Lalkowe premiery dla dorosłych oraz dla dzieci

Wrocławski Teatr Lalek i jeleniogórską Scenę Animacji połączył nie tylko termin premier. W październiku obie sceny obchodzą jubileusze, ta we Wrocławiu - 60. rocznicę powstania, a scena w Jeleniej Górze trzydziestolecie istnienia.
Z tej okazji we Wrocławiu przygotowano 'Amelkę, Bobra i Króla na Dachu' Tankreda Dorsta i Ursuli Ehler w reżyserii Petera Nosalka. To swoisty powrót całej trójki na scenę przy pl. Teatralnym. Przed trzema laty swoją premierę miała sztuka 'Jak Matousz poszedł szukać Olbrzyma', metaforyczna opowieść o dojrzewaniu. Widowisko ponętne dla dzieci, dorosłych mogło prowokować do przemyśleń. Od tego schematu nie odbiega baśniowa historia o Amelce. Odważna i otwarta dziewczynka może być wzorem dla młodszych widzów. Dla dorosłych to metaforyczna opowieść o trwałości pewnych wartości: prawdy, dobra, niezłomności poglądów. W dobie relatywizmu to postawa szczególnie cenna. Także 'Prawda teatru, czyli Muminki' według powieści Tove Jansson to równie dobry spektakl dla dzieci, co dla dojrzałych widzów. W ten sposób Bohdan Nauka chce nawiązać do dokonań Andrzeja Dziedziula, twórcy jeleniogórskiej Sceny Animacji. - To on pierwszy w Polsce przyciągał do teatru lalkowego dorosłych widzów - mówi Nauka. 'Potęga teatru, czyli Muminki' to adaptacja piątej części sagi 'Lato Muminków'. W intrygującej fabule odnaleźć można afirmację prostoty, oddania, miłości i wierności. Znów wraca wspomnienie o zjawiskach, które są coraz mniej w cenie.
Tomasz Wysocki
Gazeta Wyborcza Wrocław
5 października 2006

Książka tygodnia

Hasowski Appendix. Powroty. Przypomnienia. Powtórzenia…
Wydawnictwo Universitas w Krakowie
Iwona Grodź

Trailer tygodnia