Mój teatr tańca

spotkanie z Ewą Wycichowską

Dziś w Belcanto Caffe (gmach Teatru Wielkiego w Łodzi) o godz. 17.30 odbędzie się spotkanie z Ewą Wycichowską, która po ponad dwudziestu latach powraca na łódzką scenę operowo-baletową, by zrealizować spektakl - widowisko mulimedialne "SPOTKANIA w dwóch niespełnionych AKTACH". Ideą projektu jest połączenie artystycznego doświadczenia głównych realizatorów z koncepcjami młodych twórców. Na scenie zobaczymy tancerzy Teatru Wielkiego w Łodzi oraz PTT - Baletu Poznańskiego, w tym seniorów wywodzących się z obu zespołów

Tematem spotkania będą: droga artystyczna Ewy Wycichowskiej,  wyzwania, jakie przed tancerzami stawia dzisiaj teatr tańca, a także widowisko multimedialne pt. "SPOTKANIA w dwóch niespełnionych AKTACH" przygotowywane obecnie pod kierunkiem Ewy Wycichowskiej, które zainauguruje XXI Łódzkie Spotkania Baletowe.

Spektakl jest sentymentalną podróżą w artystyczną przeszłość autorów a zarazem otwarciem nowych dróg, w których doświadczenie przenika się z kreacyjnymi koncepcjami młodych twórców. W spektaklu wezmą udział tancerze Teatru Wielkiego w Łodzi i Polskiego Teatru Tańca w Poznaniu oraz seniorzy, wywodzący się z obu zespołów. Idea i reżyseria oparte są na koncepcji Ewy Wycichowskiej, która dzięki tej inicjatywie powraca do łódzkiej opery po ponad dwudziestu latach. Grają muzycy orkiestry Teatru Wielkiego w Łodzi, a dodatkowym atutem widowiska są oryginalne kolaże dźwięków elektronicznych. Autorami muzyki są: Krzysztof Knittel, Paulina Załubska, Artur Zagajewski i Marcin Stańczyk.

Przedstawienie powstaje we współpracy Teatru Wielkiego w Łodzi i Polskiego Teatru Tańca w Poznaniu.

Sylwetka Ewy Wycichowskiej
Tancerka, choreograf, pedagog. Ukończyła Państwową Szkołę Baletową w Poznaniu i Akademię Muzyczną w Warszawie. Studiowała taniec modern w L\'Academie de la Danse w Paryżu u Yuriko i Petera Goosa. Była primabaleriną Teatru Wielkiego w Łodzi. Jest członkiem Międzynarodowej Rady Tańca, działającej pod patronatem UNESCO.

Od 1988 roku - dyrektor naczelny i artystyczny Polskiego Teatru Tańca - Baletu Poznańskiego. Profesor sztuk muzycznych, kierownik Zakładu Sztuki Tańca Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina . Jest jedną z nielicznych polskich tancerek odnoszących sukcesy na światowych scenach baletowych, zarówno w repertuarze klasycznym, jak i współczesnym. Tańczyła Julię w „Romeo i Julii", Giselle, Coppelię, „Córkę źle strzeżoną", a także  w „Zielonym stole" (chor. Joos), „Gajane" (chor. Ejfman), „Medei" (chor. Kujawa), „Ognistym ptaku" (chor. Drzewiecki), „Królewnie Śnieżce" (chor. Borkowski), „Śnie nocy letniej", w „Wolfgangu Amadeuszu" (chor. Gray Veredon), „Carmen" (chor. Makarowski), „Faust goes rock" i w „Skrzypku opętanym" we własnej choreografii. Zna ją publiczność niemal wszystkich kontynentów, reprezentowała polski balet na festiwalach w USA, Kanadzie, Peru, Mongolii, Francji, Grecji, Hiszpanii, Izraelu, Wielkiej Brytanii, Turcji, Włoszech, Finlandii, Gruzji, Rosji i Japonii.

W 1980 roku debiutowała jako choreograf utworem „Głos kobiecy (z nieznanej poetki)" do muzyki Krzysztofa Knittla. Obecnie jest autorką ponad 60 prac choreograficznych, zrealizowanych w Polsce, Włoszech, USA, Niemczech.

Wielokrotnie zasiadała w jury krajowych i międzynarodowych konkursów baletowych. Jest laureatką Nagrody Młodych im. Wyspiańskiego I stopnia, Medalu 200-lecia Baletu Polskiego, Medalu Wacława Niżyńskiego, Fringe First Special Award w Edynburgu, Nagrody ZAiKS za wybitną twórczość choreograficzną i Srebrnego Medalu Gloria Artis. W polskim środowisku artystycznym postać Ewy Wycichowskiej jest synonimem pasji zawodowej, nieustającej drogi poszukiwań i odwagi twórczej.

Kierując od 1988 r. Polskim Teatrem Tańca - Baletem Poznańskim, zademonstrowała rzadką umiejętność łączenia talentu artystycznego z predyspozycjami menadżerskimi. Zaproszenie do współpracy z jej zespołem przyjęli między innymi: Birgit Cullberg, Mats Ek, Örjan Andersson, Jens Östberg, Gray Veredon, Toru Shimazaki, Les Carnets Bogouet, Marie Brolin-Tani, Virpi Pahkinen, Yossi Berg i Jacek Przybyłowicz.

Maria Rżanek
Materiały Teatru
25 marca 2011
Portrety
Ewa Wycichowska

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia