Kropka Theater zaprasza na "Matkę"

"Matka" - kropka Theater

W niedzielę 6 stycznia o godzinie 17.00 odbędzie się pokaz spektaklu "Matka" S.I. Witkiewicza. Prezentacja w języku polskim.

Spektakl grany był w j. angielskim na festiwalach teatralnych w Edynburgu, Glasgow, Kanberze, Sztokholmie, Sydney, Lyon, Warszawie, Vladikavkazie.

Bohaterowie dramatów Witkiewicza gonią za wirażem dziwności istnienia czy przynajmniej – intensywności wrażeń. Ogarnięci metafizyczną namiętnością, muszą działać przeciw sobie samemu, znieprawiać się i wynaturzać, aż do momentu, kiedy padają ofiarą własnego szaleństwa i społecznej zemsty.

Matka przypomina udręczony automat. Sama siebie obwinia z racji natury, ale też zapytuje, dlaczego natura każe jej tak cierpieć. Zarazem zaś ma na sumieniu niejedno, poczynając od małżeństwa z przestępcą, natręctwa poniżania, demaskowania i opluwania człowieka.

Ten typ matki jest integralną częścią Słowiańskiej kultury, jest prawie w każdym z nas, współczując jej losowi czujemy podrażnienie procesami, którymi, mimo innej opinii sami podążamy zadręczając siebie i drugą stronę pępowiny.

By Joyce McMillan, The Scottsman, Edinburgh

'A timy studio theatre,a stage draped in white gauze and great tangles of red wool; a single actress, tall and thin in black, with a Kantor-like white mask of a face, delivering a monologue in eloquent English; a tiny programme on cheap paper decorated with swirls of red ribbon. Yes, even in the unlikely surroundings of a luxury hotel in the Grassmarket, Richard Demarco is back on the Fringe again, and this show presented by Kropka Theatre is a classic Demarco experience, based on work of Stanislaw Witkiewicz (1885-1939), playwright, director and advocate of the "Theatre of Pure Form". The "form" in this case is the idea of the relationship between mother and son, which Witkiewicz portrays as suffocatingly close, completely amoral in its ability to survive any evil the son may commit, and absolutely elemental in its power.

The speaker throughout most of this monologue is the mother, raging, weeping, drinking to suppress her knowledge of her son's crimes and weaknesses. Towards the end, we also seem to hear the voice of the son, who reacts to his mother's death with nothing but relief.

Jolanta Juszkiewicz gives a quivering intense performance, as both mother and son; and the show stands as a brief but rich and enjoyable introduction to the work of an important figure in theatre.'

Tłumaczenie recenzji

Malutka scena, podrapowana białą gazą i tonami czerwonej włóczki; jedna aktorka, wysoka i szczupła ubrana na czarno, z Kantorowską białą maską na twarzy podaje monolog elokwentnym angielskim; malutki program na tanim papierze ozdobiony czerwoną tasiemką. Tak, nawet w nieoczekiwanym wnętrzu luksusowego hotelu przy Grassmarket, Richard Demarco powraca do festiwalu Fringe a ten spektakl prezentowany przez teatr Kropka Theatre jest klasycznym przykładem doświadczenia Demarco, na podstawie Stanisława Witkiewicza (1885-1939), pisarza, reżysera i twórcy 'Teatru Czystej Formy'. Formą w tym wypadku jest koncept relacji miedzy matką a synem, którą Witkiewicz pokazuje, jako dusząco bliską, całkowicie amoralną w swojej możliwości przeżycia jakiegokolwiek zła, które syn mógłby się dopuścić i całkowicie elementarnej w swojej sile. Mówcą przez większość swojego monologu jest matka, wściekająca się, plącząca, pijąca dla stłumienia wiedzy o kryminalnych czynach i słabościach swojego syna. Pod koniec, wydaje się nam słyszeć głos syna reagującego na śmierć swojej matki z niczym innym jak tylko poczuciem ulgi.

Jolanta Juszkiewicz daje wstrząsająco intensywne przedstawienie obu postaci matki i syna; a spektakl jest krótkim, ale bogatym i wartym przeżycia wstępem do dalszego poznania tej ważnej figury w świecie teatru.

Teatr Kropka Theatre Jolanty Juszkiewicz wprowadza widza w świat prostoty, bezceremonialnej naiwności, która miesza hierarchie, niskie łącząc z wysokimi, podkreślając istnienie i współzależność tego świata ze światem naszych przodków w nadziei, że dobro można oddzielić od zła, granicę zaś między nimi winniśmy rozpoznawać stale i samodzielnie.

Aktor nie odgrywa kogoś ani też nie jest autentycznie sobą, jest kimś/czymś pomiędzy rzeczywistością i iluzją. Zobowiązanie, przypadek i nieznane. Widz, poprzez emocjonalną grę aktora, staje się częścią tej inscenizacji, jej potencjalnym uczestnikiem.

Wielokrotnie nagradzany teatr Kropka Theatre przeniesiony z Sydney działa w Warszawie od pięciu lat. Po wieloletnim procesie rozwoju intensywnie prezentuje swój repertuar w języku angielskim jak i polskim międzynarodowo w -

Albanii, Armenii, Australii, Belgii, Emiratach, Francji, Iranie, Izraelu, Kosowie, Luxemburgu, Macedonii, Nagornym Karabakhu, Kazachstanie, Niemczech, Osetii Północnej, Rosji, Rumunii, Słowacji, Szwecji, Szkocji, Ukrainie, UK i Polsce.

Matka
Monodram na podstawie ‘Matki’ S.I. Witkiewicza, prezentacja w języku polskim
Twórcy:
Jolanta Juszkiewicz, Polska/Australia
Anatoly Frusin, Australia
Muzyka – Max Lyandvert, Australia

ul. Freta 39, Rynek Nowego Miasta, Warszawa
Niedziela 6.01.2013 godz 17.00
50 min
Wstęp ‘co łaska’

(-)
Materiał Teatru
31 grudnia 2012

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...