"My Fair Lady" performatywnie

"Pigmalion" - reż. Wojciech Ziemilski - Komuna/Warszawa

Od 7 do 9 listopada 2014 r. Komuna/Warszawa zaprasza na premierę „Pigmaliona" w reż. Wojtka Ziemilskiego, ostatnią odsłonę cyklu „My, mieszczanie". Spektakl, a raczej zdarzenie performatywne, inspirowany jest sztuką „Pigmalion" George'a Bernarda Shawa, którego filmową adaptacją jest jeden z najbardziej znanych musicali wszech czasów „My Fair Lady".

Łzawa historia o dziewczynie z ludu wykształconej przez szlachetnego profesora na prawdziwą burżujkę? Nic z tych rzeczy. W „Pigmalionie" kryje się coś ważniejszego i ciekawszego. To raczej opowieść o treningu, który musi przejść każdy z nas, aby móc uczestniczyć w kulturze. O umiejętnościach, które musimy nabyć, aby zasłużyć na szacunek. Wojtek Ziemilski bierze z „Pigmaliona" George'a Bernarda Shawa główny motyw, wywraca go na lewą stronę i buduje wokół niego szczególne zdarzenie performatywne. To nie do końca teatr, bardziej próba wciągnięcia widza w sytuację spotkania, podczas którego przekazujemy sobie nie tyle wiedzę, ile emocjonalne doświadczenie. Reżyser wyjaśnia: „To ćwiczenie z empatii ekstremalnej. Wczuwamy się w kogoś innego. Nie w postać, ale w jego sposób funkcjonowania w świecie, poruszania się wśród innych, budowania więzi". „Pigmalion" w reżyserii Ziemilskiego to kolejna część projektu „My, mieszczanie". Nic więc dziwnego, że gdzieś w tle mamy tutaj ślady Bildung, absolutnie centralnej dla tradycji mieszczańskiej idei wychowania poprzez wtajemniczenie w kulturę.

Po spektaklu 7.11 (piątek) odbędzie się spotkanie z twórcami i twórczyniami, które poprowadzi Paweł Soszyński.
Bilety: 15 zł / 25 zł

O reżyserze:

Wojtek Ziemilski (ur. 1977) – reżyser teatralny, artysta wizualny. Tworzy prace na pograniczu teatru, sztuk wizualnych i choreografii. Ukończył kurs reżyserii teatralnej w Fundacji Gulbenkiana w Lizbonie. Po powrocie współpracował z TR Warszawa (jest m.in. autorem instalacji wideo „Aktorzy"). Przeprowadził kilkadziesiąt warsztatów z nowych form eksperymentu w teatrze, m.in. w Instytucie Teatralnym i Muzeum Historycznym Miasta Krakowa. Autor spektakli „Mała narracja", „Prolog", „Mapa", eksplorujących nowe formy teatru dokumentalnego. Pisuje o sztuce nowoczesnej. Współpracuje z galerią BWA Warszawa.

Cykl „My, mieszczanie"

Wszyscy jesteśmy mieszczanami. No, prawie wszyscy. Wygląda na to, że w Polsce w końcu powstała silna klasa średnia. Nawet więcej: mieszczanie stali się u nas formacją dominującą. Tymczasem wciąż nie są tematem ani dla socjologów, ani dla artystów. Nie mamy zbyt wielu tekstów opisujących doświadczenie współczesnych polskich mieszczan, nie mamy przedstawień, filmów, wystaw. Przymiotnik „mieszczański" automatycznie uznawany jest za pejoratywny, a nowi mieszczanie żyją bez świadomości źródeł kultury mieszczańskiej, wartości, wokół których kategorię mieszczaństwa niegdyś ustanowiono. W ramach projektu „My, mieszczanie" spróbujemy choćby w niewielkim stopniu tę sytuację zmienić.

„My, mieszczanie" to przede wszystkim trzy premierowe spektakle teatralne. W ramach projektu odbyła się również seria wykładów i dyskusji. Udział wzięli w nich m.in. Andrzej Leder, Henryk Domański, Jan Sowa, Przemysław Czapliński. „My, mieszczanie" to wspólny projekt Centrum Kultury Zamek w Poznaniu oraz Komuny// Warszawa. Kuratorem projektu jest Tomasz Plata.

(-)
Materiał Teatru
29 października 2014

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...