Jaś Małgosię swą odnajdzie...

Oni. To młodzi, energiczni i ambitni ludzie, studenci IV i III roku specjalizacji wokalno-estradowej Wydziału Aktorskiego. Nieszczęśliwa Helena (Wanda Skorny), rozmarzona Hermia (Zuzanna Skolias), zakochani w niej mężczyźni: Lizander (Michał Kocurek) i Demetriusz (Adrian Wiśniewski), stworzyli niezwykły zespół. Świat, w którym córka musi podporządkować się woli ojca, zmienił się na jedną noc w świat czarów i zwrotów akcji. W tę noc Hermia straciła wszystko.
Trans. Nie ten realny i nie ten fantastyczny świat był w spektaklu głównym tłem zdarzeń. Pierwszym i jedyny bohater widowiska to świat muzyki i tańca. To on ogarnął wszystko, co znajdowało się na scenie. Zawładnął również widownią, potrzebował kilku minut. Widz został ogłuszony głośną muzyką, owładnięty zapachem sztucznego dymu, oślepiony światłami. I przez to interesował się każdą sceną, oczekiwał jej aż do ostatniego słowa Puka, którym twórcy zamykają historię jednej nocy. Muzyka. W spektaklu nie wypowiedziało się ani jednego słowa. Bohaterowie wyrażali się poprzez muzykę i ruch. Utwory skomponowane przez Leszka Możdżera, były niezwykle różnorodne. Od intensywnego rocka przez jazz, liryczne ballady, aż po rytmy afrykańskie. Doskonale współgrały z treścią komedii Szekspira. Udało się przy tym zatuszować nieaktualny współcześnie język angielskiego dramatopisarza. Trudno sobie wyobrazić lepszy, pełniejszy sposób wyrażania emocji. Uczucie. "Sen nocy letniej" jest opowieścią o miłości, bez wątpienia. Tylko, że miłość ta nie zawsze jest uczuciem pełnym sublimacji. Byliśmy świadkami kłótni między królem elfów Oberonem (Maciej Maciejewski) a jego współmałżonką Tytanią (Marta Ledwoń), w wyniku której zazdrosny mąż postanowił zemścić się na upartej, niepodległej mu kobiecie. Puk (Piotr Domalewski) - to o niego para królewska toczy spór - sprawił, że Tytania pokochała osła... Chłopiec pomylił się kilka razy i spowodował, że miłość między głównymi bohaterami zamieniła się w nienawiść. "Sen nocy letniej" można poczuć. Cała gama uczuć - miłości, złości, radości, zazdrości - jest w zasięgu ręki widza. Ruch. Postaci widowiska, rozgrywającego się w płaszczyźnie realnej, przybrały jednokolorowe (choć nie jednolite) kostiumy, podobne do japońskich kimono. Kraina duchów magicznych przypominała natomiast świat afrykańskiego plemienia, z właściwymi mu rytuałami i kulturą. Aktorzy poruszali się na scenie w sposób nienaturalny, na lekko ugiętych nogach, po liniach prostych, specyficznie pracując rękoma. Jedynie intymne dialogi między bohaterami uciekały mechaniczności. Ciała przylegały do siebie, wiły się, przeplatały. Obraz. Pracę rzemieślników nad spektaklem dla Tezeusza (Maciej Maciejewski) i Hipolity (Marta Ledwoń) studenci utrwalili w zabawnym filmie, który prezentowali w kilku odsłonach na dużym ekranie. Z ekranu zstąpił również Spodek (Mariusz Budkowski) - czekała na niego niezapomniana przygoda. "Teatr w teatrze" zakończono świetnym ujęciem - zbliżeniem na okno, wychodzące z korytarza PWST na ulicę Straszewskiego. Widać przechodzących ludzi, najczęściej wręcz przebiegających, ktoś zorientował się, że coś się dzieje i na chwilę obejrzał. Ludzie przechodzili, a młoda para królewska na tle tego współczesnego zabiegania odśpiewała piosenkę o wielkim uczuciu, kończąc ją refleksją o niezwykłości rzeczy małych, niezwykłości świata. Biel. Po wzruszającym utworze, widzimy wszystkich aktorów w bieli. Są uśmiechnięci i zadowoleni. Widać, że przekazali widzom ułamek własnego serca. Księżyc pojawił się na drugiej półkuli, a dla nas zaświeciło słońce. Co o tym myśleć? Było jak w życiu - nierzadko spotykają nas koszmary, krzyczą na nas i popychają. Tracimy to, co stanowiło sens naszego życia. A komedia mówi nam, że zły los się odwraca, że się obudzimy i uśmiechniemy. Świetne widowisko. Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna w Krakowie William Szekspir "Sen nocy letniej" przekład: Konstanty I. Gałczyński reżyseria: Wojciech Kościelniak muzyka: Leszek Możdżer choreografia: Janusz Skubaczkowski scenografia: Grzegorz Policiński kostiumy: Katarzyna Adamczyk Obsada: Maciej Maciejewski, Mariusz Budkowski, Michał Kocurek, Adrian Wiśniewski, Piotr Domalweski, Marta Ledwoń, Zuzanna Skolias, Marta Skolny, Marta Krawczyk, Olga Szostak, Anna Mierzwa, Barbara Kurdej, Krzysztof Żabka, Tomasz Nosiński, Kamil Kulda, Lukasz Mazurek Premiera: 19 styczeń 2007r.
Ewelina Mykicka
Dziennik Teatralny
18 grudnia 2007

Książka tygodnia

Hasowski Appendix. Powroty. Przypomnienia. Powtórzenia…
Wydawnictwo Universitas w Krakowie
Iwona Grodź

Trailer tygodnia