Od piątku start

22. Festiwal Szekspirowski w Gdańsku

25 spektakli w wykonaniu teatrów z Argentyny, Czech, Iranu, Niemiec, Rumunii, Słowacji, Wielkiej Brytanii, Włoch i Polski pokazanych zostanie na rozpoczynającym się w piątek w Gdańsku 22. Festiwalu Szekspirowskim.

- Po raz z pierwszy w historii festiwalu będziemy gościć teatry z Argentyny i Czech. I po raz pierwszy także artystów z Sardynii, którzy wystawią "Makbeta" w języku sardyńskim. Ja to przedstawienie Sardegna Teatro i Compagnia Teatropersona oglądałem we Florencji i tam były napisy w języku włoskim, bo sardyński dla Włochów jest niezrozumiały i to znacznie bardziej niż np. kaszubski dla Polaków. Tym samym, dochodzi nam kolejny język do kilkudziesięciu już języków, w których grane były sztuki na naszym festiwalu - powiedział w poniedziałek na konferencji prasowej, dyrektor Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego i dyrektor artystyczny Festiwalu Szekspirowskiego, prof. Jerzy Limon.

Festiwal zainauguruje polska adaptacja "Romea i Julii" - musical w reżyserii i choreografii Janusza Józefowicza, zrealizowany z zespołem Studio Buffo.

Widzowie obejrzą też spektakle polskich reżyserów zrealizowane za granicą: "Sen nocy letniej" w reżyserii Eweliny Marciniak w wykonaniu niemieckiego Theater Freiburg oraz "Miarka za miarkę" w reżyserii Jana Klaty z czeskiego Divadlo pod Palmovkou (Teatr pod Palmą).

Ciekawie zapowiada się inspirowane "Królem Learem" przedstawienie "La Fiesta del Viejo" w wykonaniu argentyńskiego kolektywu artystycznego pod tą samą nazwą, w reżyserii Fernando Ferrery, przyjmujące formę rodzinnej imprezy.

Atrakcyjne może też być przedstawienie "Sen nocy letniej" Mostaghel Theatre z Iranu. - To absolutnie przezabawna rzecz. Niezwykle interesujący, przemyślany spektakl, znacznie skrócony, ale pełen ciekawych grepsów teatralnych. Wspaniałe i żywiołowe przedstawienie z muzyką na żywo - ocenił Limon.

Wystąpi także Bei von Malchus, niezależna niemiecka aktorka i reżyserka, która pokaże spektakl pt. "Królowe".

Pokazane zostaną również dwa spektakle wybrane do finału Konkursu o Złotego Yoricka - "Hamlet - komentarz" w reżyserii Grzegorza Brala z Teatru Pieśń Kozła oraz "Makbet" w reżyserii Agaty Dudy-Gracz zrealizowany w Teatrze Muzycznym Capitol - obydwa z Wrocławia.

Tegoroczny festiwal wzbogaci prezentacja trzech polskich spektakli, autorstwa przedstawicieli młodego pokolenia, pod wspólnym hasłem "Wkurzone na Szekspira" (Pissed Off With Shakespeare). Będą to: "#Gwałt na Lukrecji" według tekstu Martyny Wawrzyniak, w reżyserii Marcina Libera z Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie, "HMLT" w reżyserii Magdy Szpecht Teatru im. H. Ch. Andersena w Lublinie oraz "Szukając Romea" Teatru Bagatela w Krakowie, w reżyserii Klaudii Hartung-Wójciak.

- To wkurzenie wyraża się nie tylko w podejściu do Szekspira czytanego filologicznie, ale dotyczy również tradycji teatralnej w inscenizacjach jego sztuk. I bardzo dobrze, to jest cecha młodości -dodał Limon.

W festiwalowym nurcie alternatywnym, czyli SzekspirOFF, pokazanych zostanie 12 konkursowych spektakli, a jeden w trybie pozakonkursowym. Łączna pula nagród wynosi 10 tys. zł. Przedstawienia oceniać będzie trzyosobowe jury w składzie: Agata Duda-Gracz, Piotr Kruszczyński i Adam Nalepa. Jurorzy będą mieli do dyspozycji 8 tys. zł. Po tysiąc złotych wyniosą natomiast nagroda publiczności oraz nagroda redakcji festiwalowej gazety Shakespeares Daily. Spektakle w ramach SzekspirOFF będą pokazywane w sześciu różnych miejscach w Gdańsku i Sopocie.

22. Festiwal Szekspirowski zakończy się 5 sierpnia.

Robert Pietrzak
Kurier PAP
24 lipca 2018

Książka tygodnia

Białość
Wydawnictwo ArtRage
Jon Fosse

Trailer tygodnia