Kino Teatralne w lutym i marcu

"Monosytuacje 2" w Instytucie Grotowskiego

Tegoroczny cykl małych form teatralnych - "Monosytuacje 2" wzbogacony został o pokazy filmów. Pierwszy odbędzie się 12 lutego o godz. 19:00 w Sali Kinowej Instytutu Grotowskiego.

Warto poświęcić uwagę programowi Kina Teatralnego, w ramach którego zaprezentowane zostaną zapisy spektakli: "Orfeusz i Eurydyka" Janusza Stolarskiego (12 lutego), "Judyta" Roberty Carreri z Odin Teatret (26 lutego), "Zagraj to, czyli 17 tańców o czymś" Teatru Dada von Bzdülöw (5 marca), "Śmieszny staruszek" w reżyserii Wiesława Hejny (12 marca), "Motyle Donii Muzyki" Julii Varley z Odin Teatret (19 marca) oraz filmy krótkometrażowe Studia Matejka (19 lutego).

Kino Teatralne rozpocznie się 12 lutego o godz. 19:00 zapisem spektaklu Janusza Stolarskiego.

"Orfeusz i Eurydyka". Spektakl jest wypowiedzią trzech twórców: Janusza Stolarskiego (reżyser i aktor, związany w przeszłości z Drugim Studiem Wrocławskim), Tomasza Jarosza (twórca wideo) oraz Patryka Lichoty (kompozytor i muzyk). Każdy z nich próbuje rozwikłać tajemnice, odpowiedzieć na pytania, które odnalazł w poemacie Miłosza "Orfeusz i Eurydyka".

Program

12, 19, 26 lutego 2014

5, 12, 19 marca 2014

Sala Kinowa

Wstęp wolny

12 lutego 19:00

"Orfeusz i Eurydyka"

Zapis spektaklu Janusza Stolarskiego

Reżyseria, występuje Janusz Stolarski, projekcje wideo Tomasz Jarosz, muzyka Patryk Lichota, współpraca Renata Stolarska, produkcja Fundacja Teatru Ósmego Dnia, premiera 30 września 2011, 60'

Poemat "Orfeusz i Eurydyka", który Czesław Miłosz stworzył po śmierci swojej drugiej żony, Carol, stał się inspiracją dla powstania monodramu. Spektakl jest wypowiedzią trzech twórców: Janusza Stolarskiego (reżyser i aktor), Tomasza Jarosza (twórca wideo) oraz Patryka Lichoty (kompozytor i muzyk). Każdy z nich próbuje rozwikłać tajemnice, odpowiedzieć na pytania, które odnalazł w poemacie Miłosza. Tajemnica odsuwania się każdego "dzisiaj" we "wczoraj", znikania każdego "jest" zastępowanego przez "było"; brzeg, na którym stoimy, patrząc, jak prąd unosi nie tylko znane nam widoki, lecz także nas samych łudzących się, że stoimy na brzegu.

Okruch diabelskiego zwierciadła w sercu artysty? Koncentracja na sobie, poczucie, że wszelkie doznania, także związki z innymi, są jedynie pożywką dla twórczości...

19 lutego 19:00

Filmy krótkometrażowe Studia Matejka

34'

Po pokazie filmów odbędzie się spotkanie z reżyserem, Matejem Matejką.

"Pearadise"

Występują Anthony Nikolchev, Gema Galiana, scenariusz Anthony Nikolchev, reżyseria Matej Matejka, reżyseria obrazu Pawel Rozek, Peter Kotrha, nadzór ciągłości montażowej Torbjorn Oppedal, muzyka The Hi Fi Honeydrops, asystent reżysera Adam Hanuljak, producent wykonawczy Alexandra Kazazou, montaż Peter Kotrha, zdjęcia Karol Jarek, 9'35"

Mężczyzna mieszkający pod ziemią zatraca umiejętność zachowania się zgodnie z przyjętymi normami. Paraliżują go samowyparcie i hiperświadomość. Jego projekcja własnej osobowości jest kłamstwem, którym usiłuje się kierować, ale nawet nad nią nie potrafi zapanować. Jedyne, co mu pozostaje, to ignorować otaczającą go rzeczywistość.

Film uhonorowany nagrodami w kategoriach film zagraniczny i najlepszy aktor podczas Los Angeles International Underground Film Festival.

"Life While You Wait"

Występuje Alexandra Kazazou, scenariusz Alexandra Kazazou, reżyseria Matej Matejka, reżyseria obrazu Pawel Rozek, Peter Kotrha, nadzór ciągłości montażowej Torbjorn Oppedal, asystent reżysera Adam Hanuljak, producent wykonawczy Anthony Nikolchev, montaż Peter Kotrha, zdjęcia Karol Jarek, 4'

Topi się - Powinien już nie żyć - Patrz w górę - Wciąż patrz w górę - Od czasu do czasu, głodny - Byłoby miło, gdyby był tam kominek... - Dlaczego na tym krześle nikt już nie siedzi?

"Twenty Second Street"

Występuje Magdalena Koza, scenariusz Magdalena Koza, reżyseria Matej Matejka, reżyseria obrazu Pawel Rozek, Peter Kotrha, nadzór ciągłości montażowej Torbjorn Oppedal, asystent reżysera Adam Hanuljak, producent wykonawczy Gema Galiana, montaż Peter Kotrha, zdjęcia Karol Jarek, 5'45"

Opowieść o kobiecie, która nie potrafi uwolnić się od wspomnień z dzieciństwa. W tajemniczym starym domu, otoczona osobliwymi pamiątkami, dostrzega, że jej życie wypełnia tęsknota za rodzinnym domem.

"Juste Comme Ça"

Występuje Zuzana Kakalíkova, scenariusz Zuzana Kakalíkova, reżyseria Matej Matejka, reżyseria obrazu Pawel Rozek, Peter Kotrha, nadzórciągłości montażowej Torbjorn Oppedal, asystent reżysera Adam Hanuljak, producenci wykonawczy Anthony Nikolchev, Guillaumarc Froidevaux, montaż Peter Kotrha, zdjęcia Karol Jarek, 4' 17"

Jak wiele twarzy może mieć kobieta? Jak wiele skrywamy w sobie niespodzianek? Krótka kronika "wzlotów i upadków" kobiety w czerwonej sukience.

"To Desire"

Występują Daniel Han, Alexandra Kazazou, scenariusz Daniel Han, reżyseria Matej Matejka, reżyseria obrazu Pawel Rozek, Peter Kotrha, nadzór ciągłości montażowej Torbjorn Oppedal, asystent reżysera Adam Hanuljak, producent wykonawczy Guillaumarc Froidevaux, montaż Peter Kotrha, zdjęcia Karol Jarek, 6'07"

Requiem o miłości i pamięci. Jak pisze Madeleine L'Engle: "Zapomnienie jest formą samobójstwa". Gdy kochamy, budujemy w naszym sercu pokój, do którego zapraszamy gościa. Każdy gość pozostawia ślady swojej obecności kosmyk włosów, list, zmarszczkę na prześcieradle. Szepty minionych chwil. Każdy musi też w końcu opuścić nasz pokój. Kochać znaczy mieć odwagę otworzyć okno i wypuścić szepty przeszłości na zewnątrz.

"The Mess"

Występują Guillaumarc Froidevaux, Zuzana Kakalíkova, scenariusz Guillaumarc Froidevaux, reżyseria Matej Matejka, reżyseria obrazu Pawel Rozek, Peter Kotrha, nadzór ciągłości montażowej Torbjorn Oppedal, asystent reżysera Adam Hanuljak, producenci wykonawczy Zuzana Kakalíkova, Daniel Han, montaż Peter Kotrha, zdjęcia Karol Jarek, 3'52"

Pomieszanie czasów, przestrzeni, uczuć i myśli. Surrealistyczna mieszanka snów, rzeczywistości i pytań o miłość.

26 lutego 19:00

"Judyta"

Zapis spektaklu Roberty Carreri z Odin Teatret Występuje Roberta Carreri, reżyseria Eugenio Barba, tekst Roberta Carreri i Eugenio Barba, muzyka Jan Ferslev, premiera 1987, 60'

Białe składane krzesło, duży wachlarz, bonsai, grzebienie z masy perłowej, odcięta głowa wyrzeźbiona w drewnie, długie szpilki od kapelusza, żeby przekłuć jej oczy i język oraz żeby ozdobić włosy, czerwony peniuar, biała suknia wieczorowa z jedwabiu. Spektakl na motywach biblijnej historii Judyty podejmuje temat przemocy i wrażliwości, penetrując głębiny kuszącego i śmiercionośnego erotyzmu. Wątki, które w innych spektaklach wychodzą na jaw tylko przelotnie, tu zostają rozplątane, poszerzone, drobiazgowo zanalizowane i rozpisane z precyzją symfonii. Cała historia zostaje opowiedziana w całości już na początku. Na końcu zabawny epilog wywołuje w nas podejrzenie, że narratorka spektaklu to nie bohaterka, Judyta, ale naśladująca ją służąca. (To kobieta, którą widzimy na wielu znanych obrazach, gdzie często stanowi najbardziej poruszającą i fascynującą postać; niesie głowę Helofernesa w koszyku, postępuje, niczym w tańcu, za krokami swojej pani, nieco usztywnionej po heroicznym wyczynie.) Do końca spektaklu główny wątek jest już nieobecny, jego liście, pomarszczone, zostały rozwiane przez przelotne wiatry. Widzimy, jak mieszają się fale uczuć i namiętności, ścierają granice na mapach moralności, przede wszystkim widzimy olśniewającą i niemal oczyszczającą radość pośród grozy.

5 marca 19:00

"Zagraj to, czyli 17 tańców o czymś"

Zapis spektaklu Teatru Dada von Bzdülöw

Reżyseria, choreografia, występują Katarzyna Chmielewska, Anna Steller, Leszek Bzdyl, wystrój wnętrza Michał Kołodziej, archeolożka kostiumograficzna Magda Bem, wsparcie multimedialne Maciej Salamon, muzyka iTunes oraz Adam Witkowski, produkcja Teatr Dada von Bzdülöw/Teatr Wybrzeże w Gdańsku, przy wsparciu Urzędu Miasta Gdańsk, premiera 9 maja 2013, 65'

Jest rok 2044. Janina, Jan i Janka przystępują do realizacji eksperymentalnego dokumentu. W jednej z sal dobrze utrzymanego skansenu teatralnego, korzystając z zamierzchłych technologii (MacBookPro, rzutnik multimedialny etc.), kostiumów (Milan Fashion Week 2013) oraz emocji (kino, taniec, teatr z początku XXI wieku), próbują odegrać COŚ, co było tym CZYMŚ. Filozoficznym wsparciem i inspiracją do przeprowadzenia dokumentalnego eksperymentu jest filozofia powrotu i akceptacji Wilhelma Guido.

12 marca 19:00

"Śmieszny staruszek"

Tekst Tadeusz Różewicz, reżyseria Wiesław Hejno, scenografia Jadwiga Mydlarska-Kowal, muzyka Zbigniew Piotrowski, występują Jolanta Góralczyk, Józef Frymet, Krzystof Grębski, Sławomir Przepiórka, Jacek Radomski, Marek Tatko, producent Wrocławski Teatr Lalek, premiera 10 lutego 2001, 75'

Jeden z najsłynniejszych w Polsce spektakli lalkowych dla dorosłych. Inscenizacja poruszającego dramatu Tadeusza Różewicza. Reżyser rozbił głównego bohatera na kilka postaci. Koncept ten stanowi nie tylko nowatorskie podejście inscenizacyjne do znanego utworu, ale także próbę jego nowego odczytania.

Pokaz dzięki uprzejmości Wrocławskiego Teatru Lalek

19 marca 19:00

"Motyle Doii Muzyki"

Zapis spektaklu Julii Varley z Odin Teatret Występuje Julia Varley, reżyseria Eugenio Barba, tekst, przestrzeń sceniczna Julia Varley, muzyka Jan Ferslev i Frans Winther, światła Knud Erik Knudsen, premiera Holstebro, wrzesień 1997, 60'

"Motyle Doii Muzyki" to spektakl o tożsamości, którą główna bohaterka definiuje jako pragnienie życia. To historia postaci, która uciekła ze spektaklu Kaosmos. Snuje ona opowieści o swych narodzinach, przygodach związanych z entomologią, przywołując teorie fizyki i przytaczając poematy i legendy z różnych czasów.

(-)
Materiał Instytutu Grotowskiego
7 lutego 2014

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...