Müller w trzech postaciach

"Król kłania się i zabija" - reż. Agnieszka Korytkowska-Mazur - Teatr Dramatyczny

Przedstawienie zainspirowane osobą i twórczością Herty Müller przygotowuje w Teatrze Dramatycznym w Warszawie Agnieszka Korytkowska-Mazur. W jej przedstawieniu autorka "Sercątka" pojawi się w trzech postaciach

„To nie jest przyjemna literatura. Dlatego ten Nobel może sprawić, że jej trudny głos będzie lepiej słyszalny, czytany szerzej, ale i uważniej” – tak Andrzej Stasiuk określił twórczość Müller po informacji o nagrodzeniu jej najważniejszą literacką nagrodą.

Urodzona w Rumunii, mieszkająca w Berlinie, w swoich książkach opisuje m.in. życie niemieckiej mniejszości zamieszkującej komunistyczną Rumunię. „Król kłania się i zabija” to jeden z tytułów jej książek, zbioru esejów, nazywanego medytacją nad językiem.

Na scenie nie zobaczymy jednak jego bezpośredniej adaptacji. – Kiedy pierwszy raz sięgnęłam po książki Müller, wydawało mi się, że jest to poetyka niemożliwa do przełożenia na język teatru – mówi Agnieszka Korytkowska-Mazur. – Potem okazało się, że jest tu mnóstwo tropów, z których można jednak ułożyć teatralną historię. Nazwałabym jednak to przedstawienie prowokacyjną dyskusją z możliwościami przeniesienia na scenę takiego materiału.

W przedstawieniu pojawia się Herta w trzech postaciach, z różnych okresów życia: dorastająca w banackiej wiosce w Rumunii, doświadczająca terroru Nicolae Ceaucescu, wreszcie ta po otrzymaniu Nagrody Nobla. To ona powołuje do życia postacie spektaklu, które domagają się jej uwagi i rozliczenia z przeszłością.

– Interesuje mnie Herta Müller nie jako uznana pisarka, laureatka prestiżowych nagród, ale jako outsider, który nigdzie nie czuje się w pełni na swoim miejscu – mówi reżyserka. – W jej książce pojawiają się dwa zdania: „nic nie jest za darmo” i „nic nie jest na darmo”. Interesuje mnie przestrzeń rozpięta między tymi dwoma biegunami.

Jako potrójna Herta Müller wystąpią Klara Bielawka, Agnieszka Roszkowska i, gościnnie w Teatrze Dramatycznym, Beata Fudalej. Muzykę do przedstawienia stworzył zespół Transkapela, który inspiruje się wieloetniczną kulturą muzyczną obszaru Karpat z przełomu XIX i XX wieku.

Agnieszka Rataj
Rzeczpospolita
7 stycznia 2011

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...