Nowy Rok podglądamy przez Szczelinę

„Szczeliny. Kobiety w sztukach performatywnych" w Instytucie Grotowskiego – odsłona styczniowa.

W Instytucie Grotowskiego odbędzie się kolejna odsłona projektu „Szczeliny. Kobiety w sztukach performatywnych". Styczeń zaskakuje różnorodnością formy.

W Instytucie Grotowskiego odbędzie się kolejna odsłona projektu „Szczeliny. Kobiety w sztukach performatywnych". Styczeń zaskakuje różnorodnością formy. Swoją sztukę performerki zaprezentują nam między innymi w postaci poematu dokumentalnego „Kobiety, strasznie śmiać się!" (Rita Jankowska i Maja Miro), spektaklu taneczno-ruchowego „Cztery" (Teatr A Part i Teatr Amareya) czy monodramu „W zawieszeniu" (Monika Wachowicz). Pojawi się też okazja uczestniczenia w bogato ilustrowanym wykładzie o twórczości światowej sławy surrealisty Hansa Bellmera „Niedowidzenie istnienia", który będzie równocześnie punktem wyjścia do dalszej dyskusji.

Ponadto zapraszamy na wystawę fotografii Joanny Nowickiej „Cząstki" oraz na pokaz filmu o hiszpańskiej reżyserce Angelice Liddell „Angelica [tragedia]".

„Szczeliny to potencjał. Unik wobec ograniczeń dwuwymiarowości. Głębia. Kryjówka. Czasem pułapka. Zastój. Rozpad. Przebłysk drugiej strony. Przejście. Wśród ciężaru materii przypominają, że to pustka tworzy świat. Dlaczego raczej jest coś niż nic?"– mówi Natalia Kruszyna, historyczka sztuki, muzeolożka i aktorka Teatru A Part, która w ramach programu „Szczelin" poprowadzi wykład o twórczości Hansa Bellmera.

Program w styczniu:

pt. 7.01, 17.00 | Studio Na Grobli
Kobiety, strasznie śmiać się!
Poemat dokumentalny Rity Jankowskiej i Mai Miro
Koniec przemocy to utopia. Przemoc jest i będzie. Ale na naszych oczach kończy się właśnie wewnętrzny świat ofiarniczy kobiet. Świat cierpienia, krzywdy i żalu – przemilczanych. Kobiety odważają się wypowiadać ból. To tylko dziesięć historii naszych przyjaciółek. Dziesięć mikronarracji o przemocy domowej, społecznej i wojennej, którymi nicujemy przestrzeń i czas. Odsłaniając najbardziej intymne „momenty transformacyjne kobiet", mówiąc głosem naprawionej kobiecości, ciała, seksualności, ale też samotności i wizji – zatrzymujemy wahadło uderzające w nas, kobiety, ale i w mężczyzn. Zatrzymujemy ruch cierpienia.

pt. 7.01, 20.00 | Piekarnia
Cztery
Spektakl taneczno-ruchowy Teatru A Part i Teatru Amareya. Spektakl dla widzów od 18 roku życia. Zawiera sceny nagości.
Cztery performerki, kobiety, osoby, ciała.
Cztery w Japonii i Korei jest homofonem słowa „śmierć".
W kulturze europejskiej jest liczbą człowieka, symbolizuje materię i doczesny porządek.
Cztery strony świata, cztery pory roku i cztery żywioły.
Czterej jeźdźcy Apokalipsy.
Cztery rzeczy nienasycone: otchłań, łono niewiasty, ziemia i ogień.
(Marcin Herich)

sob. 8.01, 18.00 | Czytelnia im. Ludwika Flaszena
Niedowidzenie istnienia. Hans Bellmer poprzez Jolantę Brach-Czainę
Wykład Natalii Kruszyny
Lękamy się głębi zmysłowych odczuć, przeraża nas zarówno piękno, jak i nędza ludzkiego, czyli... naszego ciała. Niedowidzenie istnienia jest tak niepokojące, pisała Jolanta Brach-Czaina w „Szczelinach istnienia". Czy spojrzenie na twórczość Bellmera – czasem posądzanego nawet o mizoginię – poprzez polską biblię feminizmu mogłoby pomóc we „wniknięciu" weń czyli pokochaniu jego sztuki?

sob. 8.01, 20.00 | Czytelnia im. Ludwika Flaszena
Angélica [tragedia]
Film o Angélice Liddell w reżyserii Manuela Fernándeza-Valdésa
Angélica Liddell jest katalońską dramaturżką, reżyserką i aktorką. Jej dramaty oraz przedstawienia autorskie są wystawiane na scenach całego świata. Liddell aktualnie przygotowuje swój kolejny spektakl „Całe niebo nad ziemią (syndrom Wendy)", a Manuel Fernández-Valdés postanawia sportretować ją w filmie. Stała się ona jedną z głównych europejskich twórczyń teatru autorskiego, opierając swoją sztukę na autobiografii i bezkompromisowo eksponując najgłębsze pokłady własnego bólu. Taka decyzja wpływa na jej sposób pracy i na wszystkie osoby, które z nią pracują. Każdy z jej współpracowników musi sam zadecydować, jak daleko może się posunąć. „Angélica [tragedia]" to film o ludziach zaprzedanych sztuce i niespokojnych relacjach między twórczością a życiem.

niedz. 9.01, 19.00 | Piekarnia
Cząstki
Wystawa fotografii Joanny Nowickiej inspirowanych spektaklami Moniki Wachowicz
Cykl fotografii „Cząstki" to ilustracje interpretujące emocje i uczucia, których doświadcza człowiek. Potrzeba przełożenia emocji na obrazy zrodziła się u Joanny Nowickiej w odpowiedzi na zmieniającą się rzeczywistość, na zauważalne nieprzyjazne zmiany antagonizujące wobec siebie ludzi. Zaprosiła do współpracy aktorkę Teatru A Part Monikę Wachowicz, która wprowadziła równowagę w ten cykl. Monika podkreśliła, że człowiek nie składa się tylko ze złych postaw i zachowań, czuje również miłość, empatię, bywa dobry. Ma wybór. Postanowiły więc zachować tę równowagę w fotografiach i stworzyły 12 ilustracji o tytułach: bezpieczeństwo, bezsilność, ból, dobro, miłość, rozkosz, samotność, siła, strach, wstyd, złość i wolność.

niedz. 9.01, 20.00 | Piekarnia
W zawieszeniu
Monodram Moniki Wachowicz w reżyserii Artiego Grabowskiego. Spektakl dla widzów od 18 roku życia. Zawiera sceny nagości.
„W zawieszeniu" jest kameralnym, a zarazem dynamicznym seansem teatralnym z pogranicza teatru wizualnego i fizycznego. To dramaturgiczna próba zmierzenia się z tematem tabu, jakim jest choroba onkologiczna. To opowieść o walce, o codziennych bitwach o godność, o cierpieniu i bólu; o oswajaniu nieuniknionego, czerpaniu radości zaklętej w okruchach naszej egzystencji... o nadziei.

Organizator: Instytut im. Jerzego Grotowskiego
Patroni medialni: Onet.pl, radio Chillizet, telewizja Echo24, miesięcznik „Teatr", e-teatr.pl, „Didaskalia. Gazeta Teatralna", magazyn „Taniec", magazyn „Szum", TuWroclaw.com.
Matronat społeczny: Centrum Praw Kobiet
Współpraca medialna: taniecPOLSKA.pl

Więcej informacji i program „Szczelin": grotowski-institute.pl/projekty/szczeliny/
Link do wydarzenia na Facebooku: https://fb.me/e/8KDVVMeHE

Karnet: 40/70 PLN
Pojedyncze wydarzenie: 20/30 PLN / Film: 10/20 PLN
Na wystawę i wykład wstęp wolny.

Bilety do kupienia: www.bilety.grotowski-institute.pl/

Kaja Borkowska
Materiał Instytutu Grotowskiego
21 grudnia 2021

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...