Napaść na spektakl Jelinek
"Schutzbefohlene performen Jelineks Schutzbefohlene" - reżyseria Tina Leisch, Bernhard Dechant15 kwietnia podczas spektaklu Elfriede Jelinek „Schutzbefohlene performen Jelineks Schutzbefohlene" wystawianym w auli Uniwersytetu Wiedeńskiego, na widownię, na której znajdowało się około 700 osób wdarła się duża ponad trzydziestoosobowa grupa osób związanych z nurtem identytaryzmu - ruchem Europejskiej Nowej Prawicy. Zaatakowali niczego nie spodziewających się widzów, oblewali sztuczną krwią, rozrzucali ulotki o tematyce ultra prawicowej z hasłem „Wielokulturowość zabija", rozwinęli transparenty i wznosili rasistowskie okrzyki.
Zanim przyjechała wezwana do zajścia policja, ekstremiści zdążyli uciec. Jak stwierdził rzecznik wiedeńskiej policji Thomas Keiblinger wskutek starć z częścią publiczności napastnicy zostali wyparci z audytorium. Wielu widzów, jak i występujących na scenie uchodźców zostało pobitych i poturbowanych.
Identytaryści opowiadają się za zachowaniem etnicznej i kulturowej tożsamości jako głównej ideologicznej zasady. Policja nadal poszukuje sprawców. Trzech podejrzanych zostało zatrzymanych po incydencie na terenie Uniwersytetu i ich tożsamość została już ustalona. Według Keiblingera obecnie policja analizuje liczne zdjęcia i filmy nakręcone telefonami komórkowymi.
„Podopieczni" to, znany również w Polsce, dramat napisany przez laureatkę literackiego Nobla w 2012 roku. Autorka podejmuje w nim temat napływających do Europy uchodźców, zmuszonych do porzucenia swoich domów wskutek wojen, krwawych lokalnych konfliktów, głodu, prześladowań religijnych, na podłożu politycznym czy rasowym. Autorka udziela im głosu. Napisany przez nią współczesny chóralny wielogłos adresowany jest do europejskich odbiorców i zawiera opowieści dotyczące przebytych przeżyć i doświadczeń. Jelinek nie koncentruje się jedynie na bieżących wydarzeniach, a rozpościera swój dramat pomiędzy aktualnością a szerokim kontekstem kulturalnym.
Prapremiera światowa sztuki Jelinek odbyła się w hamburskim Thalia Theater w reżyserii Nicolasa Stemanna. Jego inscenizacja została wybrana jako jeden z najlepszych spektakli na berlińskim Theatertreffen 2015. Podobnego uznania spektakl doczekał się na najważniejszym festiwalu dramatu niemieckojęzycznego Mülheimer Theatertage.
Polska prapremiera nosi tytuł „Podopieczni" i została wyreżyserowana w listopadzie 2015 r. przez Katarzynę Deszcz w Teatrze Nowym w Zabrzu, a w kwietniu 2016 Paweł Miśkiewicz zrealizował go w Starym Teatrze w Krakowie. W wiedeńskim przedstawieniu wzięli udział uchodźcy z Syrii, Afganistanu i Iraku.
Uniwersytet Wiedeński napisał na swoim facebooku: „Ani uchodźcy, ani uniwersytet ÖH Uni Wien nie dadzą się zastraszyć skrajnej prawicy. Nadal będziemy przeciwstawiać się wszelkim formom faszyzmu...".