Nowy sezon w Warszawskiej Operze Kameralnej

Harmonogram wydarzeń

Rok 2021 jest dla Warszawskiej Opery Kameralnej szczególny. To właśnie w tym roku obchodzimy 60. rocznicę działalności naszej instytucji, która zbiega się z 30. edycją Festiwalu Mozartowskiego w Warszawie. To wyjątkowy czas: wypełniony premierami i kolejnymi twórczymi wyzwaniami. Zapraszamy do oglądania wydarzeń na scenach naszych teatrów oraz spektakli dostępnych online.

3-5 września 2021
Basen Artystyczny WOK przy ul. Marii Konopnickiej 6
Leszek Możdżer i MACV
Leszek Możdżer jest jednym z najwybitniejszych polskich muzyków jazzowych. To pianista światowej klasy, odważny eksplorator i oryginalny twórca, wyróżniający się własnym językiem muzycznym. Urodził się 23 marca 1971 roku w Gdańsku. Naukę gry na fortepianie rozpoczął w piątym roku życia i przeszedłszy wszystkie szczeble edukacji uzyskał dyplom gdańskiej Akademii Muzycznej w 1996 roku. Jazzem zainteresował się w klasie maturalnej. Ostrogi zdobył w zespole klarnecisty Emila Kowalskiego, a pierwszą próbę z zespołem Miłość odbył na swoje 20 urodziny. We wczesnych latach działalności muzycznej był również członkiem kwartetu Zbigniewa Namysłowskiego. W roku 1992 otrzymał wyróżnienie indywidualne na Jazz Juniors i była to pierwsza kropla obfitego deszczu nagród, jakie miały spaść na niego przez następne lata. Od tamtego czasu zwyciężał we wszystkich kolejnych ankietach czytelników „Jazz Forum" w kategorii 'Fortepian' i został też wielokrotnie uznany Muzykiem Roku.
Orkiestra Musicae Antiquae Collegium Varsoviense (MACV). Pierwszy w Polsce zespół muzyki dawnej został założony przez Stefana Sutkowskiego w 1957 roku. Jego członkowie postawili sobie wówczas za cel popularyzację nowo odkrytych zabytków muzyki polskiej. W 1961 roku muzycy ci stali się członkami-założycielami Warszawskiej Opery Kameralnej. Zespół operowy rozrastał się, jego repertuar wzbogacały dzieła muzyki klasycznej i późniejszej, Collegium zaś kultywowało i doskonaliło praktykę wykonawstwa muzyki dawnej.

11 września 2021
Basen Artystyczny WOK przy ul. Marii Konopnickiej 6
Tre Voci
Tre Voci: Wojciech Sokolnicki „Voytek Soko", Mikołaj Adamczak i Miłosz Gałaj.Alicja Węgorzewska i Robert Kamyk poprowadzą kolejny koncert w lubianym przez publiczność cyklu „Crossover" Warszawskiej Opery Kameralnej. Wystąpi zespół Tre Voci – trzech tenorów o wyjątkowych głosach i osobowościach scenicznych. Wojciech Sokolnicki „Voytek Soko", Mikołaj Adamczak i Miłosz Gałaj wykonują muzykę klasyczną i pop operową. Występowali dotąd w salach koncertowych – m.in. w Chicago Symphony Hall, Kad Theater w Tajlandii, Chrystian Performing Arts Centre w Toronto, Centennial Theatre w Vancouver, ale też w polskich filharmoniach – Narodowej, Bałtyckiej, Poznańskiej.

17 – 18 września 2021
Basen Artystyczny WOK przy ul. Marii Konopnickiej 6
Kwartet
Kwartet nawiązuje do słynnego fragmentu z opery Rigoletto Giuseppe Verdiego, ale to przede wszystkim studium czworga emerytowanych śpiewaków, prawdziwych weteranów sceny operowej – spektakl, w którym zderzone jest nieuchronne przemijanie z wciąż żywą w bohaterach żądzą przygód, wręcz zachłannością na życie i jego uroki. „To opowieść o przetrwaniu. O przetrwaniu z godnością" – mówi sam autor Kwartetu. Za jego sprawą przeniesiemy się do Beecham House, luksusowego domu spokojnej starości dla muzyków. To tam co roku jego mieszkańcy w urodziny Giuseppe Verdiego przygotowują uroczysty koncert. Tym razem jest to wieczór szczególny, bowiem z powodów finansowych ośrodkowi grozi likwidacja, więc pensjonariusze postanawiają pomóc go uratować. Śpiewacy zapraszają do udziału w koncercie Jean – wielką operową diwę, ekscentryczną artystkę o niezwykle trudnym charakterze. Jakby tego było mało, była niegdyś żoną jednego z rezydentów, co powoduje dodatkowe komplikacje. Sceny zabawne płynnie przeplatają się z refleksją nad odchodzeniem w smugę cienia.

26 września 2021
Teatr WOK, Al. Solidarności 76b
Uwertury Mozarta
Niewielu jest kompozytorów, w szczególności wybitnych postaci świata opery, których dzieło żyje w pewnym symbolicznym oderwaniu od całej formy. Mowa o uwerturach, które – jak w wypadku Wolfganga Amadeusza Mozarta – samoistnie przemierzają koncertowe sale, trafiając na afisze najbardziej renomowanych scen świata. Nie dzieje się tak przypadkowo. Salzburski Mistrz jak mało kto, potrafił zawrzeć w uwerturach to wszystko, co za chwilę miało porywać słuchacza, co zachwycało w kolejnych ariach, ansamblach czy chórach. Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, zespół od dekad specjalizujący się w wykonawstwie na instrumentach dawnych bądź ich wiernych kopiach, zgodnie z duchem epoki z której dzieło pochodzi. W ten sposób mozartowska materia, porywające, wręcz wpisane do katalogu – odwołując się do terminologii showbiznesu – hitów miniaturowe formy, w tej interpretacji zdają się być najbliższe temu, jak słyszał je sam Mozart i jemu współcześni.
(materiały Warszawskiej Opery Kameralnej)

Materiały prasowe
Materiał nadesłany
29 lipca 2021

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia