Nowe oblicze "Interpretacji"

13. Ogólnopolski Festiwal Sztuki Reżyserskiej Interpretacje

Od 27 marca, do 3 kwietnia Katowice będą stolicą młodej sztuki reżyserskiej. Podczas XIII ogólnopolskiego festiwalu "Interpretacje" swe prace zaprezentuje w konkursie sześcioro młodych reżyserów. Są to: Wojciech Klemm, Radosław Rychlik, Natalia Korczakowska, Atilla Keresztes, Artur Tyszkiewicz i Monika Pęcikiewicz

Po raz pierwszy w gronie konkursowiczów pojawił się obcokrajowiec, Węgier z paszportem rumuńskim. „Iwonę, księżniczkę Burgunda" w jego reżyserii i w wykonaniu Teatru Śląskiego w Katowicach wskazali recenzenci regionalni. Pozostałe spektakle konkursowe komisja kwalifikacyjna wybierała spośród przedstawień zrealizowanych poza województwem śląskim. W konkursie „Interpretacji" zaprezentują się też zespoły Narodowego Starego Teatru z Krakowa, Teatru Dramatycznego z Wałbrzycha, Teatru Rozmaitości i Teatru IMKA z Warszawy oraz Teatru Polskiego z Wrocławia.

- Chcieliśmy, by każdy spektakl był inny i sam się bronił. Byłbym szczęśliwy, gdyby po przeglądzie okazało się, że młody teatr polski jest po prostu szalenie różnorodny – mówi Jacek Sieradzki, dyrektor artystyczny „Interpretacji". W odróżnieniu od poprzednich edycji festiwalu, przedstawienia będą prezentowane nie tylko na scenie Teatru Śląskiego, ale również w chorzowskim Teatrze Rozrywki, w studiu Telewizji Katowice i na terenie dawnej kopalni Katowice, gdzie w 2012 roku ma otworzyć podwoje Muzeum Śląskie.

Nowością jest też rozszerzony skład jury. Obok reżyserki Iwony Kempy (zwyciężczyni „Interpretacji" w 2008 r.), scenografki Barbary Hanickiej, aktora i reżysera Jerzego Stuhra, reżysera Pawła Łysaka i kompozytora Michała Litwińca – o przyznaniu nagród decydować będzie także pięcioro widzów. „Społeczne jury" wyłonione zostało w styczniu.

Po raz pierwszy też festiwal rozpoczął się prologiem. 20 lutego Anna Augustynowicz, pierwsza w trzynastoletniej historii imprezy zdobywczyni „Lauru Konrada" (Swinarskiego), zaprezentowała jako spektakl mistrzowski „Migrenę" w wykonaniu Teatru Współczesnego w Szczecinie. Kolejne dwa mistrzowskie spektakle stanowić będą klamrę imprezy. Na inaugurację w chorzowskiej Rozrywce zobaczymy przedstawienie „Babel" Teatru Polskiego w Bydgoszczy w reżyserii Mai Kleczewskiej (laureatki „Interpretacji" w 2006 r.), a na zamknięcie festiwalu dwukrotnie, 2 i 3 kwietnia, na scenie Teatru Śląskiego — „Tango" w reżyserii Jerzego Jarockiego z Teatru Narodowego w Warszawie.

W tym roku pojawią się też trzy eksperymentalne w formie, pozakonkursowe, przedstawienia. Pokazują ciekawe działania sceniczne reżyserów średniego pokolenia („Dzienniki rowerowe" Piotra Cieplaka), zwrot teatru w stronę form muzycznych i zmieniającą się w związku z tym funkcję reżysera („Siekiera! Tańce polskie w tonacji punk" Łukasza Czuja) oraz próbę połączenia słowa z rytmiczno-plastyczną instalacją („Noże w kurach" Weroniki Szczawińskiej). Po raz pierwszy „Interpretacje" mają również swoją Fan Page na portalu społecznościowym facebook.

Danuta Lubina-Cipinska
Rzeczpospolita
26 marca 2011

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...