulrasol, to artysta, który urodził się w Babilonie w Iraku, studiował muzykę Zachodu (gitara klasyczna) w Anglii oraz muzykę Wschodu (kanun) w Iraku. Do Gandawy trafił jako uchodźca. W 2013 roku był laureatem corocznej nagrody kulturalnej miasta Gandawa. Komponuje rozmaite utwory muzyczne, stworzył ścieżki dźwiękowe do wielu różnych projektów, filmów i sztuk teatralnych.

Kwartet Osamy składa się z niezwykłych muzyków. Osama Abdulrasol oczarowuje każdą publiczność magicznymi dźwiękami swojego kanunu, instrumentu, będącego potomkiem starej egipskiej i babilońskiej harfy. Philippe Thuriot jest jednym z najbardziej uzdolnionych i wszechstronnych współczesnych akordeonistów, podziwianym zarówno w świecie współczesnego jazzu, jak i muzyki klasycznej. François Taillefer swoją unikalną kolekcją instrumentów perkusyjnych wyczarowuje wszystkie możliwe rytmy, zaczerpnięte z kultur świata od Indii po Środkowy Wschód. Gra wiolonczelisty Lode Vercampt'a wyróżnia się niezwykłą muzykalnością i wszechstronnością.

Specjalnie na koncert w Gdańsku do kwartetu dołączy belgijska sopranistka Helena Schoeters, której głos w niepowtarzalny sposób łączy elementy zaczerpnięte z muzyki klasycznej oraz tradycyjnej, dzięki czemu wokalistka jest doskonałą interpretatorką kompozycji Osamy Abdulrasola.

Piątka muzyków tworzy na scenie unikalną kombinację pasji i wirtuozerii, kreując nowe i fascynujące brzmienie na scenie muzyki świata i jazzowej.

BILETY: 50 złhttp://bilety.teatrszekspirowski.pl/numerowane.html?id=92

Zefiro Torna, Amorroma i Philippe Laloy - Les Tisserands

koncert
18 marca, godz.19.00
Koncert prezentowany w ramach Tygodnia Flamandzkiego

Amorroma: Jowan Merckx - flet, dudy; kompozytor

Zefiro Torna: Elly Aerden – wokal, Liam Fennelly - skrzypce, viola da gamba, Jurgen De Bruyn - lutnia, arcylutnia; dyrektor artystyczny

Traces: Philippe Laloy - saksofon sopranowy, Vincent Noiret – kontrabas, instrumenty perkusyjne

Koncertem „Les Tisserands" tradycyjna grupa muzyczna Amorroma, historyczny ensemble Zefiro Torna i saksofonisty jazzowego i flecisty Philippe'a Laloy'a, prezentuje unikatowe spotkanie folku, jazzu i muzyki dawnej, która przeniesie nas w czasy katarskie.
W XII i XIII wieku ten duchowy ruch przeciwstawił się dogmatom i sile Kościoła rzymskokatolickiego. Oksytania, region w południowej Francji, znany powszechnie jako Langwedocja, był miejscem rozkwitu kataryzmu, a zarazem rozwoju repertuaru trubadurów.
Zespół wykonuje tradycyjne utwory tamtych czasów, używając oryginalnych instrumentów i łącząc je z nowoczesnymi formami ekspresji muzycznej.

BILETY:
50 zł

Front

reż. Luk Perceval, NTGent i Thalia Theater Hamburg

20 i 21 marca, godz. 19.00
Spektakl prezentowany w ramach Tygodnia Flamandzkiego

Reżyseria: Luk Perceval
Adaptacja tekstu i dramaturgia: Luk Perceval, Christina Bellingen & Steven Heene, w oparciu o "Na Zachodzie bez zmian" Ericha Marii Remarque'a, "Ogień" Henriego Barbusse'a oraz dokumenty z czasów wojny
Obsada: Steven Van Watermeulen, Oscar Van Rompay, Peter Seynaeve, Katelijne Verbeke, Gilles Welinski, Oana Solomon, Burghart Klaussner, Benjamin-Lew Klon, Bernd Grawert, Steffen Siegmund i Patrick Bartsch
Muzyka na żywo: Ferdinand Försch
Scenografia: Annette Kurz
Kostiumy: Ilse Vandenbussche
Video: Philip Bussmann
Światło: Mark Van Denesse
Produkcja: Thalia Theater, Hamburg i NTGent
Czas trwania: 120 min. (bez przerwy)

Spektakl jednego z najwybitniejszych twórców współczesnego teatru, Luka Percevala. Po ponad 100 latach od wybuchu wojny w 1914 roku, reżyser przenosi nas w miejsce Żelaznego Frontu dokładnie w momencie, gdy wszystko się zaczęło. Rzeka Ypres w czasie I wojny światowej wyznaczała granicę dwóch frontów: niemieckiego oraz alianckiego. W siłach alianckich służyło wielu flamandzkich, francuskich oraz brytyjskich żołnierzy. FRONT przedstawia nieocenzurowaną prawdę o życiu żołnierzy w okopach oraz to, jakim piętnem te wstrząsające wydarzenia odbiły się na ich życiu.

Scenariusz przedstawienia oparty jest na słynnej powieści Ericha Marii Remarque'a „Na Zachodzie bez zmian" z 1929 roku. Źródłem powieści były osobiste doświadczenia pisarza na wojennym froncie.
Scenariusz został oparty także o pamiętniki wojenne francuskiego żołnierza Henriego Barbusse'a, opublikowane w 1916 roku jako powieść pt. „Le Feu" („Ogień").

Perceval nazywa swą sztukę polifonią - jej polifoniczna natura z jednej strony wiąże się z faktem, że aktorzy mówią w czterech językach: holenderskim, angielskim, francuskim i niemieckim. Z drugiej strony, jego inscenizacja jest rodzajem werbalnego koncertu, lamentu wojennego, który podnosi się, to znów opada. ... Perceval dołożył wszelkich starań, aby dopasować dźwięki i obrazy do scenariusza. Jednak spektakl oddziałuje najsilniej, gdy w pełni koncentruje się na słowach. (Der Spiegel)

„Front" wstrząsa widzem głęboko i bezlitośnie. (De Groene Amsterdammer)

BILETY:
Strefa A: 120/90 zł
Strefa B: 80/60 zł
Strefa C: 50/35 zł
Strefa D: 30 zł

Sztuka południowych Niderlandów, Gdańsk i Rzeczpospolita

konferencja
NCK, Ratusz Staromiejski, ul. Korzenna 33/35

21 marca, godz. 9:00 - 17:00
Konferencja w ramach Tygodnia Flamandzkiego

Organizatorzy: Gdański Teatr Szekspirowski, Uniwersytet Gdański
Współpraca: Instytut Adama Mickiewicza, Fundacja Theatrum Gedanense
Opieka merytoryczna: prof. Jacek Tylicki

W spotkaniu uczestniczyć będzie szereg znanych badaczy z uniwersytetów i muzeów belgijskich oraz polskich. Poruszane zagadnienia obejmują, między innymi: promieniowanie kultury artystycznej Brugii w XV i na początku XVI wieku, kulturę wizualną szesnastowiecznej Antwerpii, oraz różne aspekty sztuki flamandzkiej XVII stulecia, w tym rzeźbę barokową. Przedmiotem rozważań będą także opinie występujące w polskiej historiografii sztuki na temat silnych wpływów niderlandzkich w kulturze nowożytnego Gdańska.

Gdańsk był kluczowym ogniwem w procesie wymiany intelektualnej i artystycznej (w tym transmisji wzorców formalnych i ikonograficznych) pomiędzy Rzeczpospolitą a Niderlandami; odgrywał także rolę wiodącego centrum transakcji finansowych pomiędzy obydwoma krajami. Celem konferencji jest rzucenie nowego światła na rozpowszechnianie zjawisk artystycznych zrodzonych w południowych Niderlandach w tej części Europy, zarówno poprzez migrację mistrzów, jak i przemieszczanie się dzieł.
Oficjalnymi językami konferencji są polski i angielski.

Wstęp wolny.
PROGRAM konferencji do pobrania - plik .PDF

Wędrowanie wg Stanisława Wyspiańskiego. Wesele. Wyzwolenie. Akropolis

oprac. i reż. Krzysztof Jasiński, TEATR STU w Krakowie
24 marca, godz. 19.00

Opracowanie i reżyseria: Krzysztof Jasiński
Muzyka: Jan Kanty Pawluśkiewicz, Piotr Grząślewicz, Marcin Hilarowicz, Zbigniew Wodecki i Marek Grechuta
Scenografia: Maciej Rybicki, współpraca - Sławomir Czyż
Kostiumy: Anna Czyż
Obsada: Marcel Borowiec, Piotr Grząślewicz, Marcin Hilarowicz, Monika Kępka, Robert Koszucki, Radosław Krzyżowski, Dorota Kuduk, Krzysztof Kwiatkowski, Michał Meyer, Grzegorz Mielczarek, Michał Mikołajczak, Agata Myśliwiec, Krzysztof Pluskota, Ewa Porębska, Andrzej Róg, Beata Rybotycka, Wojciech Skibiński, Rafał Szumera, Anna Szymańczyk, Mariusz Witkowski, Marcin Zacharzewski, Krzysztof Zawadzki oraz głos Jerzego Treli.

Czas trwania: 240 min. (dwie przerwy)

Wędrowanie wg Stanisława Wyspiańskiego to jubileuszowy projekt Teatru STU z okazji 250-lecia teatru publicznego w Polsce, 50-lecia Teatru STU i 25-lecia Wolności pod patronatem Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego i Związku Miast Polskich.

Na efektowne widowisko z muzyką na żywo w wykonaniu wirtuozów gitary, składają się wspaniałe kostiumy i efekty świetlne, a przede wszystkim najwyższej próby aktorstwo.

W historii teatru polskiego nie wystawiono nigdy dotąd „Wesela", „Wyzwolenia", „Akropolis" jako całościowego przedsięwzięcia. Ze względu na połączenie dramatów w jeden spektakl, zostały z nich wydobyte ich esencjalne wątki, podporządkowane tematowi nadrzędnemu: wtajemniczeniu w los Polski. Czy możliwe jest przełamanie koła chocholego losu poprzez jednostkowe wyzwolenie i samoświadomość prowadzące ku ogólnonarodowemu przebudzeniu? Czy, jak wyobrażali to sobie romantycy - zadaniu temu może sprostać tylko wybrana jednostka, czy może to nasz wspólny obowiązek?

BILETY:
Strefa A: 90/70 zł
Strefa B: 65/50 zł
Strefa C: 40/25 zł
Strefa D: 15 zł

Mela Koteluk - Migracje

koncert
28 marca, godz. 20:00

Mela Koteluk - śpiew
Tomasz „Serek" Krawczyk - gitary elektryczne, ukulele
Kornel Jasiński - gitara basowa
Krzysiek Łochowicz - gitary elektryczne, akustyczne
Robert Rasz - perkusja
Miłosz Wośko - instrumenty klawiszowe
Aleksandra Chludek - chórki, flet

Mela Koteluk jest młodą, niezwykle utalentowaną polską wokalistką o charakterystycznej, ciepłej barwie głosu. Swoją karierę rozpoczęła, śpiewając w chórkach w zespole Scorpions oraz u Gaby Kulki. Jest wielokrotną laureatką konkursów i festiwali muzycznych. Koncertowała na prestiżowych festiwalach, jak Open'er Festival, Coke Festival, Jarocin Festival czy Męskie Granie, a także w klubach w całej Polsce.

„Migracje" to drugi album studyjny Meli Koteluk wydany przez Pomaton/Warner Music Poland
w listopadzie 2014. Tym razem artystka zabiera słuchaczy do świata pełnego kontrastów - realizm słowny łączy się tu z abstrakcją, minimalizm z przestrzennym muzycznie bogactwem. Album „Migracje", to zbiór niezależnych brzmieniowo kompozycji i polskich, autorskich tekstów. Całość dowodzi konsekwencji Meli i jej zespołu w pielęgnowaniu charakterystycznego języka, którego nie sposób pomylić z żadnym innym. W warstwie dźwiękowej opiera się on na łączeniu akustycznych
i syntetycznych brzmień, w warstwie słownej realizm ściera się z abstrakcją. Na płycie pojawiają się oryginalne, kojące dźwięki instrumentu hang drum. Utwory ubarwia wiolonczela, a także flety, saksofony i klarnety.

BILETY:
Przedsprzedaż:
I pula – 45 zł
II pula – 50 zł
III pula – 55 zł
W dniu koncertu: 60 zł

Spotkanie z poetką Krystyną Dąbrowską, prowadzenie Tadeusz Dąbrowski
w ramach cyklu Słowo w Oknie

Teatr w Oknie
31 marca, godz. 19.00

Słowo w Oknie to cykl spotkań z wybitnymi pisarzami różnych pokoleń. Kuratorem serii jest Tadeusz Dąbrowski, poeta, krytyk literacki i redaktor dwumiesięcznika literackiego „Topos", który ze swoimi gośćmi będzie rozmawiał nie tylko o literaturze. Interdyscyplinarna formuła spotkań – słowo w dialogu z muzyką, obrazem czy performansem – stanowi nową jakość w życiu literackim Trójmiasta. Gościem drugiego spotkania w ramach cyklu będzie Krystyna Dąbrowska - poetka, eseistka, tłumaczka,
z wykształcenia graficzka. Autorka tomów wierszy: „Biuro podróży" (2006), „Białe krzesła" (2012; za który otrzymała w 2013 r. Nagrodę Fundacji im. Kościelskich, Nagrodę im. Wisławy Szymborskiej i Nagrodę Warszawskiej Premiery Literackiej) oraz „Czas i przesłona" (2014).

 

(-)
Materiał Teatru
6 marca 2015

Książka tygodnia

Białość
Wydawnictwo ArtRage
Jon Fosse

Trailer tygodnia