Konferencja "Realia pracy scenografa" w CSP

"Prawo, etos, technika - realia pracy scenografa"

Centrum Scenografii Polskiej oddział Muzeum Śląskiego zaprasza na wydarzenia w ramach Festiwalu Nowej Scenografii. 18 października w Centrum Kultury Katowice odbędzie się konferencja i dyskusja panelowa "Prawo, etos, technika - realia pracy scenografa".

Rzeczywistość pracy scenografa jest swoistym splotem elementów natury artystycznej i praktycznej. Zawodowy scenograf nie tylko współtworzy dzieło artystyczne, ale jest również uczestnikiem procesu produkcji, w którym aspekty artystyczne, techniczne, organizacyjne i prawne pozostają z sobą w ścisłej relacji, niejednokrotnie niekoherentnej i zakładającej odmienność poglądów. Zmiany organizacyjne i prawne, które siła rzeczy muszą wpływać na warunki pracy scenografa sprawiają, że klasyczne ujęcie jego funkcji w produkcji widowiska ulega dziś gruntownej nieraz zmianie. W skrajnych przypadkach scenograf łączy obecnie obowiązki projektanta przestrzeni, producenta, kierownika technicznego i specjalisty d.s. bezpieczeństwa. Przez charakter swojej pracy scenograf pozostaje ponadto w ciągłej relacji z reżyserem, aktorami, dyrektorem teatru, reżyserami świateł musząc godzić często sprzeczne oczekiwania natury estetycznej, funkcjonalnej, a nawet ekonomicznej. Z drugiej strony jako projektant i na swój sposób organizator przestrzeni musi wykorzystywać warunki stworzone architektów i technologów. 

Jednocześnie wciąż pozostaje artystą, a co za tym idzie autorem utworu artystycznego w rozumieniu ustawy o prawie autorskim, co w dzisiejszej rzeczywistości teatralnej jest niejednokrotnie przedmiotem różnorodnej interpretacji. Ponadto wraz z rosnącym znaczeniem scenografii chociażby na rynku telewizji i szeroko pojętych mediów zmienia się etos zawodu scenografa, a rozwiązania prawne i organizacyjne stosowane w różnych rodzajach produkcji wzajemnie się przenikają modyfikując dotychczasowe formuły i modele pracy. 

Podczas naszej konferencji chcielibyśmy zatem zapytać nie tylko o techniczne i prawne aspekty pracy scenografa, ale sprowokować dyskusję na temat dzisiejszego pojęcia scenografii oraz jej miejsca i roli we współczesnym teatrze i widowisku.

Festiwal Nowej Scenografii 
Prawo, etos, technika - realia pracy scenografa 

Konferencja i dyskusja panelowa z udziałem Magdaleny Raczkowskiej, Pawła Dobrzyckiego, Ryszarda Markowa, Dariusza Miłkowskiego i Macieja Wojciechowskiego.

18 października / godz. 13.00 / Teatr Korez (Pl. Sejmu Śl. 2, Centrum Kultury Katowice ) 
PROGRAM: 
13:00 // Rozpoczęcie 
13:15 // Prezentacje 
Od umowy do premiery: scenografa w polskim teatrze droga przez mękę // Paweł Dobrzycki 
Relacja Dyrekcja Teatru - Scenograf w kontekście Kodeksu Pracy // Maciej Wojciechowski 
Przedmiot i zakres umowy teatru ze scenografem // Ryszard Markow 
System producencki w teatrze, reklamie i produkcji telewizyjnej // Magdalena Raczkowska 
16:00 // Dyskusja 

UCZESTNICY:

Maciej Wojciechowski - Członek Polskiego Centrum Międzynarodowej Organizacji Scenografów, Techników i Architektów Teatru OISTAT Przewodniczący Komisji Rewizyjnej. Rzeczoznawca i członek Rady Technicznej w Zespole Rzeczoznawców przy tej organizacji. Członek zwyczajny niemieckiego stowarzyszenia techników teatralnych DTHG "Deutsche Theatertechnische Gesellschaft". Od 1985 roku w MKiS - specjalista ds. techniki teatralnej i urzędnik ds. odbudowy Teatru Narodowego w Warszawie. W latach 1991 -1995 Pełnomocnik Ministra Kultury ds. odbudowy TN. Od 1995 prowadzi działalność projektową pod nazwą firmy EMWU - Projekt w obszarze modernizacji, remontów i procesów inwestycyjnych w obiektach widowiskowych (w tym: technologia, inżynieria teatralna, instalacje i wyposażenie teatralne, specjalne elementy inscenizacyjne). Aktualnie realizowany jest obiekt Opery Podlaskiej w Białymstoku (arch. M. Budzyński), oczekuje na realizację projekt modernizacji Opery na Zamku w Szczecinie. W trakcie projekt Europejskiego Centrum Muzycznego Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach (arch M. Dunikowski DDJM).

Dr hab. Paweł Dobrzycki - Autor ponad 280 zrealizowanych scenografii w teatrach w kraju i zagranicą (z reguły projektuje i realizuje także światła). Opracował scenografię do wielu spektakli operowych. Jest pierwszym polskim scenografem pracującym w tak prestiżowych miejscach jak Epidauros, Young Vic w Londynie czy Deutche Nazionaltheater w Weimarze. Uprawia scenografię i reżyserię świateł, rysunek i malarstwo oraz projektowanie architektoniczne dla teatrów, projektowanie wystaw scenograficznych, sporadycznie reżyserię. Jest Profesorem ASP. 

Ryszard Markow - wiceprezes Stowarzyszenia Dyrektorów Teatrów

Magdalena Raczkowska - Od ponad 13 lat zajmuje się produkcją audiowizualną realizując filmy reklamowe, fabularne, krótkometrażowe, teledyski oraz koncerty telewizyjne. Organizatorka wystaw oraz produkcji muzycznych i teatralnych. Angażuje się także w niekonwencjonalne projekty, współpracuję z niezależnymi twórcami. Wśród jej dotychczasowych klientów są zarówno wydawnictwa, agencje reklamowe, publiczne i komercyjne stacje telewizyjne jak również instytucje z sektora publicznego. 

Dariusz Miłkowski - Dyrektor naczelny i Artystyczny Teatru Rozrywki w Chorzowie - jednej z najważniejszych scen musicalowych w Polsce. Reżyser teatralny, pedagog. Jest jednym z założycieli i od kilku kadencji członkiem Zarządu Stowarzyszenia Dyrektorów Teatrów. W 2009 Dariusz Miłkowski został uhonorowany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Srebrnym Medalem "Zasłużony Kulturze GLORIA ARTIS". 

Szczegóły
www.scenografia-polska.pl // 32 251 57 14 // m.czerny@scenografia-polska.pl

(-)
Materiał CSP
9 października 2012

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia