Nie tylko dla wybranych

XII Festiwal Sztuki Reżyserskiej Interpretacje w Katowicach

Interpretacje już nie tylko dla wybranych. Bilety nareszcie tańsze! 14 marca, startuje XII Festiwal Sztuki Reżyserskiej Interpretacje. Nareszcie stał się festiwalem dla wszystkich - bilety będą o wiele tańsze a wszystkie sztuki konkursowe, tak jak poprzednio, zostaną wystawione dwa razy. A będzie co oglądać

Wprawdzie na pierwszy rzut oka program tegorocznego festiwalu może się wydać odkurzaniem klasyki - Czechowa, Bohomolca czy Gogola, jednak nie będzie to konkurs na uwspółcześnienie tekstów sprzed lat. Zapowiada się drapieżna konkurencja na śmiałe i dojrzałe, mimo młodego wieku reżyserów, interpretacje. Zresztą już w zeszłym roku faworytem konkursu była "Sprawa Dantona" Jana Klaty, który brawurowo wyciągnął ze scenicznego niebytu sztukę Stanisławy Przybyszewskiej. Teraz walka między szóstką finalistów (piątka reżyserów zaproponowana przez dyrektora festiwalu oraz jeden spektakl z województwa śląskiego wskazany przez dziennikarzy) zapowiada się wyrównana.

- Wytypowana przeze mnie i Jacka Sieradzkiego piątka to, posługując się terminologią z gier, talia z pięcioma asami (co nie jest oczywiście możliwe). Lepiej pewnie zabrzmi, jeśli powiem, że będzie to walka między damami i królami, bowiem młoda generacja nie ma już jednego wyraźnego lidera - mówił wczoraj Łukasz Drewniak, współpracownik dyrektora artystycznego festiwalu Jacka Sieradzkiego.

Interpretację klasyki pokaże w Katowicach Agnieszka Olsten, która z wrocławskim zespołem Teatru Polskiego przygotowała " Samsara Disco". To spektakl, w którym pozorną nudę i statyczność Czechowa ("Iwanow") dopełniła komentarzem z współczesnego tekstu "Życie owadów" Wiktora Pielewina, zapowiadając "zderzenie kultury duchowej z popem". Drugą damą w konkursie będzie Barbara Wysocka i jej reakcja na lekturę Bohomolca. Zobaczymy pozbawionych dydaktyzmu " Pijaków". Wysocka przenosiła jednak akcję z sarmackiego dworku gdzieś między garaże epoki Gierka.

Krzysztof Rekowski, który na Interpretacjach pojawi się po raz drugi, pokaże tym razem " Panny z Wilka". Reżyser skoncentrował się w nich na postaci Wiktora Rubena, w którym dostrzegł dzisiejszego samotnego i niedojrzałego 30-latka.

Kto jest złakniony współczesnej dramaturgii, powinien koniecznie kupić bilet na " Ostatniego takiego ojca" Artura Pałygi, znanego w naszym regionie z tekstów dla Teatru Polskiego w Bielsku-Białej. W tym spektaklu reżyser Łukasz Witt-Michałowski eksperymentuje nie tylko na scenie, ale i na widowni, którą uczynił ruchomą. Drugim, tym razem oficjalnym reprezentantem naszego województwa jest reżyser Łukasz Czuj. Najstarszy tegorocznym gronie (rocznik 1969), pokaże widowiskową, słodko-gorzką fantazję na temat " Rewizora" Gogola.

Na sam koniec festiwalu czeka nas spektakl posklejany z monologów ludzi, którzy zostali zmuszeni do zmiany płci i tożsamości. Scenariusz " ID" Marcin Liber przygotował, opierając się na reportażach Angeliki Kuźniak i Renaty Radłowskiej oraz fragmentach powieści "Łaskawe" Jonathana Littella.

Jak do tej pory każdy spektakl konkursowy Interpretacji będzie grany dwukrotnie (trzy spektakle kameralne w sali Studia Telewizyjnego oraz trzy na dużej scenie Teatru Śląskiego). Publiczność ucieszy zapewne niższa cena biletów - od poniedziałku kupimy je w cenie 30 zł za pokaz konkursowy i 70 zł na pokazy mistrzowskie (tu zmian brak). A co otworzy i zamknie festiwal? Na rozpoczęcie będzie spektakl Agnieszki Glińskiej (która zasiądzie też w jury) - " Sztuka bez tytułu" Teatru Współczesnego z Warszawy. Na finał premierowy rarytas - " Gdy nocą przybyłem do Widawy czyli Opis obyczajów III" w reżyserii Mikołaja Grabowskiego wystawiony u nas zaraz po ogólnopolskiej premierze.

W programie imprez towarzyszących tylko jedna propozycja, za to wyjątkowo cenna - przeznaczony dla widzów dorosłych "histeryczny", jak mawia reżyser, projekt Radosława Rychcika "Samotność pól bawełnianych" Teatru im. Żeromskiego z Kielc. Transakcję między dealerem a klientem zaplanowano 17 marca w Klubie Muzycznym "Cogitatur".

Laur Konrada, czyli nagrodę dla najlepszej interpretacji reżyserskiej, zostanie przyznany w niedzielę 21 marca.

Aleksandra Czapla-Oslislo
Gazeta Wyborcza Katowice
17 lutego 2010

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia