O organizatorach KRT

36. Krakowskie Reminiscencje Teatralne

O organizatorach Krakowskich Reminiscencnji Teatralnych:

MAGDA GRUDZIŃSKA 
DYREKTOR KRT


Teatrolożka, producentka i organizatorka wydarzeń teatralnych, prowadzi warsztaty na Uniwersytecie Jagiellońskim. Od 16 lat związana z Krakowskimi Reminiscencjami Teatralnymi, od 2002 roku dyrektor festiwalu. W trakcie studiów współpracowała z teatrami Mandala i Węgajty oraz była jednym z założycieli Centrum Dramaturgii Polskiej. Aktywnie angażuje się w inicjatywy wspierające wymianę wiedzy i doświadczeń pomiędzy osobami działającymi w obszarze sztuk performatywnych. Uczestniczy w tworzeniu przez Instytut Adama Mickiewicza sieci East European Performing Arts Platform (EEPAP), jest współzałożycielką nieformalnej sieci europejskich festiwali Theatre/Festivals in Transition (FIT) oraz członkinią Rady Programowej spotkania IETM w Polsce. Zanim objęła funkcję dyrektora Reminiscencji współpracowała jako krytyk teatralny z pismem "Didaskalia".

Jako dyrektor i zarazem kuratorka programu KRT co roku zaprasza do Krakowa artystów oryginalnych, mówiących własnym językiem, prezentujących szczere i autentyczne projekty. Program festiwalu odzwierciedla jej subiektywny wybór i w dużej mierze opiera się na jej intuicji i wyczuciu, co stanowi jednocześnie jego największą wartość.

Już od czasów liceum dużo podróżuje, zarówno teatralnie, jak i prywatnie. Uwielbia Meksyk – jego intensywne kolory, smaki i emocjonalność. Fascynuje ją ruch zapatystów, uważa się za alterglobalistkę i wierzy że „inny świat jest możliwy”.

ANNA LEWANOWICZ 
ZASTĘPCA DYREKTORA KRT


Animatorka kultury, organizatorka wielu wydarzeń i inicjatorka ciekawych ruchów w kulturze. Zakochana w dziedzictwie Bali i Japonii, uzależniona od podróży, miłośniczka żeglowania, nurkowania i innych sportów wodnych. Do jej licznych zainteresowań należy także profesjonalizacja funkcjonowania organizacji pozarządowych. Jej działalność rozciąga się pomiędzy trzema miastami – Wrocławiem, Krakowem i Warszawą.

W stolicy Dolnego Śląska rozpoczynała jako współzałożyciel i dyrektor Brave Festival – wydarzenia, prezentującego ludzi i artystów, starających się uchronić ginącą kulturę od zapomnienia. Po kilku latach pracy na rzecz tego przedsięwzięcia otworzyła się na nowe wyzwania i rozpoczęła współpracę z Festiwalem Kontrapunkt oraz Teatrem Dramatycznym. W 2008 roku została producentem Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego „Świat miejscem prawdy”, w ramach Roku Grotowskiego, będąc odpowiedzialną za organizację 3-tygodniowego festiwalu prezentującego spektakle m.in. Piny Bausch, Petera Brooka, Odin Teatret, Tadashiego Suzuki.

W 2010 roku rozpoczęła współpracę z krakowskimi instytucjami kulturalnymi. Wspólnie z Krakowskim Biurem Festiwalowym i Narodowym Instytutem Audiowizualnym zaangażowała się w przygotowania do spotkania sieci IETM.

W tym samym roku założyła także Fundację Inicjatyw Społecznych – PLAN C, współorganizującą obecnie m.in. konferencję TEDx, która odbędzie się w Krakowie w październiku 2011 roku. Rok 2010 to także początek współpracy z międzynarodowym festiwalem Krakowskie Reminiscencje Teatralne, gdzie Anna Lewanowicz pełni funkcję zastępcy dyrektora festiwalu.

IETM 
WSPÓŁPRACA 400 ORGANIZACJI DZIAŁAJĄCYCH W OBSZARZE SZTUK PERFORMATYWNYCH


International Network For Contemporary Performing Arts to sieć skupiająca rozmaite organizacje z całego świata, działające w obszarze sztuk performatywnych. W IETM zrzeszonych jest ponad 400 różnorodnych organizacji z 45 państw. Osią działalności tej międzynarodowej sieci są coroczne zjazdy, na których spotykają się menedżerowie i osoby zaangażowane w wymianę wiedzy i doświadczeń związanych ze sztukami performatywnymi. W tym roku spotkanie IETM odbędzie się w Krakowie w dniach 6 – 9 października. Będzie ono nie tylko pierwszym zjazdem organizacji w Polsce, ale także odbędzie się w jej 30-lecie. Sesje IETM towarzyszyć będą specjalnej edycji festiwalu Krakowskie Reminiscencje Teatralne, a zjazd stanie się okazją do zaprezentowania lokalnej i ogólnopolskiej sceny artystycznej w międzynarodowym kontekście oraz nawiązania współpracy pomiędzy polskimi i europejskimi artystami.

Październikowe spotkanie przebiegnie pod hasłem „PARTY – świętujemy 30 lat” i poza obchodami okrągłego jubileuszu będzie okazją do wyznaczenia celów działań na najbliższą przyszłość. Zgodnie z przygotowanym przez IETM trzyletnim planem działań, sieć ma skupić się w najbliższych latach na gromadzeniu biblioteki dobrych praktyk oraz ich analizowaniu i przetwarzaniu, z naciskiem na mapowanie aktualnych obszarów artystycznych poszukiwań i formatów prezentacji. „Party” to także „partycypacja”. Dyskusja będzie miała więc na celu wypracowanie wspólnego głosu i realnej siły dla przeprowadzenia zmian w prawodawstwie ponadnarodowym, nie tylko dla dobra środowiska (zabezpieczenia społeczne, prawo do pracy laboratoryjnej), ale również dla lepszego wykorzystania sztuki w dialogu społecznym.

WYBRANE OSIĄGNIĘCIA SIECI IETM W CIĄGU 30 LAT DZIAŁALNOŚCI:

Organizacja ponad 150 wydarzeń w Europie i poza nią;
Realizacja ponad 20 prac badawczych;
Utworzenie fundacji Roberto Cimetta promującej artystyczną wymianę oraz mobilność profesjonalistów zajmujących się sztukami performatywnymi w regionie Morza Śródziemnego, ze szczególnym naciskiem na państwa arabskie ;
Utworzenie On the Move – internetowego projektu, którego misją jest wspieranie i ułatwianie transgranicznej mobilności i współpracy artystów poprzez dostarczanie im aktualnych informacji dotyczących pozyskiwania funduszy, zatrudnienia oraz innych możliwości pojawiających się dla tej grupy osób;
Przyczynienie się do powstania setek partnerstw, konsorcjów oraz koprodukcji;
Uczestnictwo w najważniejszych debatach dotyczących polityki kulturalnej.

(-)
Materiały Organizatorów
14 września 2011

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia

Łabędzie
chor. Tobiasz Sebastian Berg
„Łabędzie", spektakl teatru tańca w c...