Króla nigdzie nie ma

"Siedmiu krasnoludków" - reż. Michał Derlatka - Teatr Miniatura w Gdańsku

Teatr Miniatura zaprasza 19 kwietnia o godz. 17 na premierę spektaklu "Siedmiu krasnoludków". Przedstawienie przygotowuje duet, który w Miniaturze zrealizował już bardzo dobrze przyjętego "Fahrenheita": Michał Derlatka (reżyser) i Michał Dracz (scenograf). Premierze będą towarzyszyć warsztaty rodzinne "Zrób sobie krasnoludka".

Widowisko czerpie z bogactwa teatru lalkowego, wykorzystując między innymi kukły, tamareski i lalki planszetowe. Współczesną adaptację baśni braci Grimm napisała Agnieszka Kochanowska, która współpracowała z Miniaturą jako autorka przy "Brzydkim kaczątku". Będzie to opowieść o zwodniczej naturze luster, ale przede wszystkim o tym, że warto walczyć o to, co jest dla nas ważne - najlepiej z grupą przyjaciół.

- Króla nigdzie nie ma, a Królowa wprowadza zmiany, które mieszkańcom królestwa coraz mniej się podobają. Kiedy walce wjeżdżają do lasu, krasnoludki postanawiają coś zrobić, żeby ich dom nie uległ zniszczeniu - opowiada autorka scenariusza.

- Historia krasnoludków to świetny materiał na spektakl teatru lalek - dodaje reżyser. - Zabawa skalą i zestawienia bohaterów różnej wielkości bardzo pobudzają plastyczną i lalkową wyobraźnię. Krasnoludek-aktor może na przykład spotkać wielką nogę, formę reprezentującą Śnieżkę. Krasnoludki-kukły można wykorzystać do stworzenia wrażenia dalekiej perspektywy, podczas gdy krasnoludki-aktorzy reprezentować mogą te same postacie na pierwszym planie.

Muzykę do spektaklu przygotowuje Sówka Sowińska, trójmiejska djka i animatorka kultury, wraz z muzykami z gorzowskiego zespołu Żółte Kalendarze - Maurycym Kiebzakiem-Górskim i Wojciechem Brożkiem.

Premierze będą towarzyszyć warsztaty rodzinne "Zrób sobie krasnoludka", które odbędą się w sobotę, 18 kwietnia, o 12.00. Poprowadzi je Sebastian Żbikowski z Pracowni Plastycznej Miniatury, który opowie o tym, w jaki sposób powstają lalki do spektakli. Uczestnicy sami zaprojektują i wykonają własne lalki. Na koniec warsztatów pojawi się sam scenograf spektaklu "Siedmiu krasnoludków" - Michał Dracz, który wybierze najciekawsze prace. Główną nagrodą będzie zaproszenie na niedzielną premierę.

Miniatura zaprasza też wszystkich widzów obecnych na premierze do przynoszenia rozmaitych krasnoludków, jeśli mają takowe w posiadaniu - we foyer teatru nastąpi zgromadzenie generalne.

Bilety na spektakl w cenie 21 zł pojedynczy, 19 zł rodzinny, bilety na premierę 30 zł do nabycia w kasie Teatru Miniatura, al. Grunwaldzka 16 w Gdańsku-Wrzeszczu.

Rezerwacja biletów: 58 341 94 83, 601 628 377, bilety@teatrminiatura.pl

www.teatrminiatura.pl | www.facebook.com/teatrminiatura | www.twitter.com/teatrminiatura

Koszt udziału w warsztatach "Zrób sobie krasnoludka": 5 zł od osoby. Ilość uczestników ograniczona. Decyduje kolejność zgłoszeń. Miejsca można rezerwować w kasie Teatru Miniatura, pod numerami telefonów 58 341 94 83 lub +48 601 628 377 lub mailowo bilety@teatrminiatura.pl do 16 kwietnia 2015.

O artystach

Agnieszka Kochanowska - scenariusz

Absolwentka teatrologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, uczestniczka Forum Dramaturgicznego przy Instytucie Teatralnym i Instytucie Adama Mickiewicza, organizatorka i uczestniczka warsztatów dramaturgicznych z Szymonem Wróblewskim i Pawłem Demirskim, autorka scenariuszy do spektakli teatrów niezależnych (m.in. "Letnie małżeństwo" Teatru Kreatury, nagroda "szczebel do kariery" na 37. Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Jednego Aktora we Wrocławiu, I nagroda festiwalu SAM NA SCENIE w Słupsku, "A dzieci nie chcę mieć" Teatru Kreatury, I nagroda na XXXVI OSATJA w Zgorzelcu, "Single story" Teatru Poza Tym), współautorka scenariusza spektaklu "Brzydkie kaczątko" Miejskiego Teatru Miniatura, tłumaczka (m.in. "Bombshells" Joanny Murray-Smith, "Błękitna planeta" Andriego Snaera Magnasona, "Mżawka Górna" Salki Gudmundsdottir). Recenzentka teatralna dwutygodnik.com, czasopisma internetowego Narodowego Instytutu Audiowizualnego.

Michał Derlatka - reżyseria

Reżyser. Posiada dyplomy Aktorstwa Dramatycznego (Wrocław) oraz Reżyserii Dramatu PWST im. L. Solskiego w Krakowie. Specjalizował się w reżyserii teatru lalek. Jako aktor występował na deskach wrocławskich teatrów Polskiego i Capitolu, ma za sobą dwuletni epizod telewizyjny. Jako reżyser ma na koncie realizację ponad 40 różnorodnych projektów teatralnych, od lektur udramatyzowanych poprzez spektakle niezależne i offowe, a kończąc na repertuarowych spektaklach, głównie młodego widza, na deskach teatrów w Polsce i za granicą. Wspiera i animuje kulturę głęboko offową: od 2012 roku prowadzi Fundację Sopot Centralny, gdzie zorganizował ponad 80 wydarzeń muzycznych, performatywnych i teatralnych. Jest autorem projektu Lekcje Niegrzeczności w Teatrze Wybrzeże, gdzie od ponad roku prezentuje młodym mieszkańcom trójmiasta literaturę niepokorną w dalece uteatralizowanej formie.

Jako reżyser i asystent reżysera współpracował z teatrami: Miniatura i Wybrzeże w Gdańsku, Wrocławskim Teatrem Lalek, Teatrem im. Bogusławskiego w Kaliszu, Olsztyńskim Teatrem Lalek, TLiA w Łomży, ZTA w Jeleniej Górze, Teatrem PWST we Wrocławiu, Sopocką Sceną OffdeBicz i Teatrem na Plaży, Fundacją Teatru BOTO, Filharmonią Wrocławską, Festiwalem Literacki Sopot, LEO Festiwalem Wrocław, Muzeum Historii Polski w Warszawie,Teatrem DAMU w Pradze, VŠMU w Bratysławie, Narodowym Teatrem Katalonii w Barcelonie, Teatrem Ovidi Montllor w Barcelonie, Teatrem de Ponent w Granollers, Teatrem en Crudo w Kordowie i in. Dwukrotny stypendysta miasta Sopotu (stypendium dla osób zajmujących się działalnością kulturalną), jego spektakle brały udział w licznych festiwalach (Rzeszów, Gdańsk, Olecko, Olsztyn i in.) zyskiwały uznanie widzów i krytyki; niektóre doczekały się ponad 300 wystawień.

Michał Dracz - scenografia

Scenograf, grafik, absolwent Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu w pracowni Eugeniusza Geta Stankiewicza. Jako scenograf debiutował w 2003 r. sztuką "Makbet" W. Szekspira w reż. Wiesława Hejno, współpracował z Wrocławskim Teatrem Pantomimy projektując i realizując dekoracje do spektakli Aleksandra Sobiszewskiego, od 2008 roku związany z polską sceną lalkową i młodym pokoleniem reżyserów: Michałem Derlatką, Joanną Gerigk, Radosławem Kasiukiewiczem.

Sówka Sowińska - muzyka

Z zawodu architektka i fotografka, z zamiłowania "poszukiwaczka" i podróżniczka. Wiceprezes Fundacji Sopot Centralny, poświęconej aktywności o charakterze "off" kulturalnym, w ramach której zorganizowała w latach 2012-2013 ponad 80 wydarzeń kulturalnych, w tym koncerty (m.in. Mikołaja Trzaski, Mazzola, Rafaela Rogińskiego), cykl spotkań improwizowanych "D.Tonacje", cykl warsztatów muzyki elektronicznej "Modulatory". Organizatorka i uczestniczka licznych inicjatyw pedagogicznych, w tym m.in. warsztatów "17 słoneczników" dla młodzieży z trudnych dzielnic Gdańska, warsztatów architektonicznych "Nowe kolory, nowe przestrzenie, nowe znajomości" dla dzieci z domu dziecka na Oruni, programu edukacji przedszkolnej "Ja to Ja" oraz wielu warsztatów kreacyjnych dla dzieci i młodzieży.

Uczestniczka działań mających na celu ożywianie przestrzeni miejskich i budowanie tożsamości lokalnej, m.in. współpraca ze Stowarzyszeniem PoCoTo w ramach Gdynia Playground (projekt konia na biegunach w skali 1:1 na bulwarze nadmorskim w Gdyni), organizacja rynku wymiany "Money free Zone" w ramach Sopot Fringe Festiwal czy autorski dokument filmowy "Echo", poświęcony wymierającym zawodom rzemieślniczym na terenie Sopotu.

Od niedawna projektantka przestrzeni dźwiękowych do przedstawień teatralnych: "Sznycel górski" w reżyserii Michała Derlatki /Teatr Off the Bicz, "Wielkie ciasto" w reżyserii Piotra Srebrowskiego /Teatr Gdynia Główna, cykl czytań udramatyzowanych "Lekcje niegrzeczności" w reżyserii Michała Derlatki /Teatr Wybrzeże, "Zostanę tutaj już na zawsze" w reżyserii Krzysztofa Leona Dziemaszkiewicza /Teatr Patrz Mi Na Usta, "Fasolka Polka i Szczypiorek Florek" w reżyserii Beaty Szreder /Teatr na Plaży.

Żółte Kalendarze

Żółte Kalendarze, czyli nowa nadzieja gitarowej sceny Gorzowa Wielkopolskiego. Zespołem dowodzi Wojciech Brożek, jeden z najbardziej charakterystycznych tekściarzy i rock'n'rollowych głosów ziemi lubuskiej wspomagany przez byłych muzyków Kawałka Kulki, Karotkę i Jacka, który jest prawdopodobnie najmłodszym perkusistą, jaki kiedykolwiek zagrał w Hydrozagadce (gdy występował tam z KaQ był jeszcze nieletni) oraz Maurycego Kiebzaka-Górskiego - nadwarciańskiego szamana instrumentów klawiszowych. Swoją muzykę Żółte określają jako mieszankę "elektro folk, melancholik punk z elementami grunge-techno".

Bartosz Chmielewski (Lampa, Machina)

(-)
Materiał Teatru
10 kwietnia 2015
Portrety
Michał Derlatka

Książka tygodnia

Białość
Wydawnictwo ArtRage
Jon Fosse

Trailer tygodnia