Mistrz opowieści i wojownicy prawdy

„Pole bitwy" - reż. Peter Brook, Marie-Hélène Estienne - Bouffes Du Nord w Paryżu

Najnowszy spektakl Petera Brooka i Marie-Hélène Estienne „Pole bitwy",wystawiony w czasie Olimpiady Teatralnej „Świat miejscem prawdy", jest opowieścią o tym, że „żaden dobry człowiek nie jest do końca dobry, a żaden nikczemnik nie jest do końca nikczemny".

Niezwykle plastyczne przedstawienie teatru Bouffes du Nord na podstawie Mahabharaty i sztuki Jeana-Claude'a Carrière'a to zestaw przypowieści ukazujących, że prawdziwa bitwa ma miejsce w sercu i umyśle, gdy na pobojowisku zostały trupy i trzeba odbudowywać rzeczywistość. Prezentowane historie, inspirowane indyjskim eposem, są bardzo aktualne, a podejmowane tematy dotyczą każdego z nas.

„Powtarzaj wielkie słowa powtarzaj je z uporem"

Opowieść o tym, co dzieje się po bitwie odbywa się na niemal pustej scenie. Scenografią jest kolor pomarańczowy, w Indiach uważany za święty; kolor mędrców, tych którzy poszukują Prawdy. Skromna i umowna scenografia podkreśla rolę aktora i wypowiadanych słów, uruchamia wyobraźnię, kierując uwagę widza na prezentowaną historię. Ta charakterystyczna dla Brooka asceza inscenizacyjna, wpisana w poetykę Teatru Bezpośredniego, sprawia, że słowo ożywia starodawne dzieje, bajki i przypowieści, by przypomnieć proste prawdy.

Czwórka aktorów Carole Karemera, Jared McNeill, Ery Nzaramba, Sean O'Callaghan bardzo oszczędnymi środkami wydobywają zachwyt, malując słowami otaczający świat, a akompaniujący im muzyk Toshi Tsuchitori – autor muzyki do Mahabharaty Brooka wybija rytm przedstawienia. Historia wielkiej bitwy, która jest przyczyną rozłamu w rodzinie Bharatów staje się pretekstem do ukazania prastarych tautologii, że śmierć jest zawsze śmiercią, sprawiedliwość jest powinnością każdego, i że Prawda to nieśmiertelność. Aktorzy operują językiem, gestem i mimiką w taki sposób, że udaje im się uniknąć niepotrzebnego patosu. Budowane postaci skrzą się humorem, dzięki czemu łatwej zaakceptować fakt, że przeznaczenie i konflikty wewnętrzne są nieuniknione.

Wszystko utracić, to wszystko odzyskać

Główny bohater Judisztira, w tej roli Jared McNeill, po zwycięskiej wojnie, w czasie której zginęły setki istnień musi zmierzyć się z odpowiedzialnością wygranego. Gdy dociera do niego ogrom masakry jakiej dopuścili się wraz ze ślepym królem Dritarasztrą – Sean O'Callaghan, pragnie odejść do pustelni i uciec od świata. Pokonany król przekonuje go, że nie może odrzucić przeznaczenia i musi stawić czoła podjętym wyborom. Twórcy spektaklu podkreślają ciężar postawy dojrzałej i wskazują, jakie brzemię musi dźwigać wygrany.

Judisztira, na drodze do odbudowania pokoju, poszukuje prawdy, chce wiedzieć, czym jest sprawiedliwość. Tym poszukiwaniom towarzyszy starzec, w tej roli Ery Nzaramba, – siła mądrości, który opowiadając „Bajkę o sokole i gołębiu" oraz „Przypowieść o kobiecie, myśliwym i wężu" uświadamia, że sprawiedliwość jest powinnością króla, a narzędzie zbrodni nie jest przyczyną przemocy. Siła paraboli i zabawne odgrywanie scenek sprawiają, że ważne i proste pojęcia odzyskują moc. Matka bohatera, grana przez Carole Karemera, ujawnia historie znane ludzkości, takie jak odesłanie niemowlęcia w koszyku rzeką. Takie czyny gwarantują, że tragizm i fatum pozostawią swoje piętno.

W przedstawieniu Petera Brooka i Marie-Hélène Estienne każdy jest mistrzem opowieści i każdy jest poszukiwaczem prawdy, a głos pojedynczych postaci staje się wspólną narracją wszystkich. Intensywna obecność aktorów i moc historii czynią ten spektakl wybitnym – to wielkie wyróżnienie móc w nim uczestniczyć. Oszczędność i plastyczność, gra kolorami i światłem wydobywają wielkość i piękno prostoty. Autorzy sztuki pouczają nas, że światu nieustanie grozi śmierć, i że mamy obowiązek żyć w taki sposób, by mieć spokój w sercu. „Pole bitwy" jest kompozycją myśli, idei, prawd, które trzeba nieustająco rozwijać, poruszać, powtarzać.

Martyna Dębska
Dziennik Teatralny Wrocław
13 grudnia 2016
Portrety
Peter Brook

Książka tygodnia

Hasowski Appendix. Powroty. Przypomnienia. Powtórzenia…
Wydawnictwo Universitas w Krakowie
Iwona Grodź

Trailer tygodnia