Kto obraża Pana Boga?

Piątek Teatralny

Po premierze #CHYBANIEJA Passiniego w Teatrze Maska w Rzeszowie publiczność klaskała wyczuwalnie żarliwie. Nagradzając spektakl czytelny, piękny, mądry, wrażliwie stonowany, dynamiczny i wciągający.

Passini niczego i nikogo nie obraził, jak chcącym nagonki na #CHYBANIEJA byłoby na rękę. #CHYBANIEJA to przede wszystkim wrażliwie przekazana bolesna refleksja o stanie młodej polskiej duszy. Okaleczonej złem, które zawsze dotyka najboleśniej istot niedojrzałych i niedorosłych. To także dramat zawiedzionego zaufania.

Tu środowisko kościelne słusznie ma prawo czuć się poruszone. Bo to zawiedzione zaufanie dotyczy duchownych do których wielu z nas nadal ma zaufanie szczególne. Przedstawienie Passiniego przede wszystkim jest artystyczne, z magiczną scenografią i muzyką. Nie ma w nim taniej publicystyki panoszącej się na każdej scenie. Passini mówi językiem artysty o różnych współcześnie aspektach człowieczeństwa. A to, że posługuje się motywem Judasza, jako odniesieniem do zaprzaństwa i zakłamania, co wybrzmiewa szczególnie boleśnie w aspekcie przestępstw seksualnych wobec młodocianych przez sługi Kościoła i nietolerancji względem religijnie i rasowo odmiennych, to tak już jest, z racji faktów.

Nie można w dobie coraz dostępniejszej i stale poszerzającej swoje możliwości sieci zatrzeć śladów zła. Oglądając #CHYBANIEJA wierzący nie stracą wiary w Boga, którym zasłaniają się kpiący z Niego jawnogrzesznicy. #CHYBANIEJA wraca na scenę Teatru Maska w Rzeszowie we wrześniu.

Jeśli rozum zwycięży, a obłuda schowa się do kąta.

Andrzej Piątek
Dziennik Teatralny
14 czerwca 2019

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...