Nagroda za muzykę dla Huberta Pyrgiesa

14. Międzynarodowy Festiwal Teatrów Lalek „KATOWICE – DZIECIOM"

Nagroda za muzykę dla Huberta Pyrgiesa skomponowaną do spektaklu „Księga dżungli" Teatru Baj Pomorski

Kiedy dowiedziałam się, że spektakl „Księga dżungli" w reżyserii Daniela Arbaczewskiego, zrealizowany w Teatrze Baj Pomorski w Toruniu, został zakwalifikowany do 14.edycji Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Lalek „Katowice dzieciom", przypomniałam sobie jego osobliwą energię i pasję artystyczną, z jaką został zrealizowany. A szczególnie jego wyjątkową muzykę . Toteż kiedy festiwalowe jury przyznało Hubertowi Pyrgiesowi nagrodę za muzykę, pomyślałam, że jest to szczególne wyróżnienie za niezwykłą muzyczną wrażliwość oraz zharmonizowanie jej z narracją i choreografią tego spektaklu. To także wyróżnienie i dla aktorów, których kreacje razem z muzyką wypełniły całą sceniczną przestrzeń.

Hubert Pyrgies, autor muzyki i wokalu idealnie wpisał się w zamiar inscenizacyjny Daniela Arbaczewskiego. Przełożenie języka literatury na język muzyki oraz choreografii autorstwa Marty Bury okazało się znakomitym pomysłem. A że realizatorzy zapraszają młodych widzów do samego serca dżungli, jest to przedstawienie bez słów.

Warto przypomnieć, że w przedstawieniu są dwa rodzaje narracji. Muzyczna oraz choreograficzna. Muzyka Huberta Pyrgiesa „opowiada" historię Mowgli'ego. Kreuje nastrój, obrazuje charaktery zwierząt. Ich emocje, instynkty, zamierzenia i działania. Swoje dźwięki pełne napięcia i niepokoju ma postać tygrysa Shre Khana oraz niedźwiedzia Baloo, którego kompozytor otacza jasnymi, ciepłymi przyjemnymi w odbiorze tonacjami. Ileż miłości, instynktu matki, a także rozpaczy wyraża, opowiadając o wzajemnych relacjach pomiędzy matką-wilczycą a „ludzkim szczenięciem". Jak pogodnie towarzyszy Mowgli'emu podczas jazdy na grzbiecie słonia.

Hubert Pyrgies skomponował prawdziwą muzyczną opowieść w stylu beatbox. Możliwości brzmieniowe, jakie on daje, sprawiają, że odgłosy dżungli są jak prawdziwe. Są małpie piski, skrzeczące i ostre krzyki papug, ptasie śpiewy, trzask gałęzi, odgłosy skradania się. Oprócz tych akustycznych efektów, słychać i plemienne śpiewy, okrzyki oraz inne efekty wokalne. Dżungla jawi się jak żywy, tętniący energią organizm, w którym każda rzecz ma swoje miejsce i potrzebna jest do tego, by funkcjonowała jak część całości.

Pamiętam, że kompozytor postawił muzyczną poprzeczkę bardzo wysoko, ale dla aktorów Teatru Baj Pomorski, okazała się ona łatwa do pokonania. Nie tylko zachwycali mimiką, jasnymi przekazami wyrażanymi gestami, ale wprost eksplodowali emocjami. I jeśli do tego dodamy tak charakterystyczne dla beatboxu wokale czy naśladowanie dźwięków, to nie dziwi fakt, że przestrzeń muzyczna tego spektaklu wybrzmiewa w sposób nadzwyczajny.

Lecz muzyczną narrację tego spektaklu nie wypełnia tylko beatbox, lecz także wprowadzony na scenę bambus, który dla Dariusza Panasa, autora scenografii, jest podstawowym materiałem plastycznym. Dla Huberta Pyrgiesa jest on ważnym instrumentem muzycznym konstruującym dźwiękowy klimat przedstawienia. Aktorzy uderzając w bambusowe rury o różnym przekroju wydobywają z nich dźwięki o równie zróżnicowanej barwie i natężeniu. I gdy rozlegają się naturalne oraz pierwotne dźwięki, stają się one dla młodych widzów przesłaniem obrazującym jak czysto brzmi dżungla, nieskażona ludzką mową.

Ilona Słojewska

Realizatorzy:
Scenariusz i reżyseria: Daniel Arbaczewski
Asystent reżysera: Andrzej Korkuz
Scenografia: Dariusz Panas
Muzyka i przygotowanie wokalne: Hubert Pyrgies
Ruch sceniczny: Marta Bury
Videoprojekcje: Aleksander Janas

Premiera: 19.11.2017
Czas trwania: 60 min.
Od lat: 6.
Obsada: Dominika Miękus, Marta Parfieniuk-Białowicz, Edyta Łukaszewicz-Lisowska, Krzysztof Parda, Krzysztof Grzęda, Andrzej Korkuz, Andrzej Słowik, Jacek Pietruski

Ilona Słojewska
Dziennik Teatralny Bydgoszcz
3 października 2022

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...