Niezmienność istoty władzy

"Miarka za miarkę" - reż. Oskaras Koršunovas - Teatr Dramatyczny m.st. Warszawy

Źle się dzieje w Wiedniu, moralny upadek i korupcja paraliżują kraj. Książe Wincencjo przekazuje władzę w ręce namiestnika. Angelo, by uzdrowić państwo, kręci na mieszkańców bicz z paragrafów – więzienia szybko zapełniają się skazanymi. Jednym z nich jest Claudio, oczekujący wyroku śmierci za spłodzenie nieślubnego dziecka. Wincencjo powraca w przebraniu mnicha i obserwuje rozwój sytuacji.

Sztuki Szekspira mają w sobie uniwersalne matryce, które można przystosować do współczesności. Dzięki temu, paradoksalnie, uzyskujemy często bardziej aktualny obraz rzeczywistości niż w literaturze współczesnej. Obraz, który pozwala nam uświadomić sobie skalę naszej teraźniejszości, bo jest pokazany poprzez najważniejsze mechanizmy rządzące światem.

Na ogół nie czujemy teraźniejszości, żyjemy przyszłością lub przeszłością, misja teatru jest uświadomienie nam, co dzieje się tu i teraz. Teatr nadaje teraźniejszości sens, a Szekspir idealnie do tego pasuje. Przez jego pryzmat oglądam dzisiejszy świat.

Siłą Szekspira jest również umiejętność podwójnego kodowania - poprzez świetne opowieści pokazuje nam prawdy o człowieku i świecie. Dramaty Szekspira, mimo upływu lat, są ciągle żywe, bo pisał je w trakcie prób, z zespołem teatralnym i uwzględnieniem oczekiwań widzów.

„Miarka za miarkę" to opowieść o władzy, jej dramacie i absurdach. Podstawowa kwestia to opozycja: władza a moralność. Szekspir pyta, czy rządzący mogą być sprawiedliwi i moralni, czy też wykorzystują moralność, by zdobyć i sprawować władzę. Myślę, że to dziś w Polsce bardzo aktualne pytania, ale nie tylko w Polsce. Mechanizmy sprawowania władzy nie zmieniły się od czasów Szekspira, stały się bardziej subtelne, zmieniły się idee, które za nią stoją, ale to nie zmienia istoty władzy. Po prostu dziś władza jest bardziej przypudrowana.

Oskaras Koršunovas - wystawia m. in.: na Litwie, we Francji i Włoszech, w Rosji, Szwecji, Polsce i Norwegii. Zdobywca wielu nagród za reżyserię (m.in.: First Fringe i Herald Angels w Edynburgu, Europe Theatre Prize for New Realities, nagrody na Festiwalu "Kontakt" w Toruniu, nagrody dla najlepszego reżysera sezonu w Norwegii i na Litwie). W 1998 roku założył Teatr Oskarasa Koršunovasa, w którym repertuar jest oparty na współczesnym dramacie i klasyce. Reżysera, który stworzył swój rozpoznawalny język sceniczny, interesuje teatr, który odbija teraźniejszość, a czasem również przepowiada przyszłość i ostrzega nas.

(-)
Materiał Teatru
29 marca 2016

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia