Miłość niemożliwa

"Lalka" - reż. Aneta Groszyńska - Teatr Polski w Bielsku-Białej

Świat „Lalki" jest zbyt obszerny i zbyt wielowarstwowy, by można o nim myśleć w kategoriach „wiernej adaptacji". Próba taka wymaga przyznania się do sposobu, w jaki „Lalkę" czytamy, wskazania tych wątków, scen, historii, które wydawały się w lekturze najważniejsze, najbardziej poruszające. Wymaga odważnego klucza (odważnego, bo każdy wybór jest jednocześnie rezygnacją).

Podstawowym założeniem reżyserki jest zatem odciążenie „Lalki" od wpisanych w nią szkolnych odczytań - interpretacji i skojarzeń. Owiany złą sławą „konflikt między romantyzmem a pozytywizmem" nie jest już w stanie rozpalić dzisiejszej publiczności, w odczuciu reżyserki można jednak pokazać, że ciekawe konflikty, zderzenia i odbicia tkwią dziś w „Lalce" gdzie indziej: w emocjach bohaterów, w niemożliwej miłości, w zaskakującej aktualności stosunków ekonomicznych opisywanych przez Prusa, w ironicznym spojrzeniu na polską mentalność oraz w wyrazistej klasowości świata, dziś rozumianej inaczej, ale przecież obowiązującej.

Aneta Groszyńska uważa, że „Lalki" nie trzeba dziś uwspółcześniać, bowiem bohaterowie sprzed stu lat, ich konflikty, ambicje, uniesienia,problemy pozostają jak najbardziej aktualne.

Aneta Groszyńska jest absolwentką Wydziału Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej w Warszawie oraz Akademii Praktyk Teatralnych w Gardzienicach. Studiuje reżyserię na Akademii Teatralnej w Warszawie. Uczestniczka wielu warsztatów i staży, m. in. w Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richard w Pontederze. Asystentka Iwana Wyrypajewa przy spektaklu „Taniec Delhi" w Teatrze Narodowym w Warszawie. Stypendystka Ministra Kultury w 2011 roku.

(-)
Materiał Teatru
9 kwietnia 2015

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...