Miasto Marzeń w Krakowie
36. Krakowskie Reminiscencje Teatralne - Międzynarodowy Festiwal TeatralnyPaździernikowe Reminiscencje zatytułowane Miasto Marzeń już dziś anonsują z nowe tematy, artystów pracujących z nowymi technologiam i festiwalową premierę.
Artyści, którzy są o krok od wizji futurystycznych, eksplorujący nowe technologie i nowe media w ramach sztuki współczesnej. Przedstawiamy Wam sylwetki kilku z nich:
TEATR - Plasma
Szwajcarska grupa artystyczna założona oraz kierowana przez reżysera i pisarza Lukasa Bangertera - autora tekstów i wizualizacji do własnych przedstawień. Główną materią twórczą w projektach Plasmy jest język traktowany nie tylko jako narzędzie komunikacji, ale - przede wszystkim - jako obszar eksperymentu fonetycznego, akustycznego i muzycznego. Plasma porzuciła linearne opowieści na rzecz fragmentarycznych koncertów, w których nieustannie rywalizują ze sobą forma i treść. Zespół od kilku lat uczestniczy w najważniejszych europejskich festiwalach teatralnych, m.in. Wiener Festwochen, Impulse Music
W ramach RMNSC zobaczymy spektakl "Live!"
TANIEC - Lisbeth Gruwez
Jako dziecko uczyła się baletu, potem studiowała w brukselskiej szkole P.A.R.T.S. prowadzonej przez Annę Teresę De Keersmaeker. Największy wpływ wywarła na nią jednak trwająca od 1999 roku współpraca z Janem Fabrem. Gruwez zagrała w "As Long As the World Needs a Warrior\'s Soul" i "Je suis sang" oraz w "Les Guerriers de la beauté", filmie Pierra Coulibeufa zainspirowanym twórczością choreograficzną i taneczną flamandzkiego reżysera. Pod okiem Fabra przygotowała solo taneczne "Quando l\'uomo principale una donna", które stało się początkiem jej samodzielnej drogi twórczej. Od 2006 roku z kompozytorem Maartenem Van Cauwenberghe (także związanym z Fabrem) prowadzi grupę Voetvolk.
W ramach RMNSC zobaczymy spektakl "It\'s going to get worse and worse and worse, my friend"
BIOART - Stelarc
Podstawową materią, na której Stelarc przeprowadza eksperymenty z użyciem nowych technologii jest jego ciało. Za pomocą narzędzi medycznych, protez, robotyki, systemów rzeczywistości wirtualnej, internetu i biotechnologii odkrywa alternatywne intymne i mimowolne interfejsy z ciałem. Stelarc stworzył między innymi: "Trzecią rękę, Wirtualne ramię, Rzeźbę żołądkową" oraz sześcionogiego robota - "Egzoszkielet". Jego performanse "Ciało fraktalne" i "Pasożyt" polegały na tworzeniu choreografii ciała sterowanego dzięki zdalnej oraz internetowej elektrycznej stymulacji mięśni. Sztuczna głowa konwersuje w czasie rzeczywistym z mówiącą do niej osobą. Poza tym, Stelarc chirurgicznie zainstalował sobie na przedramieniu "Dodatkowe ucho", które - dzięki temu, że będzie połączone z internetem - umożliwi słyszenie dochodzących do niego dźwięków ludziom znajdującym się w innych częściach świata. Obecnie występuje jako awatar na swojej stronie internetowej Drugie życie.
W ramach RMNSC zobaczymy jego prezentację "Meat, Metal & Code: Engineering Chimeras"
Europejska premiera spektaklu podczas 37. RMNSC.
World of Wires - Jay Scheib
"World of Wires" [na zdjęciu] jest połączeniem wirtualnych symulacji, badań komputerowych, filozofii, elektronicznej inżynierii i fantastyki, ukazujących świat opisywany przez Jeana Baudrillarda, w którym rzeczywistość i jej symulakrum cały czas mieszają się ze sobą. W podobnych warunkach odróżnienie tego, co fikcyjne od tego, co realne przestaje być możliwe.
Spektakl odwołuje się do poglądów Nicka Bostroma (szefa Instytutu Przyszłości Ludzkości i profesora filozofii na Uniwersytecie w Oxfordzie), który w książce "Are You Living in a Computer Simulation?" rozważa istnienie prawdopodobieństwa, że funkcjonujemy w ramach powszechnej symulacji komputerowej. "World of Wires" powstało w Instytucie Technologii w Massachusetts (Massachusetts Institute of Technology), w którym Scheib jest wykładowcą. Przy jego produkcji pracowali inżynierzy i naukowcy zajmujący się nowoczesnymi technologiami. Ich wspólnym zadaniem było stworzenie przedstawienia, które stanowiłoby wyzwanie dla widzów i naruszało utarte sposoby odbierania rzeczywistości.
Podobnie jak inni artyści tworzący alternatywne scenariusze przyszłości - dla przykładu Rainer Werner Fassbinder (reżyser serialu "Welt am Draht") czy bracia Wachowski (twórcy filmu Matrix) - Scheib jest zafascynowany potęgą symulacji. Swoimi przedstawieniami stara się sprowokować widzów do zadania pytania o to, czy w naszym nienagannie zaprogramowanym świecie wszystko faktycznie funkcjonuje w systemie zero-jedynkowym.
Pokaz w ramach Krakowskich Reminiscencji Teatralnych jest europejską premierą tego spektaklu.
DATA: 08.10 (poniedziałek) 20:00, 09.10 (wtorek) 18:00
MIEJSCE: Łaźnia Nowa, osiedle Szkolne 25
Bilety do kupienia w kasie Rotundy oraz on-line już od 13 września!