Koncerty w ramach seminarium praktycznego VoicEncounters

Teatr ZAR we Wrocławiu

Seminarium praktyczne VoicEncounters łączące się z dziesięcioleciem Teatru ZAR będzie okazją nie tylko do przedstawienia konstelacji artystów współtworzących nowy spektakl Teatru ZAR, „Armine, Sister”: muzyków reprezentujących różne tradycje Azji Mniejszej, Anatolii oraz Iranu, ale i przypomnienia artystów, z którymi zespół współpracował nad projektem „Ewangelie dzieciństwa”. Podczas seminarium przewidziano cztery niebiletowane koncerty.

19 listopada o godz. 19 w Synagodze pod Białym Bocianem odbędzie się koncert pieśni kurdyjskich, „Bı denge Kazo awazen resen", w wykonaniu Dengbesza Kazo. Dengbesz Kazo reprezentuje tradycję, która została niemal zapomniana.

Dengbesze to członkowie społeczności kurdyjskiej, którzy gromadzą i prezentują w formie recytacji opowieści z życia w kurdyjskich wioskach i miastach. Sztuka dengbeszy opiera się tradycyjnie na głosie, a nie na akompaniamencie instrumentalnym. Tematyka pieśni (tzw. kilam), wykonywanych przez godzin, a nawet przez kilka dni, obejmuje heroiczne wyczyny wojowników (pêlewan), przygody wędrowców, bitwy wielkich kurdyjskich plemion, radości i tragedie miłości odwzajemnionych i nieodwzajemnionych oraz zmagania z klęskami żywiołowymi i ludzkimi nieszczęściami.

Od 1960 roku rząd turecki zakazał praktyki dengbeszy. Dopiero w 2003 roku dzięki środkom unijnym zaczęto tworzyć miejsca i projekty mające na celu ochronę tej tradycji. Pamięć dengbeszy to skarbnica wiedzy na temat historii i tradycji Kurdów. Dengbesz Kazo mieszka pod Stambułem. Często koncertuje, wykonując zarówno popularne kurdyjskie pieśni, jak i własne kompozycje. Zgodnie z tradycją opowiadaczy historii również improwizuje.

Vahdat Ensemble wykona 26 listopada w Synagodze pod Białym Bocianem koncert pieśni perskich „Ogród wizji". Vahdat Ensemble to owoc wielu lat współpracy pięciu artystów: Mahsy i Marjan Vahdat (śpiew) oraz Paszy Handżaniego (nej), Atabaka Elyasi (seter), Aliego Rahimiego (instrumenty perkusyjne). Siostry Vahdat uczyły się klasycznego śpiewu perskiego od nauczycieli muzyki w Iranie, jak i regionalnej oraz tradycyjnej muzyki irańskiej. Zespół występował na wielu festiwalach muzyki tradycyjnej, wypracował oryginalną, nowoczesną interpretację klasycznej i regionalnej muzyki perskiej. Ważną rolę odgrywa w niej improwizacja bazująca na pomysłach, doświadczeniach i indywidualnej ekspresji poszczególnych członków zespołu. Warstwę tekstową pieśni stanowią poezja mistyczna i miłosna wielkich poetów sufickich, takich jak Hafez, Rumi i Attar, a także poetów współczesnych, np. Mohammada Ibrahima Dżafariego i Houshanga Ibtihadża (Sajeha) oraz przekazywane ustnie utwory literatury irańskiej.

3 grudnia w Katedrze Greckokatolickiej pw. Świętych Wincentego i Jakuba, przy pl. Nankiera 15 odbędzie się koncert Natalii Połowynki, Julii Cwiach oraz Nazara Romaniuka z Ośrodka Teatralnego „Słowo i głos" ze Lwowa. Będzie to koncert irmosów, prawosławnych pieśni liturgicznych. Ośrodek Teatralny „Słowo i głos" powstał w wyniku potrzeby stworzenia na Ukrainie szkoły żywej ukraińskiej tradycji, w której uczono by praktycznego wykorzystania wiedzy o tradycji i tradycyjnych technikach w dziedzinie współczesnego teatru. Ośrodek „Słowo i głos" to obszar nowego teatru, opartego na tradycji, klasycznej szkole teatru oraz ideach Jerzego Grotowskiego, Klima (Władymira Klimenki) oraz Sierhija Kowałewycza.

VoicEncounters „Odzyskiwanie głosów" zakończy się 8 grudnia w Sali Teatru Laboratorium koncertem z okazji jubileuszu Teatru ZAR. Będzie to okazja do przypomnienia artystów, z którymi zespół współpracował przez lata. Wystąpią członkowie Teatru ZAR z gościnnym udziałem śpiewaków z rodziny Pilpanich oraz Patricka Vignoli z zespołu Tempvs Fvgit. Ze względu na to, że VoicEncounters to seminarium praktyczne, a trzon jesiennej edycji stanowić będą warsztaty oparte na różnych sposobach posługiwania się głosem/pracy z głosem podczas koncertu wystąpią również uczestnicy warsztatów „Tradycyjne polifonie swańskie" i „Polifonie z Korsyki".

Koncert gruzińskich, swańskich, korsykańskich i sardyńskich pieśni będzie muzyczną podrożą do miejsc i ludzi, których zespół spotykał podczas wypraw w poszukiwaniu pieśni kształtujących jego tożsamość. Rodzinę Pilpanich Jarosław Fret i Kamila Klamut spotkali w 2001 roku, podczas wyprawy do Swanetii, gruzińskiej prowincji najwyższej części Kaukazu. Spotkanie z rodziną Pilpanich w 2002 roku odegrało ważny moment w formowaniu się zespołu, gdyż w jego wyniku grupa przyjęła nazwę „ZAR", używając tytułu pieśni pogrzebowych wykonywanych przez Swanow. Swańskie polifonie należą do najstarszych form muzyki religijnej chrześcijańskich kościołów wschodnich, których rdzeń stanowią pieśni o wielowiekowej tradycji, korzeniami sięgające początków naszej ery i będące prawdopodobnie najstarszymi formami polifonii.

Z kolei pierwsze spotkanie z Tempvs Fvgit odbyło się w roku 2006, w trakcie wyprawy Teatru ZAR na Korsykę, gdzie zespół poszukiwał materiału muzycznego do spektaklu „Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie". Członkowie grupy wysłuchali wówczas mszy „Vultum Tuum", której elementy na stałe wpisały się w muzyczne działania Teatru.

W ramach seminarium będzie można również obejrzeć filmy dotyczące ludobójstwa Ormian: film animowany „Szczekająca wyspa", a także dokumenty „Nienawidzę psów!" i „Aghet". Pokaz filmu „Tatuaże babci" uzupełni spotkanie z reżyserką Suzanne Khardalian.

Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny.

VoicEncounters

seminarium praktyczne

Warsztaty | Koncerty | Kino Teatralne

listopad–grudzień 2013

23–24 listopada {sobota–niedziela}

Niebieskie pola

Warsztaty prowadzone przez Mahsę i Marjan Vahdat

Studio Na Grobli

Warsztaty w języku angielskim

30 listopada – 3 grudnia {sobota–wtorek}

Śpiew modalny. Podróż w dźwięku

Warsztaty prowadzone przez Arama i Virginię Kerovpyanów w asyście Murata İçlinalçy

Ormiańskie kołysanki

Warsztaty prowadzone przez Virginię Kerovpyan

Studio Na Grobli

Warsztaty w języku angielskim

5–8 grudnia {czwartek–niedziela}

Tradycyjne polifonie swańskie

Warsztaty prowadzone przez Vakhtanga Pilpaniego oraz Nanę Pilpani, Gioprgi Lipaniego i Manoni Khergiani z towarzyszeniem aktorów Teatru ZAR

Studio Na Grobli

Warsztaty w języku angielskim

5–8 grudnia {czwartek–niedziela}

Polifonie z Korsyki

Warsztaty prowadzone przez Patricka Vignoli z zespołu Tempvs Fvgit z towarzyszeniem aktorów Teatru ZAR

Studio Na Grobli

Koncerty

19 listopada {wtorek} 19:00

Bı dengê Kazo awazên resen

Koncert pieśni kurdyjskich w wykonaniu Dengbesza Kazo

Synagoga pod Białym Bocianem, ul. Pawła Włodkowica 5a

Wstęp wolny

26 listopada {wtorek} 19:00

Ogród wizji

Koncert pieśni perskich w wykonaniu Vahdat Ensemble

Synagoga pod Białym Bocianem, ul. Pawła Włodkowica 5a

Wstęp wolny

3 grudnia {wtorek} 19:00

Radujcie się! Pieśni do Theotokos

Koncert irmosów, prawosławnych pieśni liturgicznych w wykonaniu Natalii Połowynki, Julii Cwiach oraz Nazara Romaniuka z Ośrodka Teatralnego „Słowo i głos"

Katedra Greckokatolicka pw. Świętych Wincentego i Jakuba, pl. Biskupa Nankiera 15

Wstęp wolny

8 grudnia {niedziela} 19:00

Polifonie

Koncert pieśni gruzińskich, swańskich, korsykańskich i sardyńskich z okazji dziesięciolecia Teatru ZAR z gościnnym udziałem śpiewaków z rodziny Pilpanich oraz Patricka Vignoli z zespołu Tempvs Fvgit

Koncert połączony z prezentacja pracy uczestników warsztatów z rodziną Pilpanich i Patrickiem Vignoli

Sala Teatru Laboratorium

Wstęp wolny

Kino Teatralne

Światło w mroku

Cykl filmów na temat ludobójstwa Ormian

Sala Kinowa

Wstęp wolny

13 listopada {środa} 19:00

Szczekająca wyspa (Chienne d'historie)

Film animowany, reżyseria Serge Avédikian, Francja 2010; 15'

Nienawidzę psów! Ostatni z ocalałych

Film dokumentalny, reżyseria Peå Holmquist i Suzanne Khardalian, Szwecja 2005; 29'

20 listopada {środa} 19:00

Aghet

Film dokumentalny, reżyseria Eric Friedler, Niemcy 2009; 90'

27 listopada {środa} 19:00

Tatuaże babci

Film dokumentalny, reżyseria Suzanne Khardalian, Szwecja 2011; 58'

Po pokazie odbędzie się spotkanie z reżyserką, Suzanne Khardalian.

4 grudnia {środa} 19:00

Rzeka spłynęła krwią

Film dokumentalny, reżyseria i produkcja Jakob Michael Hagopian, USA 2009; 60'

(-)
Materiał Teatru
14 listopada 2013

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia