Maszynka do robienia teatru

"Skrawki" - 21. Gliwickie Spotkania Teatralne

Drugi dzień XXI Gliwickich Spotkań Teatralnych upłynął pod szyldem mało znanego zespołu Teatru Malabar Hotel z Białegostoku. Prezentował on spektakl pt. "Skrawki" oparty na "Otellu" Williama Szekspira oraz na tekstach własnych. Teatr Malabar Hotel, który swoją nazwę zawdzięcza twórczości Witkacego, powstał we wrześniu 2009 roku, wyłaniając się z dobrze znanej i wielokrotnie nagradzanej grupy Kompania Doomsday.

Fundament pięcioosobowego zespołu stanowi duet Bartnikowski/ Bikowski (obaj posiadają wykształcenie lalkarskie) oraz Agnieszka Makowska, którą gliwicka publiczność pamięta ze wstrząsającej roli upośledzonej Tosi w spektaklu “Kukułka” (festiwal “X -OFF 2008”). Wówczas za swoją kreację otrzymała nagrodę aktorską. 

„Skrawki” to najnowsza realizacja białostockich artystów i chociaż może być niezrozumiała i niezbyt czytelna dla konserwatywnej części widowni, intryguje kreatywnością twórców, a przede wszystkim nowatorskim podejściem do klasycznego tematu. Tekst w przekładzie Józefa Paszkowskiego, stanowiący punkt wyjścia dla opowiadanej historii, został wzbogacony o uwspółcześnione dialogi reżysera spektaklu Marcina Bartnikowskiego. Jak czytamy w programie XXI GST: "klasyczny tekst służy tu budowaniu nowoczesnego teatru ożywionej formy.”

Przedstawienie zostało oparte głównie na ruchu aktorów, dźwięku i zagospodarowaniu przestrzeni scenicznej. Ukazuje ludzkie namiętności i siłę, jaką w sobie niosą. Siłę potrafiącą zarówno wskrzeszać jak i niszczyć, zabijać.

Największe brawa i słowa uznania i tym razem należą się Agnieszce Makowskiej. Obsadzona w roli Jago przeraża nas ucieleśnieniem immanentnego zła. Pomagają jej w tym lalki, a raczej maski będące alter ego bohaterów, którymi manipuluje do woli, obsesyjnie plącze ich losy. Makowska gra perfekcyjnie, niczym dobrze naoliwiony mechanizm w maszynce do robienia teatru, pełna niepokoju i neurotycznych tików.

Teatr Malabar Hotel istnieje kilka miesięcy, zdołał już zebrać znaczące laury. Między innymi otrzymał 3 nagrody na Międzynarodowym Festiwalu Lalka też Człowiek w Warszawie (za kreatywność), a Agnieszka Makowska za rolę Jago otrzymała nagrodę dla najlepszej aktorki "Za Wyrażenie Lalką Życia”. Jak najbardziej zasłużenie!

Katarzyna Warachim
Dla Dziennika Teatralnego
10 maja 2010

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia

Łabędzie
chor. Tobiasz Sebastian Berg
„Łabędzie", spektakl teatru tańca w c...