Jeden mail, który przeczy wszystkiemu

"Macabra dolorosa " - reż. Paweł Szarek - Teatr Nowy w Krakowie

Marketing dźwignią handlu. W Teatrze Nowym zapomniano jednak, że dźwignia ma także drugie znaczenie. Może być nie tylko mechanizmem rozruchowym. Potrafi również włączyć ostre hamowanie

"Szanowni Państwo, Katarzyna W. teraz ma czas na swoje pasje... Katarzyna W. została skazana na 25 lat więzienia. Z tej okazji na najbliższe spektakle Macabra Dolorosa Katarzyny CH. bilety w promocyjnej cenie 25 zł!".

Takim mailem krakowski Teatr Nowy reklamuje swój głośny spektakl. Spektakl, jak się nietrudno domyślić, bazujący na tragicznej historii, która zawładnęła publiczną wyobraźnią.

Faktycznie, wspaniała okazja! Cieszmy się i radujmy, że tak się stało. Aż strach pomyśleć, co by było, gdyby Katarzynę W. skazano na przykład na 5 lat więzienia. Jakaż to wtedy byłaby okazja - bilety tylko po piątce. Za parę groszy moglibyśmy przeżyć raz jeszcze prawdziwą tragedię, trochę się wzruszyć, trochę oburzyć. To prawie tak samo dobre, jak plotki na Pudelku lub materiały w "Fakcie".

Pamiętam, że Teatr Nowy odżegnywał się od żerowania na tragedii "matki Madzi". Tłumaczył, że ma górnolotne zamiary, że chce rozważać tę tragedię w szerszym kontekście, odwołując się do innych dzieciobójczyń. Spektakl otrzymał zresztą wysokie noty od recenzentów, skutecznie przecząc teoriom, że na medialnej tragedii ktoś próbuje zdobyć poklask.

I nagle przychodzi taki mail. Mail, który przeczy wszystkiemu, co powiedziano na temat przedstawienia. Który kryje jasny przekaz - śledziliście z zapartym tchem tragiczny show, wpadnijcie do nas. Tu pożywicie się znowu do syta.

Marketing dźwignią handlu. W Teatrze Nowym zapomniano jednak, że dźwignia ma także drugie znaczenie. Może być nie tylko mechanizmem rozruchowym. Potrafi również włączyć ostre hamowanie.

Rafał Stanowski
Dziennik Polski
14 września 2013

Książka tygodnia

Białość
Wydawnictwo ArtRage
Jon Fosse

Trailer tygodnia