Olimpia na pilota

"Opowieści Hoffmanna" - reż. Michał Znaniecki - Opera Krakowska w Krakowie

Michał Znaniecki ostatnio trochę się uspokoił - w swoich realizacjach już nie epatuje nadmiarem zaskakujących pomysłów.

W najnowszym spektaklu dostosował tylko środki do współczesności, np. słynna lalka Olimpia, w której zakochuje się tytułowy bohater, nie jest nakręcana, lecz uruchamiana na pilota. Druga z ukochanych Hoffmanna, Antonia, wraz ze swoim ojcem są przewodnikami po interaktywnej muzycznej wystawie na wzór Muzeum Chopina.

Nie ma to jednak wielkiego wpływu na wymowę całości. Ciekawsze, że realizatorzy wybrali najnowsze wydanie nutowe opery - "Opowieści Hoffmanna" to ostatnie dzieło Offenbacha i wciąż są odkrywane kolejne fragmenty, które nie weszły do pierwszego wydania. Niektóre z nich wnoszą nowe elementy akcji, w tym wielki finał - zbiorową apoteozę życia artysty, który rezygnuje z romansu, by tworzyć. Ponadto założono, że partie wszystkich czterech miłości Hoffmanna wykona jedna śpiewaczka; w pierwszej obsadzie to karkołomne zadanie przypadło czołowej koloraturze Opery Krakowskiej Katarzynie Oleś-Blacha, choć i jej było trudno.

Znakomicie wypadła Monika Korybalska w roli Muzy i Tomasz Kuk w roli tytułowej; intrygującą demoniczną postacią pojawiającą się również we wszystkich opowieściach był Mariusz Godlewski.

Muzycznie spektakl także więc zadowala.

Dorota Szwarcman
Polityka
23 czerwca 2017

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia

Łabędzie
chor. Tobiasz Sebastian Berg
„Łabędzie", spektakl teatru tańca w c...