Nowe znaczenia lalki w teatrze i sztukach performatywnych

Międzynarodowa Konferencja Naukowa – Lalka Nova - Wrocław, 04 — 07 listopada 2021

Międzynarodowa konferencja naukowa jest kierowana do wykładowców i studentów uczelni wyższych, artystów, dyrektorów teatrów, naukowców w różnych dziedzinach nauki, widzów teatralnych oraz wszystkich pasjonatów materii ożywionej.

Zapraszamy do zgłaszania referatów o charakterze zarówno naukowym, jak i performatywnym.

Czas prezentacji jednego referatu nie powinien przekraczać 20 minut. Termin nadsyłania abstraktów (do 1200 znaków) upływa 30 września 2021. Wyniki naboru zostaną podane do 10 października 2021. Podczas międzynarodowej konferencji naukowej podstawowym językiem komunikacji jest język angielski.
Wydział Lalkarski Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie, filia we Wrocławiu serdecznie zaprasza!
Nasze rozważania zostaną skoncentrowane w strukturze modułów tematycznych:

Nowe znaczenia możemy nadawać LALCE wtedy, kiedy dobrze zrozumiemy historię LALKI. Rzeźby sakralne, marionetki lub pacynki stosowane w przedstawieniach ulicznych, albo figuralny gabinet Oskara Schlemmera to lustra, które odbijają charakter oraz potrzeby społeczeństwa w swoich czasach.
W jaki sposób możemy wykorzystać to dziedzictwo diagnozując społeczeństwo współczesne i tworząc dlań lustro nowe – tworząc LALKĘ NOVĄ?

Nowe znaczenia możemy nadawać LALCE również wtedy, kiedy poddamy analizie teatr współczesny – teatr wpisany w estetykę performatywności przez Erikę Fischer - Lichte, rozpostarty między performansem oraz życiem codziennym przez Richarda Schechnera, wreszcie rozumiany na zasadzie immersive art.

Jaki rodzaj LALKI warunkuje teatr współczesny? A może jaki rodzaj teatru współczesnego warunkuje
LALKA NOVA?

Nowe znaczenia, które nadajemy LALCE, na pewno warunkują nowe znaczenia aktora – od zawsze autora, poruszacza, animatora. Lecz już Edward Gordon Craig deprecjonuje wartość aktora i rzuca mu w twarz nadmarionetę, która jednak do teraz pozostaje tylko marzeniem. Czy pozostanie nadal? Jaki jest status relacji LALKI oraz aktora w teatrze współczesnym? Kto kogo animuje? Jakie nowe zasady w grze aktora wprowadza LALKA NOVA?

Nowe znaczenia, które nadajemy LALCE, prawdopodobnie stanowią konsekwencję rozwoju nowych technologii.
Dokonania w takich dziedzinach nauki, jak mechanika, automatyka, elektronika, sensoryka, cybernetyka, informatyka stwarzają nieograniczone możliwości w odniesieniu do sztuki współczesnej,
do teatru współczesnego – również do współczesnego teatru LALEK W jaki sposób rozwój nowych technologii może warunkować rozwój LALKI NOVEJ?

Nowe znaczenia, które nadajemy LALCE, stanowią też podstawę rozmowy na temat krytyki antropocentryzmu w sztuce współczesnej.
Czy człowiek jest zdolny do tworzenia sztuki bez swojego sprawstwa, bez swojego uczestnictwa, bez swojego odbioru?
Czy performanse zwierzęce (nierzadko niejednoznaczne moralnie), roślinne, performanse z zastosowaniem innych obiektów stanowiące przejaw krytyki antropocentryzmu, mają sens, jeżeli ich koncepcja jest tworzona przez człowieka? I co ma do tego LALKA NOVA?

Nowe znaczenia nadajemy LALCE także na Wydziale Lalkarskim Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie, Filia we Wrocławiu. Chcemy przedstawić to, co zawsze było, co jest teraz, co być może będzie domeną nauczania na Wydziale Lalkarskim prezentując rezultaty prac studentów i studentek. Może odnajdziemy w nich to, czego szukamy od początku – LALKĘ NOVĄ?

Czym jest LALKA w teatrze współczesnym?
Czym jest LALKA w sztuce współczesnej?
Podczas międzynarodowej konferencji naukowej spróbujemy znaleźć nowe definicje LALKI oraz nowe instrumentarium, nowe kategorie, które pozwolą nam LALKĘ określać.

Teatr LALEK to teatr szeroko rozumianej formy: teatr LALKI, teatr maski, teatr przedmiotu, teatr formy plastycznej, teatr ciała, teatr światła, teatr cienia, teatr mechaniczny, instalacja, teatr bez człowieka.
LALKA to z jednej strony znak, który scala te formy, z drugiej strony – nieograniczone panoptikum znaczeń.

Spróbujemy zatem usankcjonować status LALKI, żeby następnie przekornie uciec od niego i znaleźć nowe znaczenia LALKI, nowe możliwości, nowe konteksty.

Jest potencjałem materii w teatrze współczesnym, w sztuce współczesnej. To radykalna transformacja. Dotyka niedotkniętych do tej pory przestrzeni, obszarów, dziedzin. To obiekt, o którym jeszcze nie
wiemy za wiele.

Natomiast my – praktycy oraz teoretycy: lalkarze, aktorzy, reżyserzy, scenografowie, muzycy, badacze, widzowie – chcemy LALKĘ ożywiać na poziomie konceptualnym, werbalnym, laboratoryjnym. Będziemy LALKĘ testować w różnych, pozornie niekompatybilnych rzeczywistościach. Wykorzystamy LALKĘ w performansie.Przetworzymy LALKĘ na nowe technologie. Przeanalizujemy w odniesieniu do różnych dziedzin nauki.

To wzbogaci nas o nowe.

(-)
Materiał organizatora
31 sierpnia 2021

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia

Łabędzie
chor. Tobiasz Sebastian Berg
„Łabędzie", spektakl teatru tańca w c...