Miała diabła za skórą

"Kobro" - reż. Iwona Siekierzyńska - Teatr Nowy im. Kazimierza Dejmka w Łodzi

Mała Literacka Teatru Nowego wraz z Muzeum Sztuki w Łodzi oraz Wydawnictwem Czarne zapraszają na promocję książki Małgorzaty Czyńskiej "Kobro. Skok w przestrzeń". Spotkanie z udziałem autorki Małgorzaty Czyńskiej oraz dyrektora Muzeum Sztuki w Łodzi Jarosława Suchana poprowadzi Agnieszka Rejniak-Majewska.

Po spotkaniu o godz. 19.15 odbędzie się spektakl "Kobro" w reż. Iwony Siekierzyńskiej. Dla uczestników Małej Literackiej bilety w cenie 15 zł (do kupienia wyłącznie w kasie Teatru, nie ma rezerwacji). Ilość miejsc ograniczona.

31 maja 2015 / niedziela / godz. 17.00 / Mała Sala Teatru Nowego / Zachodnia 93 / wstęp wolny

Katia von Kobro już jako dziecko "miała diabła za skórą" i bunt we krwi. Dzieciństwo spędziła w dostatnim mieszczańskim domu, przyszło jej jednak dojrzewać i kształtować się zawodowo w okresie rewolucji, która zmiotła ten dom z powierzchni ziemi. Katarzyna dała się uwieść nowym ideałom, chociaż później nie bardzo wiedziała, jak je realizować w życiu. Jej życiowym celem i powołaniem okazała się sztuka rodząca się w nowym bolszewickim państwie.

Kobro, żona Władysława Strzemińskiego, była awangardową rzeźbiarką i propagatorką najnowocześniejszych rozwiązań w sztuce. Ambitna, pewna siebie i swoich koncepcji. "Moja rzeźba - mówiła - nie jest tym, czego by chcieli w swych salonach zbankrutowani i spatynowani fabrykanci".

Należała do grup Blok i Praesens i "a.r.". Spotykała na swojej artystycznej drodze wybitnych twórców awangardowej sztuki, Rosjan - Kazimierza Malewicza czy Wassilego Kandinskiego, i Polaków - Mieczysława Szczukę, Teresę Żarnowerównę, Helenę i Szymona Syrkusów, Bohdana Lacherta, Juliana Przybosia, Jana Brzękowskiego. Gdzieś przemknął też Witkacy. Życie i twórczość poprowadziły ją przez hanzeatycką Rygę, Moskwę okresu rewolucji, Smoleńsk w czasie wojny polsko-bolszewickiej, aż po Wilno, Szczekociny, Brzeziny, Żakowice, Koluszki i Łódź, w której ostatecznie znalazła swoje miejsce i gdzie zmarła 21 lutego 1951 roku.

W pogrzebie na prawosławnym cmentarzu na Dołach uczestniczyło zaledwie parę osób - córka i kilkoro przyjaciół. Władysław Strzemiński nie przyszedł.

***

Małgorzata Czyńska (ur. 1975) - z wykształcenia historyk sztuki, z zawodu dziennikarka. Współpracuje z "Wysokimi Obcasami", magazynami o wnętrzach, projektowaniu i modzie. Autorka tekstów o sztuce, wywiadów z artystami, portretów, specjalistka od historii mody i dizajnu, kuratorka wystaw. W 2014 roku ukazała się jej książka "Najpiękniejsze. Kobiety z obrazów".

Jarosław Suchan - historyk sztuki, krytyk i kurator, od 2006 r. dyrektor Muzeum Sztuki w Łodzi. Autor tekstów poświęconych sztuce nowoczesnej i współczesnej, redaktor książek: "Tadeusz Kantor. Niemożliwe" (Kraków 2000), "Tadeusz Kantor. Interior imaginacji" (Warszawa 2005, wspólnie z M. Świcą), "Performer" (Warszawa 2009, wspólnie z M. Kuleszą i H. Wróblewską), "Polak, Żyd, artysta. Tożsamość i awangarda" (Łódź 2010).

Agnieszka Rejniak-Majewska - historyk sztuki i estetyk, adiunkt w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego. Zajmuje się sztuką i teorią sztuki europejskiego i amerykańskiego modernizmu, nowoczesnymi koncepcjami wizualności i doświadczenia, estetyką formalizmu i zagadnieniami historiografii sztuki. Ostatnio opublikowała "Puste miejsce po krytyce? Modernizm i materialistyczna rewizja autonomii sztuki" (2014) oraz tom "Migracje modernizmu. Nowoczesność i uchodźcy", redagowany wspólnie z Tomaszem Majewskim i Wiktorem Marcem (2014).

***

Wydarzenie odbywa się w ramach cyklu "Mała Literacka - spotkania wielkiego formatu" w roku 2015 dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Urzędu Miasta Łodzi.

(-)
Materiał Teatru
30 maja 2015

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...