Neurotyczny idealista

"Obcy Król" - reżyseria: Aldona Figura - Laboratorium Dramatu

Władysław Warneńczyk, młody idealista i syn wybitnego ojca staje na czele pogrążonego w kryzysie państwa. Zderza się ze światem intryg politycznych, zakulisowych rokowań i makiawelicznych postaci. Biskup próbuje ograniczyć jego władzę, papież naciska, by rozpoczął wojnę z Turkami, węgierska szlachta ofiarowuje mu koronę. Władysław wbrew otoczeniu stara się pozostać wierny ideałom rycerskim i wizji świata, w którym Dobro walczy ze Złem.

„Obcy Król” to historia zmagań młodego człowieka z rzeczywistością, opowieść o polskim Hamlecie, nie potrafiącym odnaleźć się w swojej epoce. Dramat opowiada również o mechanizmach władzy, która dla bohaterów sztuki jest zarówno namiętnością, jak i nieuleczalną chorobą. 

Zainteresowałam się „Obcym królem”, ponieważ ukazuje on postaci historyczne w nowoczesny sposób - jako ludzi z ich rozterkami, słabościami i namiętnościami - a równocześnie odsłania ponadczasowe mechanizmy polityczne. Jest to próba zmierzenia się z polską historią, ale i próba rozmowy o dzisiejszych czasach. Najważniejsza w sztuce Cyryla jest jednak postać Władysława, neurotycznego idealisty, który nie jest politykiem, jak wszyscy wokół. Warneńczyk widzi świat w czarno-białych barwach, mętne wody polityki budzą w nim odrazę. Jako chrześcijaninem, wierzy, że musi służyć Bogu, choć widzi, że duchowni, traktują wiarę jako przykrywkę dla walki o władzę, zaszczyty i bogactwo. Władysław nie może się z tym pogodzić, nie potrafi w ten sposób funkcjonować, ale rozumie, że jako król i władca powinien. – mówi Aldona Figura, reżyserka spektaklu.

(-)
Materiały Teatru
26 września 2009

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...