Konkurs na recenzję

Teatr Polskiego Radia

Zapraszamy wszystkich słuchaczy Polskiego Radia, do udziału w konkursie na recenzję słuchowisk nadawanych w każdym z programów Polskiego Radia, w kolejnych miesiącach - począwszy od marca br.

Teatr Polskiego Radia co roku przedstawia ponad sto premier. Co roku debiutują na antenie nowi autorzy i nowi reżyserzy. Co roku pojawiają się także nowe teksty uznanych mistrzów słuchowiska. Audytorium radiowego teatru wielokrotnie przewyższa liczbę widzów odwiedzających kilkadziesiąt teatrów w naszym kraju (choć oczywiście rodzaj kontaktu między twórcami a odbiorcami jest inny w obu teatrach). Nawet dzisiaj, w czasach dominacji pośpiesznej kultury obrazu i prostej rozrywki, słuchowiska znajdują tysiące wiernych słuchaczy, o czym świadczy m.in. istnienie w internecie ruchu nieuregulowanego obrotu nagraniami słuchowisk. Ostatnio także coraz częściej młodzi twórcy teatralni czy performerzy, sięgają po formy związane z elementami sztuki dźwięku.

Jednak poza przypadkowymi - lecz bardzo przez nas cenionymi - kontaktami ze słuchaczami, brakuje istotniejszego społecznego odzwierciedlenia działania Teatru Polskiego Radia. Refleksja badawcza prowadzona jest w szerszym wymiarze jedynie na Uniwersytecie Łódzkim, w ośrodku kierowanym przez Panią Profesor Elżbietę Pleszkun-Olejniczakową. Praca tego zespołu zaowocowała już kilkoma wartościowymi publikacjami, za co jesteśmy niezmiernie wdzięczni.

Osadzenie słuchowiska w świadomości odbiorców radia jest jednak całkowicie niedostrzegane przez profesjonalną krytykę teatralną i recenzentów prasowych. Nie ma omówień spektakli teatru radiowego w prasie specjalistycznej, codziennej i tzw. kolorowej. Odnieść można wrażenie, że jednym z powodów może być brak narzędzi interpretacyjnych przydatnych w recepcji i ocenie sztuki audialnej związanej ze słowem i dźwiękiem. Odrębność teatru radiowego sprawia często, że procedury, które są przydatne w opisie teatru "żywego planu", nie sprawdzają się w konfrontacji ze współczesnym słuchowiskiem. Co robić w tej sytuacji?
Najlepiej pomóc sobie samemu. Zacznijmy od początku, zapytajmy, jak nas widzą (a raczej słyszą) nasi odbiorcy. Co jest dla nich ważne w słuchowisku?
Jak interpretują nasze wysiłki, co jest dla słuchaczy wyznacznikiem dobrej roli w słuchowisku i jak zapatrują się na eksperyment dźwiękowy? Czy słuchowisko, to literacki "teatr bez obrazu" czy też "dźwiękowisko"?

Jak tego wszystkiego możemy dowiedzieć się? Na początek zapraszamy słuchaczy do dzielenia się z nami refleksjami związanymi z nadawanymi przez Polskie Radio słuchowiskami.

Konkurs

Zapraszamy wszystkich słuchaczy Polskiego Radia, do udziału w konkursie na recenzję słuchowisk nadawanych w każdym z programów Polskiego Radia, w kolejnych miesiącach - począwszy od marca br.

Oczekujemy na zwięzłe teksty (ok. 3600 tysiąca znaków), których autorzy spróbują przekazać własne refleksje związane z nadawanymi słuchowiskami: ich tematyką, formą artystyczną, wrażeniami dźwiękowymi, emocjami wywoływanymi przez teatr radiowy. Nie zależy nam na popisach erudycyjnych, a na próbach szczerego opisu osobistego spotkania z opowiadanymi przez nas historiami.

Konkurs rozpoczyna się 1 marca 2013 roku i będzie przebiegał dwuetapowo:
Na początku kwietnia, maja, czerwca i w końcu czerwca (po zakończeniu sezonu artystycznego), powołane przez zespół Teatru Polskiego Radia jury będzie wybierało Recenzję Miesiąca, której Autorka/Autor zostanie uhonorowana/y umieszczeniem tekstu na stronie www. Teatru Polskiego Radia (oraz upominkiem w postaci CD z nagraniem słuchowiska lub książką z serii "Słuchowiska Polskiego Radia").
Na przełomie czerwca i lipca 2013 r. spośród nagrodzonych autorów tekstów zostanie wyłoniony laureat naszego konkursu, któremu zaproponujemy tygodniowy staż w Teatrze Polskiego Radia (w nowym sezonie artystycznym). Laureat będzie mógł wybrać dogodny dla siebie termin stażu.

Nasz gość będzie miał szansę zapoznania się z kolejnymi etapami pracy nad słuchowiskiem, uczestniczenia w nagraniach i spotkań z twórcami teatru radiowego. Niestety, nie będziemy mogli pokryć kosztów pobytu w Warszawie.

Zapraszamy do udziału w naszym konkursie, a recenzje prosimy wysyłać mailem na adres: teatr@polskieradio.pl .

Będziemy wdzięczni za podpisywanie tekstów imieniem i nazwiskiem, a jeśli ktoś jest bardzo przywiązany do używanego w sieci "nicka" - prawdziwa tożsamość będzie zachowana tylko do wiadomości redakcji. Bardzo także prosimy o zapoznanie się ze szczegółowym regulaminem konkursu, który zostanie zamieszczony na stronie www.polskieradio.pl/teatr. Tam również znaleźć będzie można dodatkowe informacje związane z konkursem.

Krzysztof Sielicki
Teatr Polskiego Radia
28 lutego 2013

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...