Klata, Zadara, Iber, Liber i Borciuch

3. Festiwal Nowego Teatru (55. RST)

Po raz trzeci w kolejnej edycji 18-26 listopada rzeszowski Festiwal Nowego Teatru w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej skoncentruje się na prezentacji spektakli teatru młodego i nowoczesnego. Który często całkowicie przewartościowuje tekst dramatyczny i wyraziście korzysta z form performatywnych i multimediów.

– Istotę programu tworzą spektakle czerpiące wiele z języka nowych mediów. Od dosłownego wykorzystywania technologii cyfrowych po przejmowanie konwencji i strategii narracyjnych – podkreśla pomysłodawca festiwalu Jan Nowara, dyrektor Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie.

Dopełnieniem będą Multimedia/Konteksty:ŚLADY – działania na granicy teatru, performansu i sztuk wizualnych. W ich ramach warsztaty i pokazy skoncentrowane na multimediach. Czytania per formatywne i panele dyskusyjne.

Otwarcie 20 listopada III Festiwalu Nowego Teatru w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej poprzedzą ogólnopolska konferencja na Uniwersytecie Rzeszowskim – „Nowe media w teatrze" oraz Kuby Falkowskiego „Profil pośmiertny" instalAkcja w Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania i „Śmierć siedzi na gruszy i się nie ruszy" na podstawie Witolda Wandurskiego w Wojewódzkim Domu Kultury. Natomiast w siedzibie teatru spektakl „Beksiński. Obraz bez tytułu" Jerzego Satanowskiego, film „Ślady" Wojtka Radtke, panel reżyserów – „Teatr „nowej realności", DRAMA LAB inscenizowane czytanie „Holzwege" Marty Sokołowskiej i spotkanie ze Stefanem Chwinem „Ślady ludzi/ Ślady przedmiotów".

Widzowie i jurorzy obejrzą spektakle konkursowe: „Wróg ludu" Ibsena, w reżyserii Jana Klaty, z Narodowego Starego Teatru w Krakowie, „Nocami i dniami będę tęsknić za tobą" Zuzanny Bućko i Szymona Bogacza na podstawie „Nocy i dni" Marii Dąbrowskiej, w reżyserii Julii Mark, z Teatru Polskiego w Bielsku-Białej, „Orestes" Eurypidesa, w reżyserii Michała Zadary, z Centrali/Zachęta w Warszawie, „Krew na kocim gardle" Fassbindera, w reżyserii Anji Suša, z Teatru Polskiego w Bydgoszczy, „Pogorzelisko" Mouawada, w reżyserii Cezarego Ibera, z Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie, „Macabra Dolorosa, albo rewia DADA w 14 piosenkach z monologami", w reżyserii Pawła Szarka, z Teatru Nowego w Krakowie, „Być jak dr Strangelove" Murawskiego, w reżyserii Marcina Libera, z Teatru im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu, „Czekając na Godota" Becketta, w reżyserii Michała Borczucha, z Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi i „Jednak Płatonow" na podstawie Czechowa, w reżyserii Pawła Miśkiewicza, z PWST w Krakowie.

Uzupełnią przegląd warsztaty edukacyjne – widz w „nowym teatrze", debata – (Bez)sens krytyki teatralnej i inscenizowane czytania w formule DRAMA LAB: „Supernovej Live" Sandry Szwarc i „Dzieci" Wojtka Ziemilskiego.

– Festiwal ma „dramaturgię" ujawnianą zestawieniem spektakli, tekstów i obrazów. Ta sieć powiązań wydobyta m. in. przez dobór zdarzeń towarzyszących konkursowym pokazom tworzy przestrzeń performatywnego wytwarzania nowych idei teatralnych i alternatywnych scenariuszy kulturowych – mówi Joanna Puzyna - Chojka, dyrektor programowa festiwalu.

Andrzej Piątek
Dziennik Teatralny Rzeszów
6 października 2016

Książka tygodnia

Białość
Wydawnictwo ArtRage
Jon Fosse

Trailer tygodnia