Najpopularniejsza opera słowiańska

"Eugeniusz Oniegin" - reż. Dymitr Bertman - Opera na Zamku w Szczecinie

Jedno z najpiękniejszych dzieł w światowej literaturze muzycznej - po raz pierwszy w powojennej historii szczecińskiej sceny operowej. W tytułowej roli wystąpi baryton Rodion Pogossow, którego głos jest ozdobą najsłynniejszych scen świata, w tym nowojorskiej Metropolitan Opera.

Trudno to sobie wyobrazić, ale Eugeniusz Oniegin– najpopularniejsza opera słowiańska – nie był wystawiony w powojennej historii szczecińskiej sceny.W roku 1993 odbyła się jedynie jego koncertowa prezentacja, opromieniona znakomitymi kreacjami wokalnymi Romy Jakubowskiej-Handke (Tatiana) i Marcina Bronikowskiego (Oniegin).

Choćby z tego powodu nadchodząca premiera będzie w dziejach Opery na Zamku wydarzeniem wyjątkowym. Dodatkową atrakcję stanowi gościnny występ w tytułowej partii znakomitego barytona Rodiona Pogossova, którego głos jest ozdobą najsławniejszych scen świata z nowojorską Metropolitan Opera na czele. Premiera będzie też kolejną koprodukcją realizowaną przez Operę na Zamku – tym razem z Teatrem Operowym w Kaliningradzie. Honorowym patronatem objął wydarzenie ambasador Federacji Rosyjskiej w Polsce Alexander Alekseev i marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.

Piotr Czajkowski określił swoje arcydzieło mianem scen lirycznych, uwypuklając kameralny, niemal psychologiczny wymiar utworu opartego na kanwie poematu Puszkina. Historia Oniegina i Tatiany to modelowy przykład mijania się uczuć, czego konsekwencją jest miłość nieodwzajemniona i odrzucona oraz dojmujące poczucie osamotnienia i duchowej pustki. Głęboki pesymizm unoszący się nad całą spuścizną rosyjskiego romantyka ma źródło zarówno w melancholijnej osobowości tego twórcy, jak i jego dramatycznym życiu osobistym zakończonym samobójczą śmiercią. Głęboko poruszające emocje i finalny wymiar Eugeniusza Oniegina ociepla jednak muzyka – pełna wspaniałych tematów i urzekających melodii, subtelnie przenikniętych duchem rosyjskiego folkloru. Na uwagę zasługuje również spektakularne polonicum, jakim jest efektowny, zamaszysty polonez z III aktu opery.

Skomponowany w roku 1877 Eugeniusz Oniegin początkowo wolno torował sobie drogę do światowej sławy. Przełom przyniosły dopiero lata 90. XIX stulecia i wybitne premiery wykonywane pod batutą mistrzów tej miary co Gustav Mahler i Arturo Toscanini. Obecnie jest to jedna z najczęściej wystawianych i najbardziej kochanych przez publiczność oper.

(-)
Materiały Opery
19 marca 2013

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...