Muzyką i tekstem

"Republika musicali. Historia-gatunek-interpretacje" - red. Joanna Maleszyńska, Joanna Roszak, Rafała Koschanego - Wydawnictwo UAM

Dawno, dawno temu, jako dziecko miałam przyjemność zobaczyć „Anię z Zielonego Wzgórza" w Teatrze Rozrywki w Chorzowie. Być może to wtedy zrodziła się moja miłość do wszelkiego rodzaju musicali, wodewili, rewii, operetek, ale też filmów i seriali o muzyce oraz tańcu w różnych jego odsłonach.

 Kiedy natknęłam się w na pozycję „Historia musicali" wiedziałam, że będzie to dla mnie przysłowiowa kopalnia wiedzy. I nie pomyliłam się!

Redaktorzy Maleszyńska, Roszak i Koschany zebrali kilkanaście artykułów czy publikacji naukowych związanych z musicalem. Od historii gatunku, przez jego ewolucję, aż po interpretacje i „plany na przyszłość". Oczywiście, skoro to zbiór różnych autorów, to trzeba się liczyć z różnorakim podejściem do tematu oraz stylem pisania. Nie mniej jednak, każdy kto chociaż odrobinę interesuje się kinem czy teatrem znajdzie coś dla siebie.

Ta swoista antologia pozwala nie tylko zgłębić samą strukturę gatunku, ale również uczy na co zwracać uwagę będąc widzem. Od „Cudu albo Krakowiaki i Górale" w reżyserii Machała Zadary, po „Metro" Janusza Józefowicza i Janusza Stokłosy. Od Broadwayu po Teatr Muzyczny Roma. Ale również o roli piosenki w samym widowisku oraz późniejszych odniesieniach w serialach i na dużym ekranie. Jest również wątek praw autorskich, czyli ten sam tytuł na wielu scenach. Bardzo interesujące, ale i obnażające prawdy, o których odbiorca nie ma skąd wiedzieć.

Jak wspomniałam jest to zbiór publikacji naukowych, ale warto zwrócić uwagę, że bez zbędnych wzniosłości, zbyt trudnej terminologii, etc. Oczywiście bardzo dużo faktów, szczegółów, nazwisk oraz tytułów.

Warto zaznaczyć, że osoby pod redakcją których powstała publikacja „Historia Musicali. Historia-gatunek-interpretacje", to osoby związane z literaturą, literaturoznawstwem, kulturą.

Dr hab. Joanna Maleszyńska jest profesorem Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. Jako pracownik Centrum Badań nad Teatrem Muzycznym UAM Zakładu Poetyki Historycznej i Krytyki Literackiej od lat już zajmuje się szeroko pojętymi związkami literatury i muzyki.
Dr hab. Joanna Roszak jest profesorem Instytutu Slawistyki Polskiej Akademii Nauk, ponad to jest pisarką, poetką i publicystką.
Dr hab. Rafał Koschany również jest profesorem Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. Pracownik Instytutu Kulturoznawstwa w zespole Zakładu Semiotyki Kultury.

To dzięki nim powstała ta niezwykle ciekawa lektura, dzięki której odkrywamy ten muzyczno-filmowo-teatralny świat. Oczywiście pozycja ta nie wyczerpuje tematu, odnoszę wrażenie, ze to dopiero początek. Natomiast oczekując na kolejne publikacje możemy sami zgłębiać temat – od czego w końcu jest Internet, oraz zapoznać się z wspomnianymi tytułami. Szukając podtekstów, kontekstów, analizując scenografię, teksty piosenek czy ruch sceniczny możemy odkryć znane dzieło na nowo. Teraz skupiając się na zupełnie innych detalach.

Zatem potraktujemy „Historię musicali", jako wstęp do naszych własnych, prywatnych badań. Warto.

Anna Kłapcińska
Dziennik Teatralny Kraków
9 czerwca 2021

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia

Łabędzie
chor. Tobiasz Sebastian Berg
„Łabędzie", spektakl teatru tańca w c...