Najlepsze strony internetowe

Wizytówki kilku trójmiejskich placówek kultury.

Posiadanie strony internetowej jest od kilkunastu lat normą dla polskich firm, od blisko dekady jest normą także w przypadku podmiotów zajmujących się kulturą, i tych instytucjonalnych, i tych całkowicie prywatnych. Postanowiliśmy zajrzeć do sieci i zobaczyć, jak wyglądają internetowe wizytówki kilku trójmiejskich placówek kultury - pisze Tomasz Rozwadowski w Polsce Dzienniku Bałtyckim.

Strona w internecie musi spełniać kilka podstawowych funkcji - oczywiście w przypadku poszczególnych instytucji różne z nich mają większe lub mniejsze znaczenie. Strona musi prezentować instytucję, informować o jej zadaniach, historii, bieżącej działalności i planach, powinna zapewniać kontakt osobom zainteresowanym wstępem na imprezy, współpracą lub dostępem do dodatkowych informacji, powinna także dawać możliwość zakupu biletów czy zarezerwowania wstępu na imprezy. Ważne jest też, by strony były jednakowo wartościowe i pomocne dla wszystkich internautów, zarówno tych, którzy utrzymują stały kontakt z danym miejscem i dobrze je znają, jak i tych, którzy chcą zdobyć tylko podstawowe informacje i zorientować się, jaki program i ofertę ma dany teatr, galeria czy klub.

Dlatego niezbędne są informacje o profilu działalności, dotychczasowych osiągnięciach, o ludziach pracujących w danym miejscu lub współpracujących z nim, o najbliższych planach. Podstawowe znaczenie mają tu dokładnie podane szczegóły organizacyjne, przede wszystkim dokładne daty i godziny rozpoczęcia imprez oraz ceny biletów czy wejściówek.

Biorąc pod uwagę powyższe założenia, wybrałem trzy wyróżniające się strony.

1. Strona kipiąca od informacji, czyli Polska Filharmonia Bałtycka w Gdańsku

Bardzo funkcjonalna, dobrze prowadzona strona. Polska Filharmonia Bałtycka jest ważną instytucją, o różnorodnej aktywności, więc duża liczba dobrze posegregowanej informacji ma tu podstawowe znaczenie. Duża pojemność sal (oprócz dużej sali koncertowej, w kompleksie PFB są jeszcze dwie mniejsze) i spora liczba koncertów czy innych imprez stwarzają konieczność prowadzenia dobrze działającego serwisu sprzedaży biletów. PFB jako pierwsza filharmonia w Polsce wprowadziła mobilny serwis informacyjny do użytku na smartfonach, dzięki któremu można śledzić repertuar i kupować bilety. W sieciowej wersji serwisu biletowego można znaleźć także adresy, godziny otwarcia i telefony kontaktowe tradycyjnych punktów sprzedaży w Gdańsku i w Gdyni.

Znajdziemy tu informacje na temat goszczących w niej artystów, na temat dyrekcji i orkiestry, jest obszerny serwis prasowy. Są też ogłoszenia z ofertami pracy - obecnie filharmonia szuka skrzypka w orkiestrze oraz kasjera sprzedającego bilety. Dla potencjalnych partnerów biznesowych są ogłoszenia o przetargach. Strona funkcjonuje w dwóch wersjach językowych - polskiej i angielskiej.

Szkoda, że nie ma choć fragmentów najbardziej udanych koncertów, które w PFB już się odbyły - mogłyby być magnesem dla potencjalnej publiczności nawet z bardzo daleka.

2. Strona estetyczna, czyli Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie

Od strony funkcjonalnej dobra, zwraca uwagę zwłaszcza gustowną oprawą graficzną. W przypadku instytucji tego typu nie powinno to dziwić, ale tak czy inaczej jest to plus.

Strona ma trzy wersje językowe - polską, angielską i niemiecką. Oczywiście jest serwis dotyczący bieżących wystaw, a także ogłoszenia o warsztatach i konkursach, ale rozbudowana jest również sekcja "Artyści", w której można znaleźć biogramy twórców związanych w przeszłości i dzisiaj z galerią. Umożliwia to zorientowanie się w dorobku PGS, może pomóc też osobom korzystającym ze strony w pracy naukowej czy dziennikarskiej.

3. Strona minimalistyczna, czyli Blues Club w Gdyni

Strona Blues Clubu jest przykładem witryny prowadzonej przez prywatny klub, całkowicie własnymi siłami, ale dobrze spełniającej swoje zadanie.

Nie ma tu fajerwerków, ale wszystko jest na swoim miejscu. Już na stronie startowej widać reklamy najbliższych koncertów i odesłania na facebookowe strony i samego klubu, i prowadzonego przez niego dorocznego Gdynia Blues Festivalu.

Posegregowane osobno są bieżące koncerty oraz cykle imprez prowadzonych w klubie (jamy, Rockofon, Wagabundy). Są informacje o warsztatach muzycznych i czasowo zawieszonym konkursie Gitariada, którego ostatnia jak dotąd edycja zakończyła się w ubiegłym roku przed wakacjami. Klub świadomie i skutecznie wykorzystuje swoją pozycję jedynego stałego w Trójmieście miejsca z bluesem na żywo - na stronie można znaleźć pełną listę dotychczasowych koncertów oraz obszerną galerię zdjęć koncertowych. Dzięki temu dorobek klubu widać dokładnie i w barwnych detalach.

Nie o wszystkich witrynach trójmiejskich instytucji kultury da się powiedzieć tyle dobrego, ale nie ma już takich, które działałyby jako antyreklama. Z pewnością te instytucje, które prowadzą działalność na szeroką skalę i chcą się intensywnie reklamować na zewnątrz, będą nadal udoskonalać i rozbudowywać swoje strony. Pozostali, działający na mniejszą skalę lub mniej sformalizowani, zapewne będą się skupiać na aktywności na Facebooku

Tomasz Rozwadowski
Polska Dziennik Bałtyck
9 lutego 2013

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...