Od września w Teatrze Małym

1. Teatr Konesera w Tychach

Od września 2010 roku w Teatrze Małym w Tychach rozpoczyna się nowy cykl pt.: "Teatr Konesera" - czyli przegląd wybitnych polskich spektakli teatralnych. O idei przeglądu i nie tylko rozmawiamy z Tomaszem Kordonem - pomysłodawcą wydarzenia, dyrektorem Teatru Małego w Tychach

Marta Odziomek: Wkrótce po wakacjach Teatr Mały w Tychach wystartuje z propozycją tzw. Teatru Konesera – cyklu najlepszych spektakli teatralnych prezentowanych w całej Polsce. Proszę powiedzieć, jak zrodził się pomysł na zorganizowanie w mieście Teatru Konesera?

Tomasz Kordon: Od długiego czasu myślałem o festiwalu teatralnym, który mógłby odbywać się w Tychach w Teatrze Małym. Trzeba wiedzieć, że jest to teatr impresaryjny, czyli nie produkujący przedstawień teatralnych. Zaś jego scena jest do dyspozycji dla różnych imprez – od zapraszanych spektakli po wydarzenia muzyczne, kabaretony itp. Jako że jest to w Tychach jedyna tego typu sala odbywają się na niej przeróżne imprezy adresowane do różnego odbiorcy.
Ale, tak jak już powiedziałem, od dawna myślałem o jakimś festiwalu teatralnym, zastanawiałem się nad jego formułą, ideą i koncepcją. Owszem mamy w Tychach jeden festiwal – myślę w tej chwili o Tyskich Spotkaniach Teatralnych – ale jest to festiwal teatrów amatorskich i offowych, skierowany do określonego typu publiczności.
W całej Polsce jest całe mnóstwo festiwali teatralnych, jest ich kilkaset! Nie chciałem powielać formuły żadnego z nich. Wymyśliłem zatem, aby w Tychach odbywał się przegląd najlepszych spektakli – taki właśnie Teatr Konesera prezentujący przedstawienia mistrzowskie. Przecież w całej Polsce, w różnych teatrach repertuarowych jest wiele wybitnych przedstawień. Nie zawsze jednak jest okazja do tego, aby mieszkaniec Śląska mógł pojechać na przykład do Szczecina, Gdańska, Jeleniej Góry a nawet do Wrocławia, żeby zobaczyć wybitny spektakl, o którym się mówi. Stąd myśl, aby zaprosić taki spektakl na Śląsk.

Jakie przedstawienia będziecie Państwo promować w ramach tego przeglądu i czym kierowaliście się konstruując repertuar?

Myślałem o przedstawieniach w których publiczność ujrzałaby kunszt pracy aktorskiej i reżyserskiej. O to mi głównie chodziło, o tym przede wszystkim myślałem wybierając spektakle do programu.

Przygotowując listę spektakli skontaktowałem się z moim przyjacielem Zbigniewem Grucą, który jest znawcą teatru i wie chyba najwięcej o tym, co się obecnie dzieje we współczesnym teatrze. Przychylnie odniósł się do mojego pomysłu i pomógł mi podjąć decyzje w sprawie wyboru listy przedstawień, które mógłbym zaprosić na przegląd. W taki właśnie sposób powstała lista spektakli, o które teraz zabiegam, aby pokazać je śląskiej publiczności.
Konstruując repertuar Teatru Konesera muszę również mieć na względzie, oprócz wysokiej jakości spektaklu, warunki finansowe. Część spektakli musi być grana dla szerokiego grona, kilka z nich może być adresowana dla kameralnej publiczności – ale tylko część. Jeśli będzie dużo spektakli kameralnych z widownią na sto osób, to, niestety niewiele osób je zobaczy i potrzebni będą dodatkowi sponsorzy.

Właśnie – proszę powiedzieć, jak wyglądają kwestie finansowe związane z organizowaniem Teatru Konesera?

Chciałbym, aby cena biletu oscylowała wokół 30-40 złotych, nie więcej. Prowadzę rozmowy ze sponsorami, aby koszt biletów był niski. Jak uzbiera się dostateczna liczba sponsorów – wtedy też zapadnie ostateczna decyzja o cenie biletów.
Taki festiwal jest bardzo kosztowny, ponieważ są to znakomite spektakle, wyreżyserowane przez wybitnych twórców teatru, spektakle, w których grają świetni aktorzy, często scenografia również jest ogromna. Do tego dochodzą koszty transportu. Są to zatem bardzo drogie przedstawienia. Część pieniędzy oczywiście przekaże Urząd Miasta Tychy, część mam zamiar pozyskać od sponsorów. Pragnę ich zachęcić do sponsorowania spektakli poprzez reklamę w specjalnym katalogu festiwalowym, który będzie do zakupienia przez cały czas trwania przeglądu. Do każdego z tych spektakli pragnę znaleźć po jednym sponsorze – potrzebuję więc dziesięciu sponsorów, bo będzie dziesięć prezentacji.

W jakim czasie i z jaką częstotliwością odbywać się będą pokazy spektakli?

Przegląd ma trwać cały sezon artystyczny, a więc przez 10 miesięcy w roku, począwszy od września 2010 roku, skończywszy w czerwcu 2011 roku. W każdym miesiącu będziemy prezentować jeden spektakl.

W jakim momencie przygotowań Państwo jesteście?

Przygotowania do Teatru Konesera zacząłem w styczniu. Sprawa ostatecznego repertuaru ciągle jest otwarta. W tej chwili jesteśmy na etapie doboru przedstawień. Początkowo sądziłem, że do końca marca będzie już ostateczna lista spektakli i daty ich wystawień w Tychach. Ale niestety, nie udało się to, dlatego, że jest wiele takich spektakli, które technicznie są niemożliwe do przeniesienia. Jak chociażby „Rozmowy poufne” Teatru im. Słowackiego w Krakowie w reżyserii Iwony Kempy – spektakl, który bardzo chciałbym pokazać, ale wymaga on specyficznych warunków, nasza scena jest zbyt mała, a sceny kameralnej nie posiadamy – gdybyśmy ją mieli, to, być może, udałoby się spektakl zaprezentować. Na naszej scenie musiałaby być zarówno przestrzeń dla aktorów jak i widownia dla publiczności, a to razem się nie zmieści. Reżyserka nie wyraziła zgody, aby zagrać spektakl z widownią na widowni. Nasza właściwa widownia jest duża, liczy ponad 400 miejsc, a „Rozmowy poufne” są spektaklem kameralnym i takim właśnie mają pozostać.
Obecnie prowadzę rozmowy na temat przedstawienia „Babel” Teatru Polskiego w Bydgoszczy w reżyserii Mai Kleczewskiej. Rozmawiam również z Teatrem im. Cypriana Kamila Norwida w Jeleniej Górze w sprawie spektaklu „Kolacja na cztery ręce” w reżyserii Bogdana Kocy oraz z Teatrem Wybrzeże w Gdańsku w sprawie spektakli: „All Inclusive” (reżyseria: Ewelina Piotrowiak) i „Łup” (reżyseria: Iwo Vedral). Chciałbym również pokazać ostatnią premierę Teatru im. Witkacego w Zakopanem „Ccy-Witkac-Y Menażeria” w reżyserii Andrzeja Dziuka, prowadzimy też rozmowy z Teatrem Narodowym w Warszawie  w sprawie spektaklu „Daily soup” w reżyserii Małgorzaty Bogajewskiej.
Długo pertraktowałem z Teatrem Polskim we Wrocławiu na temat „Prezydentek” w reżyserii Krystiana Lupy. Ostatecznie da się ten spektakl u nas zagrać – z widownią na scenie. Spektakl zobaczymy w styczniu 2011 roku.

Są już jakieś „pewniaki” oprócz „Prezydentek”?

Tak. Przegląd otworzymy 11 września spektaklem Teatru im. Jaracza z Łodzi – „Otello – wariacje na temat” w reżyserii Agaty Dudy-Gracz. Widziałem kilka jej przedstawień i uważam że jest świetną reżyserką i plastyczką, a spektakl z pewnością będzie wybitny i stanie się nie lada wydarzeniem oraz gratką dla teatromanów.
Pewne są wspomniane już „Prezydentki” w reżyserii Krystiana Lupy Teatru Polskiego z Wrocławia oraz „Dwanaście stacji” w reżyserii Evy Rysovej Narodowego Teatru Starego w Krakowie. Na pewno zamkniemy przegląd „Królem Learem” w reżyserii Krzysztofa Jasińskiego Krakowskiej Sceny Teatru STU.

Czyli zasada jest taka – są to wybitne przedstawienia z całego kraju , o których w Polsce się mówi. Czy przewidujecie Państwo jakieś wyróżnienia dla spektakli np. nagrodę publiczności?

Nie, tego nie przewidujemy. Trudno jest obiektywnie przyznać nagrodę publiczności.

Dla jakiej publiczności organizujecie Państwo Teatr Konesera? Kto jest adresatem spektakli?

Ponieważ będą to wartościowe spektakle, chciałbym, aby jak najwięcej ludzi mogło te spektakle zobaczyć. Liczę tutaj na młodzież i na studentów, oczywiście na dorosłych również. Chodzi mi o to, żeby widzowie zobaczyli prawdziwą sztukę teatralną na najwyższym poziomie za przystępną cenę biletów i w jednym miejscu. To nie będą jednak łatwe, lekkie i przyjemne spektakle. To będą trudne przedstawienia. Jest wielu znakomitych aktorów, którzy niekoniecznie występują w serialach, ale są bardzo dobrymi aktorami teatralnymi.

Macie Państwo pomysł na promocję tego wydarzenia, żeby dotrzeć z tą informacją do jak największej liczby odbiorców?

Będę chciał również wykonać dużą, wizualna reklamę w mieście. Toczą się rozmowy z partnerami medialnymi. Wstępnie swój patronat oraz promocję zaoferowało Radio Katowice, sądzę, że włączy się w to również Gazeta Wyborcza, liczę także na Telewizję Katowice i na TV Silesia. Ostateczne rozmowy będę prowadził po ustaleniu całego programu.

Czy wydarzenie to ma szansę być kontynuowane w przyszłym roku? Czy przewidujecie Państwo kolejne edycje?

Na razie przygotowujemy się do tej pierwszej edycji i zobaczymy jaki będzie jej odbiór i czy idea ta spodoba się mieszkańcom Śląska.

W piątek 23 kwietnia odbędzie się w Teatrze Małym kolejna edycja Tyskich Spotkań Teatralnych…. Jak będzie ta 37. edycja?

Tak, to już 37. Tyskie Spotkania Teatralne i tym razem Spotkania objął swoim patronatem Prezydent Miasta Tychy Andrzej Dziuba. Do przeglądu zgłosiły się 54 teatry, a trzyosobowe jury zakwalifikowało do konkursu 16 spektakli. Przypomnę, że jest to przegląd teatrów amatorskich z Polski oraz teatrów polonijnych. W tym roku będzie jeden teatr polonijny – z Wilna na Litwie. Pozostałe spektakle to spektakle teatrów offowych z różnych miast Polski. Spektakle konkursowe ocenia jury. W tym roku w jego skład wejdą: Danuta Lubina-Cipińska, Anna Nabiałkowska, Wiesław Komasa i Andrzej Róg. Do podziału jest kwota 20 tysięcy złotych dla zwycięzców.
Oprócz nurtu offowego festiwal posiada jeszcze dwa inne nurty: spektakle mistrzowskie oraz warsztaty przeznaczone dla uczestników. W tym roku będą warsztaty z ruchu, aktorstwa oraz z reżyserii. Wśród spektakl mistrzowskich znajdą się trzy przedstawienia: „Osąd” Wrocławskiego Teatru Pantomimy – spektakl inspirowany obrazem Hansa Memlinga i są to trzy jednoaktówki wyreżyserowane przez Jerzego Kalinę, Pawła Passiniego oraz Leszka Mądzika. Kolejne mistrzowskie spektakle to: „2084” – spektakl Teatru Powszechnego im. J. Kochanowskiego w Radomiu i warszawskiego Teatru na Woli  im. T. Łomnickiego w reżyserii Michała Siegoczyńskiego, oraz „Król kier znów na wylocie” – spektakl Studium Teatralnego z Warszawy w reżyserii Piotra Borowskiego.
Chciałbym również przypomnieć, że każda grupa teatralna biorąca udział w przeglądzie,  każdy sponsor czy mecenas Tyskich Spotkań Teatralnych otrzymuje statuetkę wykonaną przez artystę rzeźbiarza specjalnie na tę okoliczność. Tym razem statuetkę zaprojektował i wykonał Mariusz Chodorek.
Na koniec chciałbym wszystkich zaprosić także do naszej Galerii Obok, gdzie jest wystawa projektów scenografii Jerzego Moskala i projektów kostiumów Danuty Knosały. Tradycyjnie każdej edycji Tyskich Spotkań Teatralnych towarzyszy wystawa scenograficzna.

Dziękuję bardzo za rozmowę.

Marta Odziomek
Dziennik Teatralny Katowice
23 kwietnia 2010

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...