Odbiorcy cyberkultury

5. Konferencja dla Nauczycieli i Animatorów Kultury - Teatr Baj Pomorski w Toruniu

31 maja w Teatrze Baj Pomorski w Toruniu odbędzie się 5. Konferencja dla Nauczycieli i Animatorów Kultury pt. "Być... z... odbiorcą cyberkultury. Potencjał małego i młodego człowieka".

Konferencja ma formułę sesji jednodniowej łączącej prezentację nowatorskich, praktycznych działań edukacyjno-artystycznych w przestrzeni cyberkultury z zajęciami warsztatowymi zakończonymi pokazem podsumowującym. Chcemy skupić się na tym, jak być z..., współdziałać, współpracować, współuczestniczyć z małym i młodym odbiorcą w odkrywaniu różnych przestrzeni kultury. Odpowiadając na potrzebą rozwijania działań edukacyjnych na styku kultury i technologii informacyjno-komunikacyjnych, wpisaną również w podstawę programową kształcenia ogólnego, będziemy razem sprawdzać dobre praktyki i ciekawe narzędzia oferowane przez nowoczesne technologie, które wspierają aktywność twórczą młodego odbiorcy i włączają go w model kultury uczestnictwa.

Program konferencji obejmuje również udział w spektaklu Edyty Jungowskiej i Sambora Dudzińskiego z pogranicza teatru, muzyki i storytellingu pt. Bajkowe spotkanie z Astrid Lindgren.

Program konferencji

9.00 - rejestracja uczestników (Teatr "Baj Pomorski")
9.30 - Dominik Pokornowski - Jak technologia zmienia kulturę w cyberkulturę?

Inauguracyjny wykład wprowadzi nas w nowy paradygmat funkcjonowania kultury oraz nowe formy komunikacji internetowej i ich miejsce w projektach edukacyjnych. Wyjaśnione zostaną następujące pojęcia: efekt drugiego ekranu, FOMO, augmented reality, social media i web2.0, cloud computing, big data, MMO.

Dominik Pokornowski - PR manager w Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu, project manager licznych inicjatyw internetowych trenerem z zakresu komunikacji internetowej, m.in. w: Narodowym Centrum Kultury i Fundacji Rozwoju Demokracji Obywatelskiej.

10.30 - Olimpia Balewska, Przykład dobrej praktyki: Gimnazjum nr 1 w Brodnicy - Projekt edukacyjny inspirowany programem "Wolne lektury": Zabawa w kino - czy tylko dla wybranych?
11.15 - Marzenna Wiśniewska (Katedra Kulturoznawstwa UMK), Magdalena Jasińska (Teatr "Baj Pomorski"): Teatralne zasoby internetowe.

Marzenna Wiśniewska - adiunkt w Katedrze Kulturoznawstwa UMK w Toruniu, kierownik literacki Teatru "Baj Pomorski" (2001-2011), animator projektów teatralnych i edukacyjno-artystycznych, pomysłodawca projektu "W świecie teatru" i koordynator wszystkich edycji Konferencji dla Nauczycieli i Animatorów Kultury

Magdalena Jasińska - kierownik literacki Teatru "Baj Pomorski", animator kultury i instruktor teatralny (WOAK w Toruniu, 2010-2011), Regionalny Koordynator Programu "PROJEKTOR-wolontariat studencki" Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności (2010-2012), współkoordynator V Konferencji dla Nauczycieli i Animatorów Kultury.

11.45 - 12.30 - Przerwa na posiłek (zapewniają organizatorzy)
12.30 - 15.30 Warsztaty*

1. Dominik Pokornowski: Jak tworzyć nowoczesne prezentacje multimedialne?

Zajmiemy się tworzeniem nowoczesnej prezentacji multimedialnej, określimy ramy projektu edukacyjnego wykorzystując nowoczesne narzędzia organizacji pracy i komunikacji, które angażują młodzież. Skorzystamy z następujących narzędzi internetowych: Prezi, Slideshare, Youtube, Vimeo, Twitter, Tumblr, Google+, Trello i Asana.

2. Paulina Pamuła: Blogi i portale społecznościowe jako atrakcyjne narzędzia dydaktyczne i projektowe.

Prześledzimy dobre praktyki wykorzystywania mediów społecznościowych w nauczaniu. Dowiemy się, z jakich metod warto skorzystać w trakcie i po lekcji oraz jak dobrać rodzaj bloga do zakładanych celów edukacyjnych. Założymy własnego bloga, opanujemy zasady tworzenia postów, wypróbujemy kilka intuicyjnych narzędzi online pozwalających na tworzenie atrakcyjnych treści multimedialnych. Poznamy również ciekawe metody pracy z blogiem polskich i zagranicznych nauczycieli oraz najlepsze blogi i kanały edukacyjne na You Tube.

Paulina Pamuła - pedagog, specjalistka ds. public relations w regionie kujawsko-pomorskim akcji Szlachetna Paczka (2011), od 2012 r. Regionalna Koordynatorka Programu Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności "PROJEKTOR - wolontariat studencki" w Toruniu. Prowadzi warsztaty kreatywnego myślenia, a także szkolenia z mapowania myśli, pedagogiki zabawy, aktywnych metod pracy z grupą

3. Jacek Chmielewski: Świat w kalejdoskopie. Warsztaty fotografii mobilnej.

Celem warsztatów będzie poznanie zasad kompozycji i kadrowania oraz propagowanie dobrych nawyków w fotografii cyfrowej. Dowiemy się, jak unikać nadmiaru gotowych efektów do obróbki fotografii mobilnej. Skorzystamy z rozmaitych kawałków przezroczystego kolorowego tworzywa (pryzmacików, kolorowych szkiełek, soczewek, kalejdoskopu), które pozwolą osiągnąć oryginalne efekty kompozycyjne, zmiany w filtracji i uruchomić kreatywną wyobraźnię. Zaprojektujemy ciekawy i przykuwający uwagę reportaż bądź cykl fotograficzny, który z powodzeniem może się stać jednym z narzędzi edukacyjnych podczas pracy w szkole.

Jacek Chmielewski - od 15 lat jest niezależnym fotografikiem. Zajmuje się również grafiką reklamową, plakatem, jest autorem kilku scenografii i form wideo (teledyski, dokumenty, wideo-art) oraz realizacji dźwiękowych. Autor i współautor wielu wystaw oraz warsztatów fotograficznych, skierowanych głównie do młodych ludzi poznających fotografię cyfrową.

4. (Toruńska) Grupa Improwizacyjna "TERAZ": Techniki teatru improwizacji w pracy z grupą i nie tylko!

Jaką rolę w działaniach teatralnych odgrywa improwizacja i spontaniczność? Uczestnicy poznają gry improwizowane rozumiane jako metody działań twórczych i aktywizujących, ale też jako formy teatralne, która mogą stać się interesującym sposobem wyrażenia siebie przez młodego człowieka. Warsztaty mają na celu rozwinąć umiejętność słuchania, szybkiego reagowania na sytuację, a także błyskotliwego wykorzystania jej w pracy teatralnej. Opowiemy również o samej idei "impro" i roli improwizatorów we współczesnej kulturze.

(Toruńska) Grupa Improwizacyjna Teraz - powstała w Toruniu w grudniu 2012 roku. Na początku działalności inspirowali się programem "Whose Line Is It Anyway?!", stąd spore wpływy amerykańskiej szkoły "Impro". Mają za sobą występy na scenach w Toruniu, Bydgoszczy i Gdańsku, a także prowadzenie cyklicznych warsztatów dla toruńskiej młodzieży licealnej.

5. Marzenna Wiśniewska, Magdalena Jasińska: Co ma wspólnego Facebook z dramatem? Współdziałanie z małym i młodym odbiorcą kultury w tworzeniu tekstowych i scenicznych światów.

Podczas warsztatów stworzymy fragmenty czytania performatywnego, skupimy się na pracy nad teatralną interpretacją tekstów. Zastanowimy się, co zrobić ze spektaklem i tekstem dramatycznym w trakcie zajęć szkolnych. Jakich narzędzi i kanałów komunikacji użyć, by działania pedagogiki teatru przenieść w przestrzeń Internetu i jakie korzyści nam to przyniesie? Na warsztat weźmiemy dwa najciekawsze teksty dramatyczne powstałe w ostatnich latach, których realizacje sceniczne można oglądać na deskach Baja Pomorskiego - "Na Arce o ósmej" Ulricha Huba oraz "Dziób w dziób" Maliny Prześlugi.

* Każdy uczestnik deklaruje w formularzu zgłoszeniowym udział w jednej wybranej grupie warsztatowej.

16.00 - 17.00 - Podsumowanie konferencji: prezentacja działań warsztatowych (mała scena)
17.30 - Bajkowe spotkanie z Astrid Lindgren Edyty Jungowskiej i Sambora Dudzińskiego

(duża scena, spektakl trwa 60 minut)

(-)
Materiał Organizatora
17 maja 2014

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...