Nagrody na "Interpretacjach"

Zakończyła się XXI edycja Ogólnopolskiego Festiwalu Sztuki Reżyserskiej „INTERPRETACJE".

Wydarzenie to odbywa się co roku na różnych scenach katowickich teatrów. Jego celem jest wyróżnienie najwybitniejszych reżyserów młodego pokolenia i podjęcie dyskusji dotyczącej aktualnych problemów związanych z polskim teatrem, jak również z naszym społeczeństwem.

Cały festiwal odbywa się w formie konkursu, w którym pięciu rozpoczynających karierę reżyserów rywalizowało o prestiżową nagrodę, wręczaną co roku przez jury za najlepszy spektakl – Laur Konrada. W ramach festiwalu od 2018 roku organizowane są również dwa dodatkowe konkursy. Pierwszy skierowany do reżyserów spektakli telewizyjnych, został zrealizowany w ramach cyklu TEATROTEKA przez Wytwórnię Filmów Dokumentalnych i Fabularnych w Warszawie. Drugi zaś dotyczył realizacji słuchowisk Teatru Polskiego Radia.

Gala Finałowa tegorocznej edycji odbyła się w sobotę, po pięciogodzinnym spektaklu mistrzowskim „Imagine", w kultowym Teatrze Śląskim im. Stanisława Wyspiańskiego. Dyrektor artystyczny festiwalu Ingmar Villqist rozpoczął galę powitaniem publiczności i przedstawieniem składu jury, w którego skład wchodzili: Katarzyna Kozyra, Maria Anna Potocka, Lech Majewski, Tadeusz Słobodzianek oraz Rudolf Zioło.

Jako pierwsza wręczona została Nagroda Dziennika Teatralnego, przyznawna tradycyjnie przez zespół redakcyjny naszego wortalu dla najlepszego aktora Festiwalu. Powołane jury postanowiło: Nagrodę Dziennika Teatralnego dla najlepszego aktora XXI Festiwalu Sztuki Reżyserskiej „Interpretacje" za prezentację niezwykle zdecydowanego przekonania i wiary w słuszność poglądów swojej bohaterki, a także za siłę, moc i skuteczność w ich wyrażeniu w spektaklu „Serce", w reżyserii Wiktora Bagińskiego, z TR Warszawa, przyznać Pani Aleksandrze Popławskiej. Tegoroczna Nagroda, to dziewiętnastowieczny drzeworyt autorstwa Karli Becker pt. "Pogrzeb Julii w Weronie" wykonany na podstawie obrazu pędzla włoskiego malarza Scipione Vannutelli. Drzeworyt pochodzi z berlińskiego zbioru "Arcydzieła sztuki drzeworytniczej" wydanego w 1885 roku w Lipsku.

Kolejna - Nagroda Publiczności trafiła do Jagody Szelc za spektakl „Maszyna" z Teatru Polskiego im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy. Ufundowana została przez Prezydenta Miasta Katowice Marcina Krupę.

Wręczone zostały także nagrody w pozostałych dwóch konkursach, odbywających się w ramach festiwalu „INTERPRETACJE" od 2018 roku.

W kategorii najlepszego słuchowiska Teatru Polskiego Radia nagrodę otrzymał Jan Hussakowski za słuchowisko „Samobójstwo samotności" Nedy Neżdany.

Za reżyserię najlepszego konkursowego spektaklu telewizyjnego nagrodę otrzymała Julia Ruszkiewicz za spektakl „Polowanie" Ishbel Szatrawskiej.

Członkowie jury po kolei wymieniali swojego faworyta jednocześnie oddając swój głos. Razem z głosem przekazywali „sakiewkę" z 11 tys. zł. Aby zwyciężyć reżyser musiał otrzymać minimum trzy głosy z komisji. Decyzja zapadła jednomyślnie i prestiżowy Laur Konrada trafił do Jakuba Skrzywanka, reżysera spektaklu „Śmierć Jana Pawła II". Młody reżyser zgarnął więc całą nagrodę i sumę wszystkich woreczków, czyli 55 tys. zł. Widać było wielką radość na twarzy laureata. Był jedynym reżyserem, który pojawił się na Gali, więc możliwe, że domyślał się wygranej, jednak wyraźnie wyglądał na zaskoczonego otrzymaniem wszystkich pięciu głosów.

Reżyser wyszedł na scenę i powiedział: „To chyba moja pierwsza nagroda w Polsce od czasu debiutu, bardzo jestem wzruszony i wdzięczny. Ten spektakl jest wynikiem kilku lat mojej pracy z doskonałymi zespołami, więc w tej chwili myślę o aktorach, z którymi pracowałem. Tysiące kilometrów, setki osób, od których tyle się nauczyłem. Za tę empatię i troskę dziękuję".

Festiwal „INTERPRETACJE" jest miejscem, w którym spotykają się ludzie ze świata teatru. Daje on przestrzeń do dyskusji i wymiany poglądów. Podczas dni festiwalowych poruszane były tematy, dotyczące przyszłości sztuki teatralnej w Polsce i bieżącej sytuacji. Można było poznać wiele osób kształtujących obecny kształt teatru w Polsce, a także posłuchać o doświadczeniu i drodze wschodzących twórców.

Tegoroczna edycja ukazała, problemy jakie są aktualnie poruszane w polskim społeczeństwie. Po wyróżnionych spektaklach możemy zauważyć, że funkcja teatru ewoluuje i nie jest tylko rozrywkowa. Ludzie, zwłaszcza młodzi, oczekują więcej przekazu, łamania pewnych kanonów, norm i paradygmatów. Zwycięstwo „Śmierci Jana Pawła II" pokazuje aprobatę i podziw dla przedstawienia cierpienia i bardzo intymnych, ludzkich momentów. Jest wyrazem nastroju w polskim społeczeństwie, w którym bardzo mocno zakorzeniona jest postać papieża Polaka. Jestem wdzięczny, że mogłem wziąć udział, w tym wyjątkowym wydarzeniu i mam nadzieję, że tego typu inicjatywy będą zmieniać kulturę w naszym kraju na lepsze.

Paweł Guzek
Dziennik Teatralny Warszawa
28 listopada 2022

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia