Największe tournee spektaklu "Macbeth"

"Macbeth" Brala w Wielkiej Brytanii

Spektakl "Macbeth" w reżyserii Grzegorza Brala, dyrektora artystycznego Teatru Studio, gości i święci triumfy na światowych scenach. Wrześniowe pokazy na deskach warszawskiego teatru będą otwierać największe tournee w Wielkiej Brytanii

 „Macbeth”, który powstał we współpracy z Royal Shakespeare Company oraz największą światową gwiazdą śpiewanej muzyki polifonicznej z Korsyki, zespołu „A Filetta”, to kolejny eksperyment założonego w 1996 przez Annę Zubrzycki i Grzegorza Brala Teatru Pieśn Kozła, który współtworzą aktorzy ze Szkocji, Walii, Anglii, Finlandii i Polski. Spektakl jest próbą odkrycia muzyczności w poezji Szekspira i odnalezienia korzeni tragedii (nazwa grupy - z greckiego "tragon ode" - pieśń kozła). Pierwszy pokaz pracy nad projektem odbył się w 2007 roku w Swan Theatre w Stratfordzie. Od momentu premiery w listopadzie 2008 roku przyciąga setki widzów z Polski i zagranicy.

reżyseria: Grzegorz Bral, kostiumy: Cristina Gonzalez, scenografia: Mira Żelechower-Aleksiun, Grzegorz Bral, światła: Robert Baliński, instrumenty: Rafał Habel, muzyka: zaaranżowana na podstawie pieśni zespołu A Filetta z Korsyki,
występują: Faroque Khan, Ewan Downie, Gabriel Gawin, Kacper Kuszewski, Ian Morgan, Anu Salonen, Anna Zubrzycki i Rafał Habel (instrumenty)

„Macbeth” w Teatrze Studio:
28-30 września, godz. 18.00
1 października, godz. 18.00


O Grzegorzu Bralu:
Od stycznia 2010 r. dyrektorem artystycznym Teatru Studio w Warszawie jest Grzegorz Bral. Reżyser, pedagog, aktor. Od 1996 - dyrektor artystyczny i założyciel Teatru Pieśń Kozła, od 1997 - prezes i założyciel Stowarzyszenia Charytatywnego ROKPA POLSKA, od 2002 prezes Stowarzyszenia Kultury Teatralnej Pieśń Kozła, od 2004 dyrektor artystyczny i wykładowca studiów podyplomowych MA in Acting Techniques we współpracy z Manchester Metropolitan University, od 2005 - dyrektor artystyczny i założyciel  „Brave Festival. Przeciw wypędzeniom z kultury”.
Bral stworzył teatr, będący jednym z najciekawszych i najbardziej znaczących przedstawicieli nowej polskiej awangardy teatralnej ostatnich lat. Wypracował własną, unikalną technikę pracy. Jego spektakle powstają podczas długiego okresu poszukiwań, każdemu kolejnemu projektowi artystycznemu towarzyszy nowa technika treningu aktorskiego. Swoją pracą pedagogiczną i corocznie organizowanymi warsztatami przyciąga aktorów oraz reżyserów z całego świata. Wielu z nich inspiruje się autorską „techniką koordynacji”, stworzoną przez Brala. Siedem z piętnastu szkół aktorskich w Wielkiej Brytanii włączyło jej elementy do swoich programów. Najbliższe warsztaty prowadzone przez Grzegorz Brala w Barbican w Londynie odbędą się w listopadzie 2010) - lista oczekujących wydłuża się z każdym kolejnym tygodniem.
 W styczniu 2010 br. Grzegorz Bral został wyróżniony zaproszeniem do komitetu zajmującego się kwestią ratyfikacji przez Polskę Konwencji UNESCO dotyczącej ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego. W marcu tego roku teatr Brala otrzymał Nagrodę Międzynarodowego Instytutu Teatralnego ITI za popularyzację polskiej kultury teatralnej za granicą, a w 2009 roku został nominowany do Europejskiej Nagrody Teatralnej w kategorii Nowe Rzeczywistości Teatralne (Premio Europa per il Teatro / New Theatrical Realities). W 2005 roku otrzymał z rąk Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego odznakę honorową „Zasłużony dla kultury polskiej”.

Wyreżyserowany przez Brala spektakl „Kroniki – obyczaj lamentacyjny” zdobył w 2004 roku główne nagrody na Edinburgh Festival Fringe 2004: Best International Show, Scotsman Fringe First, Herald Angel. Gościł m.in. w LaMaMa Theatre w Nowym Jorku (kwiecień 2004), w Barbican w Londynie (maj 2005) i w Los Angeles (UCLA, październik 2005), a w 2006 roku odbył tournee po Australii.

(-)
Materiały Teatru
22 września 2010

Książka tygodnia

Białość
Wydawnictwo ArtRage
Jon Fosse

Trailer tygodnia