Kontrrewolucja kulturalna w Grotesce
Teatr Groteska wzywa młodzież do wzięcia udziału w kulturalnym pojedynkuKażdy może podzielić się własną refleksją o sztuce teatru. Cel jest jeden - uczynić kulturę przystępniejszą dla młodych, także poprzez bezpośredni kontakt z mistrzami sceny.
W ramach prowadzonej kampanii społecznej "Kontrrewolucja Kulturalna", teatr postanowił wykorzystać portale społecznościowe, w tym You Tube, by dotrzeć do nastoletnich odbiorców i poznać ich zdanie na temat sztuki teatru.
Kolejne osoby mają dać się wciągnąć w akcję na fali internetowej "mody" na rzucanie wyzwania. - Chcemy wykorzystać formę "poczty pantoflowej", którą oferuje internet. Nie mamy lepszego sposobu na dotarcie do młodych - mówi Adolf Weltschek.
Dyrektor teatru Groteska, wypowiadający się w nagraniu zamieszczonym na You Tube, zachęca młodzież do nadsyłania swoich prac audio bądź wideo, w których wskażą najlepszą, ich zdaniem, inscenizację lub tekst przeznaczony do wystawienia na deskach teatru i nominują kolejną osobę, by podjęła kulturalne wyzwanie.
Akcja koresponduje z organizowanym przez Groteskę konkursem "Spektakl dla gimnazjalisty". Patronat nad nim sprawuje aktor Jerzy Stuhr.
Zaangażowano w nią także krakowskie szkoły. Konkursowe pytanie brzmi: "Jaka sztuka teatralna/adaptacja jest dla mnie szczególnie ważna i cenna oraz dlaczego chciałbym ją polecić innym?".
- Chcemy uzmysłowić, że bez refleksji nad kulturą młodzi sami ograniczają swoje szanse na rozwój - mówi Weltschek.
Prace konkursowe (w formie pisemnej lub plastycznej) należy przesyłać na adres teatru pocztą tradycyjną lub elektroniczną do 30 października.
Ważną częścią "Kontrrewolucji" będą też spotkania z autorytetami ze świata sztuki i nie tylko. Kulisy swojej pracy przed młodymi ludźmi odsłonią: znany dziennikarz Seweryn Blumsztajn (4 listopada), aktor Jerzy Trela (25 listopada) oraz scenografka Krystyna Zachwatowicz (9 grudnia).