Jego Wysokość Stanisław August wraca

do Teatru Polskiego w Poznaniu

W poniedziałek, 20 listopada dzięki uprzejmości Muzeum Narodowego w Poznaniu, do Teatru Polskiego powróci obraz Karola Millera pt. „Stanisław August w otoczeniu artystów" powstały w 1873 roku. Obraz ten wisiał na Foyer pierwszego piętra Teatru do roku 2000. W kolejnych latach wzbogacał zbiory Muzeum Narodowego w Poznaniu. W grudniu br. dzieło to zagości znowu we wnętrzach Teatru.

Teatr Polski w Poznaniu to najdłużej nieprzerwanie funkcjonujący teatr w Polsce (od 1875 roku), posiadający bogatą, fascynującą historię. Obecna dyrekcja Teatru postawiła sobie za cel przywrócenie pamięci o niej poprzez swoją działalność teatralną i okołoteatralną. Jednym z zadań, jakich się podjęła, jest ponowne sprowadzenie niegdyś goszczących obrazów słynnych twórców na Foyer pierwszego piętra Teatru.

Dzięki uprzejmości pracowników Działu Inwentarzy Muzeum Narodowego w Poznaniu, którzy sporządzili kwerendę dotyczącą obiektów ze zbiorów MNP związanych z Teatrem Polskim, udało się również dotrzeć do informacji na temat wszystkich dzieł, które znajdowały się w przestrzeniach Teatru do 2000 roku. Wśród nich figuruje nie tylko obraz „Stanisław August w otoczeniu artystów" pędzla Karola Millera, ale również kilka innych dzieł wybitnych malarzy. Pracownicy Teatru Polskiego podjęli już działania, mające na celu sprowadzenie ich z powrotem do Teatru. Prowadzą również starania o to, by w przestrzeniach Teatru móc wyeksponować wszystkie dzieła związane z przeszłością tego miejsca.

„Stanisław August w otoczeniu artystów" to obraz pędzla Karola Millera, przedstawiciela szkoły warszawskiej. Obraz był częścią Wystawy Towarzystwa Zachęty w 1875 roku. Jest to dzieło monumentalne o wymiarach 134 x 128 cm (olej, płótno).

Karol Miller (1835 w Częstochowie, zm. 24 grudnia 1920 w Warszawie) – polski malarz. Studiował w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych u Rafała Hadziewicza i Marcina Zaleskiego. W 1862 roku za kompozycję Leszek Biały i Goworek, otrzymał złoty medal, patent malarza XIV rangi i trzyletnie stypendium do Rzymu. Po powrocie z Włoch artysta otworzył pracownię przy ul. Miodowej 3 w Warszawie. W tym czasie powstały m.in. rysunki dla tygodnika Kłosy: Widoki Rzymu, Monterella, Klasztor w okolicach Rzymu, Widoki Szczawnicy. W swojej pracowni malarz ponadto stworzył cykl portretowych litografii ukazujących m.in. Karola Estreichera, Tadeusza Korzona, Zygmunta Glogera, Helenę Modrzejewską, Wincentego Rapackiego, Salomeę Palińską-Kenigową. W 1876 roku Karol Miller uczestniczył w międzynarodowej wystawie w Filadelfii. Zmarł 24 grudnia 1920 roku w Warszawie w wieku 85 lat.

Stanisław August w otoczeniu artystów 1873, Przekaz Miejskiej Rady Narodowej w Poznaniu w 1952, Wystawa Towarzystwa Zachęty w 1875

Król niedaleko sadzawki przed pałacem Łazienkowskim siedzi na krześle i trzyma szkic w ręku Bacciarelego, który nachylony nieco ku niemu daje odpowiednie objaśnienia.

Poza nim stoi Pink i Kamerling z modelem statuy Sobieskiego trzymanym przez pomocnika.

Za krzesłem króla siedzi Grabowska, dalej stoi Lubomirska i jakaś jeszcze dama, a wszystkie trzy młode, wabne, świetnie ustrojone nie tylko we wdzięk urody, ale i w ozdobne szaty. Za niemi cokolwiek na boku stoi Trembecki przy młodym jakimś cudzoziemcu, w głębi za królem mieści się dwóch kontuszowców z wygolonemi według upadającej mody czuprynami Otóż i wszystko co obraz dość dużych rozmiarów przedstawia. Wykończenie jego wiele pracy malarza kosztowało, a podjęte było jedynie w celu wykazania, że Stanisław August uwielbiał piękność nie tylko w sztuce ale i w żywych okazach. Szkoda na to czasu i atłasu, jak sam Stanisław powiedział na ofiarowane sobie wiersze, wpisane starannie na atłasie przez niefortunnego jakiegoś poetę.

Joanna Janowicz
Materiał Teatru
20 listopada 2017

Książka tygodnia

Białość
Wydawnictwo ArtRage
Jon Fosse

Trailer tygodnia