Jedność duszy i ciała

"Tańcząc Sarę Kane" Teatru Bretoncaffe to pierwsza w Polsce całościowa wizja twórczości Sary Kane zrealizowana w unikalny sposób - poprzez teatr tańca. Ciało pełni szczególną rolę w dramatach Sary Kane: piętnowane, poniżane, gwałcone, okaleczane i zabijane – zdaje się być ślepym narzędziem i ofiarą zrozpaczonego umysłu. Zawiera się w tym szczególny akt negacji. Z tych właśnie względów taniec i teatr ciała wydają się wyjątkowo ciekawym środkiem do nowego odczytania twórczości Sary Kane. Premiera spektaklu 13 grudnia.
Twórcy spektaklu potraktowali dramaty Sary Kane jako jeden wielowymiarowy tekst, stanowiący drastyczną, przepojoną bólem wizję świata. Warstwa słowna twórczości autorki “Psychosis 4.48 ” została świadomie pominięta, podobnie jak estetyka uprawianego przez nią teatru okrucieństwa. Istotą dramatów Kane jest rozdarcie bohaterów, towarzyszący im dualizm stanów i pojęć: miłość/nienawiść, łaknienie/niezaspokojenie, sens/pustka. Dualizm ten w spektaklu “Tańcząc Sarę Kane” został przeniesiony w przestrzeń doświadczenia ciała. Zamiarem twórców było ukazanie niezwykłej zdolności ciała do transgresji i transformacji różnych stanów psychicznych, bolesnych wewnętrznych konfliktów w nową wyzwalającą jakość. Ciało jest misterium, poprzez które dokonuje się akt odrodzenia. Dzięki tej perspektywie wiele motywów z dramatów autorki "Oczyszczonych" zyskało dodatkową siłę wyrazu i nowy sens dramaturgiczny. "Ciało i dusza nigdy nie będą jednością" – mówi Sarah Kane w "Psychosis 4.48" "Ciało i dusza to jedno" – deklarują autorzy spektaklu. Sławomir Krawczyński, reżyser spektaklu: "Naszym celem było przeniknięcie do istoty twórczości Sary Kane, do tej sfery doświadczenia, która jest jak sen poprzedzający słowa. Sen, z którego narodzili się “Zbombardowani” i “Oczyszczeni”. Chcieliśmy ujrzeć bohaterów Kane w bardziej esencjonalnym wymiarze, jako ludzi odartych ze słów, w ich podstawowych impulsach i dążeniach. Realizacja tej koncepcji była możliwa dzięki zastosowaniu technik pracy z psychologii zorientowanej na proces. Okazały się one niezwykle wartościowym narzędziem zarówno analizy, jak i kształtowania postaci". Cały projekt został zrealizowany w oparciu o metodologię pracy z procesem i stanowi kontynuację zainicjowanego dwa lata temu projektu badawczego pod nazwą "Taniec śniącego ciała", którego celem jest wprowadzenie do praktyki teatralnej idei i metod psychologii zorientowanej na proces. Twórcą tego kierunku psychologii jest światowej sławy psychoterapeuta Arnold Mindell. W jego koncepcjach znaleźliśmy wielki potencjał dla twórczej, artystycznej pracy z ciałem. Spektakl "Tańcząc Sarę Kane" jest kolejnym krokiem i nowym doświadczeniem w ramach tego długofalowego projektu artystyczno-badawczego. Bretoncaffe&Teatr Wytwórnia w Warszawie "Tańcząc Sarę Kane" Reżyseria - Sławomir Krawczyński Wykonawcy - Ewa Jaros, Anita Wach, Przemysław Wasilkowski, Tomasz Wygoda Warsztaty z psychologii zorientowanej na proces - Agnieszka Wróblewska Konsultacje z psychologii zorientowanej na proces - Tomasz Teodorczyk Współpraca artystyczna - Anna Godowska Muzyka – Lech Rowiński Kostiumy – Marta Rowińska Produkcja – Stowarzyszenie Scena 96 i Teatr Wytwórnia Premiera: 13 grudnia 2007.
Kinga Sochacka
Materiały Teatru
13 grudnia 2007

Książka tygodnia

Hasowski Appendix. Powroty. Przypomnienia. Powtórzenia…
Wydawnictwo Universitas w Krakowie
Iwona Grodź

Trailer tygodnia