Kontrapunkt operowy

46. Przegląd Teatrów Małych Form - Kontrapunkt

Co mi zostało z Kontrapunktu? Przede wszystkim "Powrót Odysa" w reżyserii Davida Martona z berlińskiej Schaubuhne. Przegląd Teatrów Małych Form Kontrapunkt w Szczecinie ma już niewiele wspólnego ze swoją nazwą

W spektaklach często grywa więcej niż sześciu aktorów. Mało kto też przestrzega regulaminowych 90 minut trwania przedstawienia. Ciągłe poszukiwanie czegoś nowego w teatrze doprowadziło organizatorów do odkrycia widowisk związanych z operą. "Powrót Odysa" (,,Die Heimkehr des Odysseus") w reżyserii jeszcze nie bardzo w Polsce znanego Davida Martona otrzymał Główną Nagrodę Jury i stał się odkryciem imprezy. Marton urodził się w 1975 roku. Skończył studia pianistyczne na Akademii Muzycznej w Budapeszcie, następnie dyrygenturę i muzyczną reżyserię teatralną w Berlinie. Od 2004 roku reżyserował w teatrach takich jak Burgtheater w Wiedniu, Volksbuh-ne w Berlinie, Teatrze Królewskim w Kopenhadze czy Thalia Theater w Hamburgu. W jego spektaklach zacierają się granice między teatrem słowa, performance\'em, tańcem oraz operą. Taki niezwykły miszmasz przygotował też, tworząc swoją wizję powrotu Odyseusza. Słynny mit wtłoczył w nowoczesne wnętrza, obudował współczesnymi sprzętami domowymi. Wśród wielu zachwycających scen wymieńmy tylko tę z układaniem grającej skrzypaczki do snu na stosie książek. Wspomnijmy też o ariach śpiewanych z niezwykłą lekkością na siedząco, leżąco, pod stołem...

Temat opery pojawia się też w "Turandot" Pawła Passiniego. Historia ostatnich dni życia Pucciniego, prace nad dziełem, relacje miłosne i współczesne okrucieństwo tortur w chińskich więzieniach to jednak zbyt wiele jak na ramy przedstawienia. Spektakl niepokoi, ale i przytłacza liczbą wątków.

Kontrapunkt nie ucieka od teatru rozliczeniowego. Ciekawe okazało się zestawienie dwóch "Utworów o Matce i Ojczyźnie" na podstawie poematu Bożeny Umińskiej-Keff. Pierwszy spektakl to ciężka psychodrama w reżyserii Marcina Libera. Bardziej humorystyczny okazał się opisywany już w "Przekroju" wrocławski spektakl w reżyserii Jana Klaty. Może właśnie odejście od rygorystycznego regulaminu sprawiło, że była to jedna z najciekawszych odsłon Kontrapunktu. Choć organizatorzy mają zgryz - jak sprawić, by w przyszłości nie stał się on jednym z wielu bliźniaczo podobnych do siebie polskich festiwali.

Katarzyna Olczak
Przekrój
5 maja 2011

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...