O gniewie niemieckiej choreografki

Fundacja Performa i Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie

O gniewie niemieckiej choreografki Anny Konjetzky. Polska widownia miała możliwość poznać twórczość choreograficzną Anny Konjetzky już kilka late temu w 2014 roku w ramach projektu kuratorskiego Anny Królicy Maszyna choreograficzna, realizowanego w Cricotece. Od tego czasu Konjetzky zaprezentowała w Polsce „Abdrücke" (wybranego do programu głównego niemieckiej platformy tańca w 2014 roku), „Abdrücke folgen"„Chipping", „About a session" oraz „Lighting" z udziałem polskich tancerzy, odwiedzając Kraków, Warszawę, Poznań, Wrocław, Gdańsk, Białystok.

Prowadziła warsztaty oraz projekt Akademii Nomadycznej we Wrocławiu, współpracując z Fundacją Performą oraz Instytutem im Jerzego Grotowskiego. Dzięki czemu polska publiczność poznała różnorodność form i estetykę Anny Konjetzky bazującą na ruchu technicznym, wykorzystując wytrzymałość tancerzy i siłę, ale także wprowadzając poetykę ruchu codziennego oraz kontekst społeczno-polityczny. Choreografka prowadzi własny zespół Anna Konjetzky & Company, współpracuje z międzynarodową ekipą, zawsze w jej produkcjach występuje niezwykła tancerka Sahra Huby.

O gniewie, w jej najnowszym solowym spektaklu, Anna Konjetzky analizuje zarówno złość feministek, ze źródłami jego pochodzenia i możliwościami, jak też samo funkcjonowanie gniewu jako emocji, zarówno w ujęciu indywidualnym (jednostkowym) jak również jako konstrukt społeczny. Choreografka dokładnie bada cały arsenał osobistych, politycznych i popkulturowych gestów gniewu. Przekłada się to na sposób poruszania się Sahry Huby, która raz zwalnia, kiedy indziej fragmentaryzuje, rytmizuje lub wydłuża ruchy, tym samym nadaje im nieoczekiwane piękno i elegancję, by w następnej chwili znów wybuchnąć złością. W tle wyświetlane są obrazy buntów, protestów i demonstracji, które tancerka adoptuje i czyni swoimi. Gniew jest związany także z konstruktywną energią, ucieleśnia się jako motor i impuls do zmiany społecznej. Ikoniczne gesty – uniesiona pięść Black Power Movement, skrzyżowane nadgarstki, środkowy palec – głoszą niezgodę na niesprawiedliwe warunki, wzywają do ataku na obowiązujący układ sił, na istniejące hierarchie i struktury. O gniewie bada różne oblicza gniewu - zwłaszcza gniewu kobiet - za pomocą ruchu, obrazów, muzyki i słowa. Na scenie Sahra Huby jest rozgniewaną kobietą, której jako świadkowie/świadkinie towarzyszą wszystkie inne gniewne kobiety zawezwane przez nią z przeszłości i teraźniejszości – od Klitajmestry po Joannę d'Arc, Rosę Parks i Audre Lorde. Wraz z nimi spektakl stawia pytanie o możliwość fundamentalnej i radykalnej przemiany.

Choreografia, scenografia: Anna Konjetzky // taniec: Sahra Huby // muzyka: Brendan Dougherty //
Kostiumy: Michiel Keuper, Martin Sieweke // Video: Susanne Steinmassl // Reżyser światła: Barbara Westernach // LED-konstrukcja: Timm Burkhardt // Produkcja: production management: Rat & Tat Kulturbüro // PR: Simone Lutz

Premiera on-line: 15/16.Maj 2021 w ramach DANCE 2021 international festival
Produkcja: Anna Konjetzky & Co in coproduction with DANCE- international festival of contemporary dance Munich, the Kammerspiele Munich, and LOT Theater Braunschweig.

Projekt odbywa się dzięki finansowemu wsparciu Departamentu Kultury Miasta Monachium i fundacji Fonds Darstellende Künste, jest wspierany także przez fabrik Potsdam.
Partnerzy polskiej produkcji: Fundacja Performa, Teatr Łaźnia Nowa
Kuratorka polskiej produkcji: Anna Królica

Spektakl O gniewie będzie prezentowany dwa razy na żywo, 19.02 o godz. 18.00 oraz 20.02 o godz. 12.00 . Zapraszamy na Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie.

Anna Konjetzky tworzy spektakle i instalacje taneczne będące fizyczną refleksją na tematy społeczno-polityczne. Jej prace prezentowane były m.in. w Monachium (Spielart, Tanzwerkstatt Europa), Poczdamie (Unidram), Krakowie, Warszawie, Brukseli (Danse Balsa Marni), Luksemburgu, Gandawie, Salzburgu, Stambule, Kampali, Nairobi i Hanoi. Anna Konjetzky współpracuje z uznanymi grupami tanecznymi, m.in. z Staatstheater Saarbrücken czy Staatstheater Braunschweig. Jest laureatką wielu nagród i stypendiów tanecznych, w tym stypendium Departamentu Stanu w Berlinie (2006) i miasta Monachium (2011), nagrody Operare zorganizowanym przez Operę Współczesną w Berlinie (2009), nagrody Festiwalu Euro Scene w Lipsku (2009) oraz nagrody Förderpreis Tanz miasta Monachium (2014). Jej instalacja taneczna „Abdrücke" została zaprezentowana na Tanzplattform Deutschland 2012.
Więcej informacji: annakonjetzky.com; nomadic-academy-ak.com

Linki o współpracy z Anną Konjetzky:

https://www.fundacjaperforma.com/blog-kuratorski/blog-post-title-four-lt9yl

https://www.fundacjaperforma.com/blog-kuratorski//pages/5ee2931bd4614529ac3b1222

Über die Wut/ O gniewie
Spektakl taneczny Anny Konjetzky

Słowo „gniew" zostaje zapisane ledowym światłem ponad sceną, gdzie tancerka Sahra Huby przybiera postawę ważnej osobistości, pręży się, otwiera szeroko usta, ściąga brwi, szczerzy zęby. Gniew opanowuje ciało i powiększa je, piana toczy się z ust, złość zapiera dech w piersiach i przejmuje kontrolę nad naszymi mięśniami, oczami i głosem, zmienia je i zniekształca, i sprawia, że nasze ciało wydaje się groteskowe, groźne, agresywne, ale też dowcipne i komiczne – i tak więc na ścianie zza Sahry Huby pojawiają się na zmianę wizerunki polityków, celebrytów, postaci z kreskówek.

W swoim najnowszym solowym spektaklu „O gniewie" Anna Konjetzky analizuje zarówno złość feministek, ze źródłami jego pochodzenia i możliwościami, jak też samo funkcjonowanie gniewu jako emocji, zarówno w ujęciu indywidualnym (jednostkowym) jak również jako konstrukt społeczny. Choreografka dokładnie bada cały arsenał osobistych, politycznych i popkulturowych gestów gniewu. Przekłada się to na sposób poruszania się Sahry Huby, która raz zwalnia, kiedy indziej fragmentaryzuje, rytmizuje lub wydłuża ruchy, tym samym nadaje im nieoczekiwane piękno i elegancję, by w następnej chwili znów wybuchnąć złością. W tle wyświetlane są obrazy buntów, protestów i demonstracji, które tancerka adoptuje i czyni swoimi. Gniew jest związany także z konstruktywną energią, ucieleśnia się jako motor i impuls do zmiany społecznej. Ikoniczne gesty – uniesiona pięść Black Power Movement, skrzyżowane nadgarstki, środkowy palec – głoszą niezgodę na niesprawiedliwe warunki, wzywają do ataku na obowiązujący układ sił, na istniejące hierarchie i struktury. O gniewie bada różne oblicza gniewu - zwłaszcza gniewu kobiet - za pomocą ruchu, obrazów, muzyki i słowa. Na scenie Sahra Huby jest rozgniewaną kobietą, której jako świadkowie/świadkinie towarzyszą wszystkie inne gniewne kobiety zawezwane przez nią z przeszłości i teraźniejszości – od Klitajmestry po Joannę d'Arc, Rosę Parks i Audre Lorde. Wraz z nimi spektakl stawia pytanie o możliwość fundamentalnej i radykalnej przemiany.

Choreografia, scenografia: Anna Konjetzky // taniec: Sahra Huby // muzyka: Brendan Dougherty //
Kostiumy: Michiel Keuper, Martin Sieweke // Video: Susanne Steinmassl // Reżyser światła: Barbara Westernach // LED-konstrukcja: Timm Burkhardt // Produkcja: production management: Rat & Tat Kulturbüro // PR: Simone Lutz

Premiera on-line: 15/16.Maj 2021 w ramach DANCE 2021 international festival
Produkcja: Anna Konjetzky & Co in coproduction with DANCE- international festival of contemporary dance Munich, the Kammerspiele Munich, and LOT Theater Braunschweig.

Projekt odbywa się dzięki finansowemu wsparciu Departamentu Kultury Miasta Monachium i fundacji Fonds Darstellende Künste, jest wspierany także przez fabrik Potsdam.
Partnerzy polskiej produkcji: Fundacja Performa, Teatr Łaźnia Nowa
Kuratorka polskiej produkcji: Anna Królica

Anna Królica
Łaźnia Nowa Kraków
16 lutego 2022

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...