Nowa interpretacja Moliera w Polskim

"Skąpiec" - reż. Ewelina Marciniak - Teatr Polski im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy

Nową interpretację klasycznego dramatu Moliera "Skąpiec" przygotowała w Teatrze Polskim w Bydgoszczy Ewelina Marciniak. Tekst klasycznego dramatu Moliera stał się punktem wyjścia do stworzenia całkiem współczesnego przedstawienia.

- To całkowicie nowa odsłona znanej sztuki, gdyż dla autorów tekst Moliera stał się jedynie inspiracją do napisania współczesnej sztuki. Tematem wciąż jest jednak skąpstwo i pieniądze, ale problemy te są przeniesione w czasy współczesnego kapitalizmu - zaznaczył Paweł Sztarbowski dyrektor programowy Teatru Polskiego w Bydgoszczy.

Jak podkreślają twórcy spektaklu, reżyserka Ewelina Marciniak i dramatopisarz Michał Buszewicz, molierowski "Skąpiec" oprócz niepodważalnych walorów komedii, posiada również bardzo silny potencjał dramatyczny. Oryginalny tekst Moliera, "od nowa napisany" przez Buszewicza na potrzeby bydgoskiej inscenizacji, z oryginałem łączą głównie imiona bohaterów i ich cechy charakteru, nadane 300 lat temu przez francuskiego dramatopisarza.

- Pod wiadomą cechą tytułowego bohatera - Harpagona, oprócz osobistej zachłanności kryje się także szereg produkowanych przez niego zależności, którymi jego dzieci przywiązane są do ojca; innego przywiązania znacznie trudniej będzie nam szukać. Młodzi kochankowie znajdują się już w zupełnie innym porządku logicznym niż prosta ekonomia posiadania i wydawania, w ich świecie wydawanie nie musi się wiązać z posiadaniem jakiegokolwiek kapitału - przypomniał Michał Buszewicz.

Jak podkreślił dramatopisarz, zadłużenie finansowe, emocjonalne, żarłoczność i seksualność w dramacie wymykają się spod kontroli, są gestem buntu wobec postawy Harpagona.

- We współczesnej wariacji na temat klasycznego tekstu Moliera staramy się wyciągnąć jak najdalej idące wnioski z zapisanych przez autora sytuacji. Zbadać rolę posiadania, tonięcia w długach, pragnienia, transakcji, czy zachłanności w pogłębianiu emocjonalnego chaosu, nie odbierając sobie szansy mierzenia się z gatunkiem komediowym - zaznaczył Buszewicz.

Prapremiera spektaklu odbyła się podczas jesiennego 7 Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego "Dialog" we Wrocławiu, a pokaz premierowy zaprezentowano w czwartek, w bydgoskim Teatrze Polskim. Jak zaznaczyła dyrekcja bydgoskiej sceny, ze względu na "duże nasycenie sztuki nagością", przedstawienie przeznaczone jest dla widzów dorosłych.

Ewelina Marciniak reżyserowała już m.in. w krakowskim Starym Teatrze ("Wynajem" na podstawie tekstu Nisa-Momme Stockmana), wałbrzyskim Teatrze im. Szaniawskiego ("Proces berentyzacji"), warszawskim Teatrze Rozmaitości (czytanie tekstu "Zarys historii miłosnej"), Instytucie Teatralnym ("Mocarz" Stanisława Brzozowskiego), Teatrze Polskim w Bielsku-Białej ("Zbrodnia" Michała Buszewicza inspirowana opowiadaniem Witolda Gombrowicza "Zbrodnia z premedytacją") czy gdańskim Teatrze Wybrzeże ("Amatorki" Elfride Jelinek).

Bydgoska publiczność miała okazję zobaczyć "Zbrodnię" podczas ubiegłorocznego Festiwalu Prapremier Bydgoszcz 2012, gdzie Ewelina Marciniak zdobyła nagrodę za reżyserię, a Jaśmina Polak nagrodę aktorską za rolę córki.

(-)
(PAP)
29 listopada 2013

Książka tygodnia

Białość
Wydawnictwo ArtRage
Jon Fosse

Trailer tygodnia