Interpretacja przestrzeni w obrazie

„Interpretacje przestrzeni w obrazie" - Galeria Test w Warszawie

„Iluzja? Abstrakcja? Symbol? „Interpretacje przestrzeni w obrazie" to tytuł wystawy prac wykładowców Katedry Malarstwa i Rysunku Wydziału Sztuki Uniwersytetu Technologiczno-Humanistycznego w Radomiu, którą można zobaczyć w Galerii Test w Warszawie. Jej celem jest pokazanie różnorodnej techniki i interpretacji wyrażania przestrzeni na płaszczyźnie, poruszając jednocześnie problematykę ideową i artystyczną współczesnego artysty.

Istotnie - prace przedstawiają niejednolite stanowisko. Dzięki temu widz może przekonać się, jak na podstawie różnych środków wyrazu plastycznego – koloru, formy – odpowiedzieć na tytułowe zagadnienie. Przestrzeń często kojarzy nam się z wrażeniem trójwymiarowości. Takie skojarzenia przychodzą na myśl przy oglądaniu prac Stanisława Zbigniewa Kamieńskiego –  geometryczne kształty połączone gmatwaniną linii tworzą przestrzenne pole, które może być rozumiane jako pole wyobraźni w głowie człowieka.


Z kolei Katarzyna Nowicka-Urbańska prezentuje przestrzeń w kontekście relacji międzyludzkich, łącząc fotografię z malarstwem. Akcentuje tym samym ulotność chwili skłania do refleksji, by nie zapominać o wzmacnianiu więzi.

Łukasz Rudecki przedstawia przestrzeń w sposób niejednoznaczny. Obraz jest oknem na świat, połączeniem tego, co widzimy z tym, jak interpretujemy rzeczywistość. Wizerunek, kształty i detal są utrwalone pamięcią spojrzenia, ale ostrość widzenia zmienia się wraz w upływem czasu.

Ciekawy sposób na pokazanie iluzji przestrzeni pokazuje Elżbieta Staniszewska, która za pomocą tkanin oraz światłowodu buduje nastrój i klimat. Tkaniny mają za zadanie eksponować wnętrza, są istotnym dekoracyjnym elementem przestrzeni. Należy zwrócić szczególną uwagę na fakt, że prezentowane tkaniny powstały z recyklingu przy użyciu własnego źródła światła.

Prace Apoloniusza Węgłowskiego oraz Kazimierza M. Łyszcza prezentują najbardziej barwną interpretację przestrzeni w obrazie. Na plakacie promującym wystawę można zobaczyć jedną z prac Apoloniusza Węgłowskiego, który twierdzi, że powstanie obrazu opiera się na intuicji, doświadczeniu i talencie. Kazimierz M. Łyszcz nie koncentruje się na fotograficznie rozumianym wizerunku świata zewnętrznego, ale z wykorzystaniem fragmentów realnego świata odnosi się do rzeczywistości pozamaterialnej.

Przestrzeń według Małgorzaty Strzelec pokazana jest z wykorzystaniem skał i kamieni, aby pokazać różnorodność istnienia świata. W tych obrazach kamienie należą do świata materialnego i duchowego – istnieją fizycznie, namacalnie, ale jednocześnie kryją w sobie tajemnicę setek minionych lat. W obrazie „Meteoryty" można zaobserwować kamienie pozbawione grawitacji, unoszące się wśród bieli, co daje wrażenie nieograniczonego pola przestrzennego.

Wystawa rozwija naszą wyobraźnię i pozwala spojrzeć szerzej na zagadnienie przestrzeni w sztukach plastycznych. Na miejscu można zapoznać się także z książką „Iluzja czy inne koncepcje wyrażania przestrzeni w dwuwymiarowych obrazowaniach sztuki współczesnej?", w której artyści zaprezentowanych prac dzielą się swoimi spostrzeżeniami o sztuce. Można znaleźć tam szczegółowy proces powstawania prac pokazanych na wystawie, a także zapoznać się z biogramem artystów. Wystawa dostępna jest w Galerii Test przy ul. Marszałkowskiej 34/50 do 9 września.

Malwina Lament
Dziennik Teatralny Warszawa
9 września 2020
Wątki
WYSTAWY

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia