Nowy cykl poświęcony współczesnej dramaturgii w Teatrze Nowym w Poznaniu

Dramaty Nowe. Edycja 01

Dramaty Nowe. Edycja 01 to premierowa odsłona cyklu poświęconego współczesnej dramaturgii. Teatr Nowy w Poznaniu zaprasza widzów do uczestnictwa w otwartych próbach czterech utworów napisanych przez znakomitych niemieckich i austriackich dramaturgów. Sztuki prezentowane będą w formie "prób czytanych" odsłaniających kulisy pracy teatralnej. Cykl odbędzie się w dniach 4-5 listopada

W przeciwieństwie do gotowego spektaklu szkice sceniczne charakteryzuje otwartość i nieprzewidywalność. Teksty czytane niemal na „gorąco” zyskują zaskakującą formę i konteksty, ewoluują na oczach Widzów. Otwarta formuła "work in progress" stanowi nasze zaproszenie do dyskusji. Dwa wieczory czytań zwieńczy więc spotkanie, w którym Widzowie będą mogli porozmawiać o prezentowanych dramatach z twórcami, wykonawcami i zaproszonymi ekspertami. Imprezie towarzyszyć będzie promocja wydawnictw teatralnych.

O opiekunach-reżyserach

Magdalena Miklasz

Absolwentka Państwowej Szkoły Muzycznej im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie  w klasie skrzypiec oraz Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza, Wydziału Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku na kierunku aktorskim.

Studiuje w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie na Wydziale Reżyserii Dramatu. Była asystentką Piotra Cieplaka przy realizacji spektaklu Król umiera czyli ceremonie wg Eugene\'a Ionesco w Narodowym Starym Teatrze  w Krakowie. Jako dyplom reżyserski przygotowała spektakl Dlaczego dziecko gotuje się w mamałydze na podstawie powieści Aglaji Veteranyi (Teatr Dramatyczny w Warszawie, marzec 2010). Jest inicjatorką i współorganizatorką Festiwalu De-Novo w Dynowie, w ramach którego wyreżyserowała m.in. Sen nocy letniej Williama Shakespeare\'a oraz Alicję w krainie czarów Levisa Carrola.

Zdobywczyni pierwszej nagrody na krakowskim festiwalu debiutantów „Pierwszy Kontakt” za spektakl Przemiana na podstawie opowiadania Franza Kafki.

Opieka reżyserska nad tekstem Rolanda Schimmelpfenniga, Złoty Smok 

Agnieszka Korytkowska-Mazur

Reżyser, scenarzysta, wykładowca Collegium Civitas w Warszawie.

Absolwentka Wydziału Reżyserii i Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej w Warszawie, Wydziału Polonistyki UW, Studium producenckiego PWSTFiTV w Łodzi, doktorantka Instytutu Sztuki PAN. Współzałożyciel i wieloletni prezes Stowarzyszenia Studio Teatralne KOŁO, producent teatralny i muzyczny, felietonistka, współpracownik Polskiego Radia i TVP. Asystowała m.in. K. Lupie, odbyła staż u P. Brooka, E. Barby. Wyreżyserowała m.in. Śmierć i dziewczyna. Dramaty księżniczek wg Jelinek (Teatr Dramatyczny, Warszawa, 2009), Ich czworo. Obyczaje dzikich wg Zapolskiej (Teatr Polski, Poznań, 2010), Król kłania się i zabija wg H. Muller w Teatrze Dramatycznym w Warszawie (2011).  

Opieka reżyserska nad tekstem Rolanda Schimmelpfenniga, Tu i teraz 

Piotr Kruszczyński

Architekt, reżyser, w latach 2002-2008 Dyrektor artystyczny Teatru Dramatycznego w Wałbrzychu, z którego stworzył jedną z najlepszych scen w Polsce. Dwukrotnie nominowany doprestiżowego „Paszportu” magazynu Polityka (2004, 2005). Laureat nagród za reżyserię, m.in. prapremierowych spektakli: Nondum Amejko (2002) w Teatrze Polskim w Warszawie i Piaskownica Walczaka (2003) w Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu, od 7 września 2011 Dyrektor Teatru Nowego im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu. 

Ostatnie realizacje: Der Hungerkünstler geht Różewicza w Gerhart-Hauptmann-Theater Zittau, The Sandbox Walczaka w 59th/59th Theatre w Nowym Jorku, Walizka Sikorskiej-Miszczuk w Teatrze Polskim w Poznaniu, „Tramwaj zwany pożądaniem” Williamsa w Teatrze im. Gombrowicza w Gdyni, Człowiek z Bogiem w szafie Walczaka w Teatrze im. Horzycy w Toruniu, Komedia o niemej żonie Kasserna w Teatrze Wielkim w Poznaniu, Nie-Boska komedia. Rzecz o krzyżu wg Krasińskiego w Teatrze im. Fredry w Gnieźnie. 

Opieka reżyserska nad tekstem Miłość, śmierć i namiętność. Nadchodzi nowy dzień Stephana Seidla.

Katarzyna Kalwat

Absolwentka Psychologii na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie i Reżyserii na Akademii Teatralnej w Warszawie. Jako asystent reżysera współpracowała z Krystianem Lupą przy realizacji projektów Persona. Marilyn i Persona. Ciało Simone w Teatrze Dramatycznym w Warszawie. Uczestniczyła w licznych warsztatach, między innymi w Korber Studio Jung Regie w Thalia Theater w Hamburgu. Debiutowała na trzecim roku studiów miniaturą sceniczną Sen nocy letniej, prezentowaną na XIII Festiwalu Szekspirowskiego w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku. 

W tym sezonie zrealizowała m. in . świetnie przyjęty przez krytykę – spektakl Bóg mordu Yasminy Rezy w Teatrze Powszechnym w Łodzi, w którym przyglądała się układowi relacji międzyludzkich w epoce ponowoczesnej, oraz Himmelweg Juana Mayorgi - Teatr im. J. Słowackiego w Krakowie, w którym skupiła się na tematyce kreowania fikcji i wiary w nią.  

Opieka reżyserska nad tekstem Rechnitz. Anioł Zagłady Elfriede Jelinek

(-)
Materiały Organizatorów
22 października 2011

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia

Łabędzie
chor. Tobiasz Sebastian Berg
„Łabędzie", spektakl teatru tańca w c...