Nieskończenie wielkie możliwości kreacyjne

26. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Lalkarskiej

26. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Lalkarskiej rozpocznie się w czwartek 22 maja i potrwa cztery dni. Ambicją bielskiego festiwalu jest stymulowanie twórczości, konfrontowanie języka lalkowej ekspresji z pokrewnymi dyscyplinami sztuki, otwieranie się na nowe przestrzenie i artystyczne poszukiwania.

W tym roku Banialuka zaprezentuje 24 spektakle z 15 teatrów z 12 krajów świata: Portugalii, Holandii, Włoch, Czech, Niemiec, Izraela, Rosji, Ukrainy, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Indonezji i oczywiście Polski. Towarzyszyć im będą wystawy, seminarium, warsztaty oraz pokaz filmu. W ciągu czterech dni obejrzymy: "Krainę czarów" portugalskiego Teatro de Marionetas do Porto; najnowszy spektakl niemieckiego mistrza animacji, Franka Soehnle "Wunderkammer" stworzony we współpracy z Alice Therese Gottschalk i Raphaelem Mürle; izraelskiego "Dybbyka" inspirowanego obrazami Chagalla; stworzony z ogromnym rozmachem rosyjski "Płaszcz"; zrealizowany bez słów "Tranzyt" z Holandii; opowiadaną przez maszyny i ludzi "Kruchość" z Hiszpanii; czy ascetyczny acz niezwykle zabawny "Stół" z Wielkiej Brytanii. Dzieciom do gustu przypadną przede wszystkim "Budulinek" z Czech oraz "Czarna owca" z Włoch. Polskę na festiwalu reprezentować będą "Światełko" w reżyserii Mariana Pecki z Opolskiego Teatru Lalki i Aktora, "Najmniejszy bal świata" w reżyserii Pawła Aignera z Teatru Baj Pomorski oraz "Słoń i kwiat" Grupy Coincidentia z Białegostoku. Również Banialuka zaprezentuje swoje najnowsze spektakle: "Sen nocy letniej", "Małą Syrenkę", ostatni spektakl zrealizowany przez Petra Nosalka, oraz "Pierścień i różę". W tym roku widowisko plenerowe oparte na dramatach Williama Szekspira przygotują artyści z Lwowskiego Akademickiego Teatru Woskresinnia. Gwarantujemy, że spektakl prezentowany na placu Chrobrego, skierowany do widzów w każdym wieku będzie niezwykle atrakcyjny wizualnie. Na zakończenie festiwalu zaprezentujemy teatr z Indonezji. Jawajski teatr cieni o nazwie wayang kulit oparty na eposie "Ramajana" w wykonaniu dalanga Ki Seno Nugroho i gamelanu Warga Laras z Yogyakarty to wydarzenie, którego nie wolno przegapić. Wayang kulit w roku 2003 został wpisany na listę Arcydzieł Oralnego i Niematerialnego Dziedzictwa Ludzkości UNESCO. Prezentowane podczas festiwalu spektakle będą oceniane przez międzynarodowe jury złożone z osobistości świata teatru: Bożena Sawicka, Julia Skuratova, Łukasz Drewniak, Tadeusz Kornaś, Janusz Ryl-Krystianowski. Nagrody pieniężne dla wyróżnionych przedstawień ufundowali: Prezydent Miasta Bielska-Białej (Grand Prix) oraz Anga Uszczelnienia Mechaniczne Sp. z o.o. w Kozach, Bielskie Zakłady Obuwia Befado Sp. z o.o., Tauron - Dystrybucja.

Obok głównego festiwalowego nurtu Banialuka przygotowała szereg wydarzeń towarzyszących. 24 maja Frank Soehnle spotka się z instruktorami teatralnymi, dla których wspólnie z twórcami spektaklu "Wunderkammer" przygotował jednodniowe warsztaty. Już od 17 maja w Bielskiej Galerii BWA będzie można podziwiać lalki oraz elementy plastyczne stworzone do przedstawień Banialuki w ostatniej dekadzie m. in. przez Joannę Braun, Danutę Kierc, Zofię de Inez, Evę Farkasovą, Julię Skuratową, Mikołaja Maleszę, Aleksandra Maksymiuka, czy Pavla Hubickę. W foyer Banialuki pojawią się prace przysłane z całej Polski do konkursu na plakat 26. edycji festiwalu. Na konkurs wpłynęło 368 plakatów, autorką najlepszego jest Anna Skalska. To jej praca promuje tegoroczną edycję festiwalu. Kolejną wystawę, tym razem w Domu Kultury im. Wiktorii Kubisz przygotowują studenci wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych. Zaprezentują oni własne prace plastyczne, które zostały przygotowane we współpracy ze studentami Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej we Wrocławiu. Współpracujące z Banialuką Bielskie Stowarzyszenie Artystyczne Teatr Grodzki 23 maja zaprosi festiwalowych gości na seminarium poświęcone bogactwu ekspresji niewerbalnej, które poprowadzi Agnieszka Szymańska z Instytutu Teatralnego z Warszawy. 24 maja w Kubiszówce odbędzie się pokaz filmu będącego zapisem ostatniego spektaklu japońskiego lalkarza Hoichi Okamoto. Pracę nad przedstawieniem przerwała śmierć artysty. Film miał swoja premierę w roku po śmierci Okamoto, w roku 2011.

W zamierzeniu organizatora wypełniony po brzegi program czterodniowego festiwalu ma udowodnić, że w teatrze lalek możliwości kreacyjne są nieskończenie wielkie, że właśnie tu można stwarzać świat od początku, według własnych reguł.

Festiwal finansują: Gmina Bielsko-Biała oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Finansowego wsparcia udzieliły również instytuty kultury oraz ambasady (Ambasada Izraela w Warszawie, Ambasada Indonezji w Warszawie, Ambasada Portugalii i Instytut Cames w Warszawie oraz Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej), a także lokalni sponsorzy (Aqua S.A. w Bielsku-Białej, Zakłady Tłuszczowe Bielmar Sp. z o.o. w Bielsku-Białej, Nemak Poland Sp. z o.o. w Bielsku-Białej, oraz Polmotors Sp. z o.o. w Mazańcowicach).

(-)
Materiał Teatru
25 kwietnia 2014

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia